Britse CO2-uitstoot voor ‘t eerst in 14 jaar omhoog

Een al eerder gemeld maar meestal nogal weggedrukt gevolg van het in het verdomhoekje duwen van diesel blijkt duidelijk uit te komen: de uitstoot van CO2 door automobielen gaat voor het eerst in 14 jaar niet meer omlaag maar juist omhoog.

APS: CO2-regels brengen autofabrikanten en toeleveranciers in gevaar

Uit door de Britse regering gepubliceerde cijfers blijkt dat de gemiddelde uitstoot van nieuwe auto’s daar in de eerste tien maanden van dit jaar 121,1 g/km bedroeg. Over heel 2016 lag dat cijfers in Groot-Brittannië nog op 120,3 g/km. Dat maakt een eind aan de gestage daling met gemiddelde 4,02 g/km per jaar sinds 2003. De ommekeer heeft alles te maken met de zeker bij de Britten sterk ingezakte verkopen van dieselauto’s ten gunste van wat elektrische maar toch nog altijd vooral van benzinemodellen. Die stoten meer CO2 uit dan hun diesel collega’s.

De cijfers zijn bij elkaar gezocht door de occassionsite Buyacar.co.uk. Directeur Austin Collins: "Veel klanten zeggen dat ze geen diesel meer willen zelfs als hen dat meer brandstof kost. Maar voor veel mensen, vooral als ze veel kilometers maken, is diesel nog altijd een goede optie. Als de overheid haar CO2 doelen wil halen, dan zal ze toch moeten zorgen dat mensen weer meer van de nieuwste diesels kopen omdat die er 20 procent minder van uitstoten dan vergelijkbare benzinewagens."

Britse CO2-uitstoot voor ‘t eerst in 14 jaar omhoog - Automobielmanagement.nl

Britse CO2-uitstoot voor ‘t eerst in 14 jaar omhoog

Een al eerder gemeld maar meestal nogal weggedrukt gevolg van het in het verdomhoekje duwen van diesel blijkt duidelijk uit te komen: de uitstoot van CO2 door automobielen gaat voor het eerst in 14 jaar niet meer omlaag maar juist omhoog.

APS: CO2-regels brengen autofabrikanten en toeleveranciers in gevaar

Uit door de Britse regering gepubliceerde cijfers blijkt dat de gemiddelde uitstoot van nieuwe auto’s daar in de eerste tien maanden van dit jaar 121,1 g/km bedroeg. Over heel 2016 lag dat cijfers in Groot-Brittannië nog op 120,3 g/km. Dat maakt een eind aan de gestage daling met gemiddelde 4,02 g/km per jaar sinds 2003. De ommekeer heeft alles te maken met de zeker bij de Britten sterk ingezakte verkopen van dieselauto’s ten gunste van wat elektrische maar toch nog altijd vooral van benzinemodellen. Die stoten meer CO2 uit dan hun diesel collega’s.

De cijfers zijn bij elkaar gezocht door de occassionsite Buyacar.co.uk. Directeur Austin Collins: "Veel klanten zeggen dat ze geen diesel meer willen zelfs als hen dat meer brandstof kost. Maar voor veel mensen, vooral als ze veel kilometers maken, is diesel nog altijd een goede optie. Als de overheid haar CO2 doelen wil halen, dan zal ze toch moeten zorgen dat mensen weer meer van de nieuwste diesels kopen omdat die er 20 procent minder van uitstoten dan vergelijkbare benzinewagens."