EV Nieuws: Snel of langzaam handelen?

Waar grote spelers op de automarkt flink uitpakken met elektrische modellen, daar doen kleinere spelers het wat rustiger aan.

EV Nieuws: Snel of langzaam handelen?

"BMW iNEXT (2021) krijgt range van 700 kilometer"

De elektrische BMW iNEXT – die in 2021 op de markt verschijnt – krijgt een actieradius van 700 kilometer. Dat heeft BMW verteld tijdens de North American International Auto Show in Detroit, meldt het Amerikaanse Motortrend.

In eerste instantie werd een actieradius van meer dan 500 kilometer verwacht, maar BMW heeft de EV-technologie kennelijk zo goed onder knie dat de fabrikant nu mikt op een actieradius van 700 kilometer. Die afstand is vergelijkbaar met de range van auto’s met een benzinemotor.

BMW produceert de iNEXT straks in de fabriek in Dingolfing. De Dingolfing-fabriek speelt nu al een centrale rol in de productie van componenten zoals hoogspanningsbatterijen en elektromotoren voor BMW i-modellen. Kortom: BMW geeft ‘gas’ met (deels) elektrische auto’s. 

Mazda gebruikt Skyactiv-X als basis voor toevoegen van hybridetechnologie

Mazda – een beduidend kleinere speler – ziet de nieuwe Skyactiv-X-benzinemotor als basis voor elektrificatie van het modellengamma. Dat heeft Masahiro Moro, CEO van Mazda Noord-Amerika gezegd in gesprek met Automotive News.

De nieuw ontwikkelde Skyactiv-X-benzinemotor – die in 2019 komt – is bijzonder, want het is de eerste benzinemotor met compressie-ontsteking: een ontbrandingstechniek die we kennen van diesels. SkyActiv-X is volgens de fabrikant 30% efficiënter dan de huidige benzinetechniek.

Compressie-ontsteking? Dit betekent dat het benzinemengsel niet wordt ontbrand door de vonk van een bougie, maar door de compressie door de zuiger. Het mengsel van benzine en zuurstof in de verbrandingskamer wordt dan zodanig samengeperst, dat het spontaan ontbrandt. Precies zoals in een dieselmotor.

"Skyactiv-X vormt een belangrijke basismotor om elektrificatie aan toe te voegen", aldus Moro. "De basismotor moet allereerst efficiënt zijn. Pas daarna kunnen we er hybridetechnologie aan toevoegen." 

Kijk, hier rijdt de Tesla Semi truck
In de transportsector is elektrische aandrijving ook in opkomst. Tesla neemt als een van de eerste bedrijven het voortouw met de introductie van de Tesla Semi. Prototypes van de Tesla Semi leggen nu de eerste kilometers af. Dit exemplaar werd op video vastgelegd, zie onderstaand. In 2019 moet de productie starten.
Volgens Tesla is de Semi de veiligste en meest comfortabele truck ooit. Hij beschikt over vier onafhankelijke elektromotoren op de achterassen. Het energieverbruik komt uit op minder dan 2 kWh per kilometer (minder dan 125 kWh per 100 km) waardoor de actieradius volgens Tesla uitkomt op 475 tot 800 kilometer.

De acceleratie van 0 naar 100 km/u met 36 ton duurt 25 seconden. De verwachte basisprijs (actieradius van 475 km) komt uit op 130.000 euro. Voor de versie met 800 kilometer heeft een kostprijs van 150.000 euro. Reserveren is al mogelijk voor 17.000 euro. Er komt ook een zogeheten een Founders-serie met een prijs van 170.000 euro.

Bijzonder aan de Tesla Semi is dat de chauffeur in het midden van de cabine zit. De elektriciteitskosten bedragen de helft van de kosten van diesel, aldus Tesla. Volgens Tesla zorgt de Semi voor een brandstofbesparing van meer dan 150.000 euro.

