Analyse: Demontage- en revisiebranche vechten dezelfde strijd

Het gaat de demontagebedrijven en revisiebedrijven dankzij de circulaire economie voor de wind, maar klanten moeten nog wel over de drempel geholpen worden. Dat doen de branches ieder voor zich, onder andere met groene labels. Kan dat niet anders? Wie neemt het initiatief tot een nieuwe standaard op het gebied van afvalbeheer?

Analyse: Demontage- en revisiebranche vechten dezelfde strijd

Albert de Boer directeur/eigenaar van demontagebedrijf Reclycar in Stadskanaal en secretaris van STIBA (de branchevereniging van demontagebedrijven) ziet een groei in de afzet van gebruikte onderdelen. Die groei is mede te danken aan de belangstelling voor de circulaire economie. Toch weten heel veel particulieren volgens De Boer niet dat garagebedrijven hun auto’s ook met gebruikte onderdelen kunnen repareren. "Ik zie wel dat die optie langzaam steeds bekender wordt, maar tussen het bewustzijn bij de consument en de uitvoering door de garage zit nog wel wat ruimte. De inzet van gebruikte onderdelen zou vaker voorrang moeten krijgen." Bij Reclycar is vooral vraag naar technische onderdelen, zoals versnellingsbakken, motoren, draagarmen, startmotoren en schokdempers. De Boer prijst ze door de onderdelen te vergelijken met de nieuwprijs (gebruikte onderdelen mogen nooit duurder zijn dan nieuw) en door vraag en aanbod. De Boer: "Veel gevraagde onderdelen zijn duurder dan incourante onderdelen. Ook de voorraad speelt een rol. Het voordeel voor de consument en het garagebedrijf is dat gebruikte onderdelen vaak samengesteld zijn. Een schokdemper wordt inclusief veer en schotel verkocht waardoor ze niet alleen goedkoper zijn maar ook minder montagetijd kosten."

Half miljard omzet

De brancheverenigingen van revisiebedrijven zijn de VIV (Vereniging voor Importeurs van Verbrandingsmotoren) en Bovag Revisiebedrijven. Jean-Paul Borsten, de derde generatie bij Motoren- fabriek De Sutter in Zevenhuizen, is voorzitter van Bovag Revisiebedrijven. Bovag en VIV publiceerden een half jaar geleden een rapport (‘Revisie in cijfers 2016/2017′) over de Nederlandse revisiebedrijven. "En plotseling blijken we een serieuze partij te zijn", zegt Borsten een beetje spottend, want zijn familiebedrijf reviseert al 101 jaar motoren. Nieuw is het dus niet, maar nu weet ook de buitenwereld dat de revisiebranche in 2016 ruim een half miljard euro omzette. Bovendien verdienen 5.500 mensen een boterham met het reviseren van auto- , scheeps- en tractormotoren, versnellingsbakken en andere technische componenten. De revisiebedrijven verwachten volop te profiteren van een verdere groei van de circulaire economie.

Hoewel je zou verwachten dat ten tijde van de economische crisis (2011-2013) de omzetontwikkeling van de revisiebedrijven zou stijgen omdat ‘nieuw’ te duur is, bereikte de branche juist een dieptepunt. Sindsdien is er sprake van herstel en neemt het werk toe. Vooral de revisiebedrijven die zich goed profileren, hebben profijt van de circulaire economie. Toch is er nog veel te doen. Borsten: "China zet bij gebrek aan grondstoffen vol op revisie in. In Amerika moeten overheidsinstanties eerst kijken naar een gerepareerd of gereviseerd product voordat een nieuw product mag worden ingezet. In Frankrijk ligt er een soortgelijk wetsvoorstel, maar in Nederland wordt er niet eens over nagedacht. Een gemiste kans. We gooien in Nederland veel te snel iets weg."

