De rechtbank verwierp de bezwaren van Stuttgart en Düsseldorf tegen de door de milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe afgedwongen rijverboden voor dieselauto’s wegens de te hoge luchtvervuiling. De rechters zouden oorspronkelijk afgelopen vrijdag al uitspraak doen maar stelden dat uit omdat het dossier erg ingewikkeld was. Met de uitspraak is het licht definitief op groen gezet voor de maatregel die naar verwachting in veel Duitse steden zal gaan gelden. In veel gevallen wordt dat door milieu-organisaties via de rechter afgedwongen, zoals in Stuttgart en Düsseldorf het geval was, maar elders zijn gemeenten zelf bereid het initiatief te nemen. Eind vorige week liep de minister van verkeer al vooruit op de uitspraak door een wet aan te kondigen die de rijverboden mogelijk moet maken. De bewindsman had het daarbij over verboden voor hele stadscentra maar ook voor specifieke buurten of zelfs straten waar de vervuilingsconcentratie te hoog blijkt te zijn.

Hoewel de milieubeweging in ‘feeststemming’ is, wordt de uitspraak van veel kanten bekritiseerd. Zo waarschuwen MKB-organisaties dat inrijverboden veel banen kunnen gaan kosten en stelt het verbond van Duitse gemeenten dat met zulke maatregelen de vervuilingsproblemen niet worden opgelost. De Duitse politie stelt ondertussen dat het haar aan mankracht ontbreekt om inrijverboden voor dieselauto’s effectief te controleren.