Aan de andere kant van de Noordzee hebben 26 automerken op dit moment één of andere slooppremie voor wie met een oude auto aankomt. Car Dealer Magazine was daarom benieuwd welk merk daarmee het meeste succes heeft. De onbetwiste koploper is Ford met 8.088 oude sloopwagens. Op enorme afstand volgt Toyota met 2.141 auto’s terwijl zowel Hyundai met 1.500 stuks en zustermerk Kia met 1.323 sloopauto’s ook nog boven de duizend uitkomen. Opnieuw op een straatlengte verwijderd komen Renault met 461 stuks, Mazda met 289 en Suzuki met 220. Alle andere merken op de Britse markt hebben tot nu toe minder dan 100 oude auto’s ingeruild om ze naar de sloop te brengen. Hekkensluiter is Lexus dat niet verder komt dan 16.

Nauwelijks effect

Redacteur Dave Brown van Car Dealer Magazine: "De slooppremies waren vooral bedoeld om de ingezakte automarkt wat op te peppen. Daar is echter weinig van terecht gekomen, tot nu toe zijn de autoverkopen in ons land bijna vijf procent lager dan vorig jaar. De verwachting is ook dat de markt nog verder in zal zakken en voor volgende jaar lijkt er evenmin veel hoop."