Revisie ook voor fabrikanten

Een gunstige ontwikkeling is dat autofabrikanten steeds vaker zelf gereviseerde motoren aanbieden. Dat zou concurrentie voor De Sutter kunnen zijn, maar Jean-Paul Borsten heeft zelf ook een zakelijk concept voor autofabrikanten en -importeurs bedacht. Importeurs lopen nog wel eens tegen seriematige problemen van nieuwe auto’s op en die lost De Sutter voor ze op. Importeurs, dealerholdings en een aantal industrieklanten keuren de modificaties van De Sutter goed en stellen de dealers op de hoogte van de oplossing. Wanneer de dealers met zo’n probleem (meestal onder garantie of coulance) worden geconfronteerd, hoeven ze alleen maar in te loggen op zakelijk.desutter.nl. Ze bestellen de gemodificeerde onderdelen en vullen de ‘UPS pick-up’-gegevens op de bestelpagina in. Het gaat onder andere om cilinderkop-, LPG/CNG/LNG- en klepstelbox-modificaties.

Een ander probleem probeert De ­Sutter op te lossen met shop.desutter.nl, een online ruildelen-bestelsysteem. Borsten: "Als ik hier in het Rotterdamse vandaag een product niet kan bieden hoeft het niet meer, want morgen hebben de klanten al iets nieuws gekocht." Als garagebedrijven inloggen voor 15.00 uur, dan haalt UPS nog dezelfde dag de onderdelen op. Borsten: "Na ontvangst controleren wij het onderdeel en sturen een offerte. Afhankelijk van de werkzaamheden kunnen wij het onderdeel dezelfde of de volgende dag gereviseerd terugzenden. Zo nemen we de drempel weg om onderdelen te laten reviseren."

Snelheid steeds belangrijker

Ook bij demontagebedrijf Reclycar merkt Albert de Boer dat de snelheid van leveren steeds belangrijker wordt. Binnen een ruime straal rondom Stadskanaal worden onderdelen dezelfde dag geleverd (afhankelijk van de besteltijd). De rest van Nederland wordt binnen één werkdag beleverd. Reclycar maakt gebruik van een netwerk van bedrijven, die al naar gelang het product en de bestemming, door heel Europa leveren. Gebruikte onderdelen vindt je niet alleen op de site van Reclycar, maar ook op onderdelenlijn.nl; een laagdrempelig platform, waar ook veel particulieren hun bestellingen plaatsen. Zo’n 165 bedrijven (waarvan een groot aantal STIBA-leden) bieden er hun gebruikte onderdelen aan. De Boer verkoopt echter ook nieuw. Waarom? "De verkoop van gebruikte onderdelen is voor ons de belangrijkste inkomstenbron, maar als die voorraad op is bieden we nieuwe onderdelen aan." De Boer koopt de onderdelen via diverse kanalen in en bezoekt regelmatig internationale beurzen om leveranciers te vinden van technische en elektronische onderdelen, verlichting en plaatwerk. "We concentreren ons op kwaliteit. Gebruikte onderdelen zijn origineel, dus er is een bepaalde verwachting bij de klant."

Elkaars concurrent

Reclycar zou in plaats van die nieuwe onderdelen ook gereviseerde onderdelen kunnen aanbieden. Het alternatief voor gebruikt is echter niet gereviseerd, maar nieuw. De Boer: "We zouden in de toekomst op zoek kunnen naar partners die voor ons willen reviseren. Zover zijn we op dit moment nog niet, al laten we regelmatig onderdelen reviseren. Revisie is meestal voordeliger dan nieuw en wat ook belangrijk is: het is origineel."

Zoals demontagebedrijven nieuwe onderdelen verkopen, zo verkopen revisiebedrijven ook gebruikte onderdelen. De Sutter is eigenaar van de internationale database ruildelen.nl, waar bijna veertig ­Europese leveranciers ruildelen aanbieden. Als je de gezochte motor aanklikt, ontvang je foto’s en een prijsopgave. Borsten: "Op ruildelen.nl hebben we twee productstromen. De eerste bestaat uit gereviseerde cilinderkoppen, ruilmotoren en shortblocks en daarvan ligt negentig procent op voorraad. De tweede productstroom bestaat uit gebruikte motoren, waarvan honderd procent op voorraad ligt." Er zijn overigens ook demontagebedrijven in Nederland (waaronder Klein Gunnewiek in Groenlo en Ronald Morien in Wieuwerd), die zowel revisiebedrijf als demontagebedrijf zijn. Hoe sympathiek Borsten ook tegenover zijn concullega’s van de demontagebedrijven staat, op ruildelen.nl zal hij ze alleen een podium geven voor gebruikte delen, die onder het hoofdstuk ‘gebruikt’ vallen. "Maar niet voor halfgerepareerde delen. De gebruikte motoren van revisiebedrijven concurreren met de gebruikte motoren van demontagebedrijven. Het is hetzelfde product via een ander kanaal."

