NewMotion voerde tussen augustus 2017 en januari 2018 een wereldwijd onderzoek uit onder bijna 7.000 respondenten in 41 landen. De bevindingen in dit bericht zijn gebaseerd op 2.800 respondenten in Nederland en 2.847 respondenten in Duitsland.

Die laatsten laten milieuoverwegingen minder zwaar wegen. Rijplezier en uitstraling worden daar als belangrijkste argument genoemd bij de keuze voor een elektrische of hybride auto, dan pas volgt het milieu.

Waar het gaat om de daadwerkelijke aanschaf van elektrische of hybride auto’s zijn er flinke verschillen te zien tussen Nederland en Duitsland. In ons land wordt 15% van de (volledig) elektrische auto’s privé aangeschaft. Bij onze oosterburen is dat 68%. Waar het gaat om zakelijk rijden lijkt sprake van het omgekeerde. In Nederland rijdt 45% van de respondenten in een elektrische of hybride auto die is gekocht door de eigen onderneming; in 18% van de gevallen is een dergelijke auto door de werkgever gekocht en 23% least de auto. In Duitsland rijdt nog geen 14% een (volledig) elektrische auto van de eigen zaak en slechts 10% least. 

Fiscaal voordeel

In Nederland geeft 48% van de respondenten aan jaarlijks meer dan EUR 900 te besparen door elektrisch te rijden. Ook hier laat het onderzoek een opvallend verschil tussen beide landen zien. In Duitsland denkt ruim een kwart namelijk niets te besparen. Het optimisme van Nederlanders ten aanzien van besparingen lijkt met name veroorzaakt door fiscale voordelen die (volledig) elektrische rijders in ons land wél hebben, maar ‘groene chauffeurs’ in andere landen – vooralsnog – niet.

NewMotion is sinds oktober vorig jaar dochteronderneming van Shell. Het bedrijf heeft een netwerk van meer dan 64.000 laadpunten en er zijn meer dan 116.500 laadpassen in omloop.