Eigenaren van een oldtimer kunnen 8 keer per jaar een dagpas kopen à 35 euro per keer. Er is in héél Antwerpen overigens maar één dagpas automaat en die vind je niet zomaar. Klassieke auto’s die ouder zijn dan 40 jaar kunnen een ontheffing krijgen, maar dat kost 180 euro. Omgerekend naar de omvang van het gebied waar de lage emissiezone voor geldt, is er sprake van een erg hoog bedrag per vierkante km.
Boetes
Maar goed, als het milieu er baat bij heeft, dan doe je niet moeilijk over die dagpas of vrijstelling toch? Helaas is uit onderzoek gebleken dat de fijnstofdrempel in Antwerpen afgelopen jaar vaker is overschreden dan in 2016, toen er nog geen sprake was van een lage emissiezone. De metingen maken brandhout van de bewering dat de aanpak van verkeer (dat weliswaar fijne partikels produceert, maar slechts één van vele oorzaken is) een significante invloed heeft op feitelijke concentraties. Eén gevolg is wél duidelijk: de lage emissiezone in Antwerpen spekt de stadskassa. De Antwerpse schepen van Leefmilieu Nabilla Ait Daoud stelde bij de invoering dat die "vooral niet bedoeld was om geld te verdienen", maar tijdens de eerste 6 maanden na de invoering had de maatregel de stad niettemin al 7 miljoen aan boetes opgeleverd.
Eigenlijk zouden oldtimer bezitters ook met een moderne auto steden die een dergelijk verbod voor oldtimers hebben moeten mijden.
De FEHAC Federatie Historische Auto en Motorclubs telt 70.000 leden en daarnaast nog xxxx bezitters plus gezinsleden zouden hierover een signaal af kunnen geven.
Dagje shoppen in R’dam, A’dam,Utrecht etc dan maar niet!
Zo blijkt maar weer, niks geen milieuvoordeel, alleen extra geld voor de gemeente.
Wanneer komen de mensen nu eens in opstand tegen onzinmaatregelen en geldklopperij?