Bron: ZERauto  

 

 

 

EV Nieuws: Snel of langzaam handelen? - Automobielmanagement.nl

EV Nieuws: Snel of langzaam handelen?

Waar grote spelers op de automarkt flink uitpakken met elektrische modellen, daar doen kleinere spelers het wat rustiger aan.

EV Nieuws: Snel of langzaam handelen?

"BMW iNEXT (2021) krijgt range van 700 kilometer"

De elektrische BMW iNEXT – die in 2021 op de markt verschijnt – krijgt een actieradius van 700 kilometer. Dat heeft BMW verteld tijdens de North American International Auto Show in Detroit, meldt het Amerikaanse Motortrend.

In eerste instantie werd een actieradius van meer dan 500 kilometer verwacht, maar BMW heeft de EV-technologie kennelijk zo goed onder knie dat de fabrikant nu mikt op een actieradius van 700 kilometer. Die afstand is vergelijkbaar met de range van auto’s met een benzinemotor.

BMW produceert de iNEXT straks in de fabriek in Dingolfing. De Dingolfing-fabriek speelt nu al een centrale rol in de productie van componenten zoals hoogspanningsbatterijen en elektromotoren voor BMW i-modellen. Kortom: BMW geeft ‘gas’ met (deels) elektrische auto’s. 

Mazda gebruikt Skyactiv-X als basis voor toevoegen van hybridetechnologie

Mazda – een beduidend kleinere speler – ziet de nieuwe Skyactiv-X-benzinemotor als basis voor elektrificatie van het modellengamma. Dat heeft Masahiro Moro, CEO van Mazda Noord-Amerika gezegd in gesprek met Automotive News.

De nieuw ontwikkelde Skyactiv-X-benzinemotor – die in 2019 komt – is bijzonder, want het is de eerste benzinemotor met compressie-ontsteking: een ontbrandingstechniek die we kennen van diesels. SkyActiv-X is volgens de fabrikant 30% efficiënter dan de huidige benzinetechniek.

Compressie-ontsteking? Dit betekent dat het benzinemengsel niet wordt ontbrand door de vonk van een bougie, maar door de compressie door de zuiger. Het mengsel van benzine en zuurstof in de verbrandingskamer wordt dan zodanig samengeperst, dat het spontaan ontbrandt. Precies zoals in een dieselmotor.

"Skyactiv-X vormt een belangrijke basismotor om elektrificatie aan toe te voegen", aldus Moro. "De basismotor moet allereerst efficiënt zijn. Pas daarna kunnen we er hybridetechnologie aan toevoegen." 

Kijk, hier rijdt de Tesla Semi truck
In de transportsector is elektrische aandrijving ook in opkomst. Tesla neemt als een van de eerste bedrijven het voortouw met de introductie van de Tesla Semi. Prototypes van de Tesla Semi leggen nu de eerste kilometers af. Dit exemplaar werd op video vastgelegd, zie onderstaand. In 2019 moet de productie starten.
Volgens Tesla is de Semi de veiligste en meest comfortabele truck ooit. Hij beschikt over vier onafhankelijke elektromotoren op de achterassen. Het energieverbruik komt uit op minder dan 2 kWh per kilometer (minder dan 125 kWh per 100 km) waardoor de actieradius volgens Tesla uitkomt op 475 tot 800 kilometer.

De acceleratie van 0 naar 100 km/u met 36 ton duurt 25 seconden. De verwachte basisprijs (actieradius van 475 km) komt uit op 130.000 euro. Voor de versie met 800 kilometer heeft een kostprijs van 150.000 euro. Reserveren is al mogelijk voor 17.000 euro. Er komt ook een zogeheten een Founders-serie met een prijs van 170.000 euro.

Bijzonder aan de Tesla Semi is dat de chauffeur in het midden van de cabine zit. De elektriciteitskosten bedragen de helft van de kosten van diesel, aldus Tesla. Volgens Tesla zorgt de Semi voor een brandstofbesparing van meer dan 150.000 euro.

Bron: ZERauto