Drempels opruimen

De demontage- en revisiebranche vechten dezelfde strijd. Ze hebben gemeen dat de circulaire economie om niet-nieuwe onderdelen draait en komen beiden tot hetzelfde inzicht: er bestaat bij consumenten en autobedrijven een drempel om hun producten te kopen. De Sutter pakt het probleem aan door vanaf volgende maand met een standaardtarief te werken voor een analyse. Borsten: "De eerste vraag is altijd: wat kost het als een motor kapot is? Om daar zo snel mogelijk duidelijkheid in te creëren, maken we staffelprijzen. We halen voor 295 euro een viercilinder uit elkaar, maken een analyse, een rapport en een prijsopgave zodat klanten direct weten dat het geen bodemloze put is. Ze kunnen onze offerte vergelijken met die van een collega en daarmee halen we een belangrijke drempel weg."

Ook de demontagebranche heeft last van drempels en heeft daarom SKO (STIBA Kwaliteits Onderdelen) geïntroduceerd. Het is het logische vervolg op de STIBA-campagne ‘Groene originele onderdelen voor een duurzame toekomst’. Met SKO krijgen autobedrijven een jaar garantie op bijna alle delen en worden de in- en uitbouwkosten vergoed bij een verkeerde onderdelenlevering. Albert de Boer noemt het de ‘geen-gezeur-garantie’. STIBA-leden die onder deze service willen leveren, worden op groeneonderdelen.nl genoemd. De Boer: "Er gaat bijna nooit iets mis, maar we nemen met dit initiatief de drempel weg voor mensen die voor het eerst of slechts sporadisch met demontagebedrijven werken. Op dit moment zijn zeven STIBA-bedrijven op de website actief, maar er zitten inmiddels nog een stuk of vijf in de pijplijn."

Nog een label. En nóg één

Opvallend is dat Stichting Duurzaam Repareren zich door dit SKO-initiatief heeft laten inspireren. Sinds 18 januari jl. biedt Stichting Duurzaam Repareren nu ook ‘groene onderdelen zonder risico aan’. Volgens de waan van de dag is het verpakt in modieus Engels: Perfect Green No-Risk Parts.
Vooralsnog zijn bij de start zes STIBA-bedrijven aangesloten, waarvan de helft ook al op www.groeneonderdelen.nl actief is. Blijkbaar zijn er klantengroepen, zoals leasemaatschappijen, die graag met het groenste label willen werken, dus dan zetten de demontagebedrijven wel twee labels op het pand. STIBA-lid Auto Recycling Assen voegt daar nog een derde groene label aan toe: www.groene-autoonderdelen.nl. Als je daar ook nog het Bovag-label Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen aan toevoegt, plus Erkend Duurzaam en dan dus ook Erkend Duurzaam Plus en natuurlijk Duurzaam Repareren, SKO-groene onderdelen en Perfect Green No-Risk Parts… wie ziet dan nog door de bomen het bos? Samenwerking ligt voor de hand, maar vooralsnog kiezen de demontagebedrijven en de revisiebedrijven hun eigen wegen. Borsten: "Een gereviseerde motor is van a tot z gecontroleerd, heeft nieuwe zuigers, lagers en zuigerveren. Je kunt dat niet vergelijken met een gerepareerde motor, waarbij een klep en een pakking is vervangen. En het is ook niet te vergelijken met een gebruikte motor. Je zou er wel – als een soort Ladder van Lansink – een lijn in kunnen aanbrengen, bijvoorbeeld door het te structureren via gradaties van gebruikt, gerepareerd tot en met gereviseerd. Een label met gradaties voor zowel demontage- en revisiebedrijven, dat zou mijn wens zijn." Wie pakt de handschoen op?

Analyse: Demontage- en revisiebranche vechten dezelfde strijd - Automobielmanagement.nl

Analyse: Demontage- en revisiebranche vechten dezelfde strijd

Het gaat de demontagebedrijven en revisiebedrijven dankzij de circulaire economie voor de wind, maar klanten moeten nog wel over de drempel geholpen worden. Dat doen de branches ieder voor zich, onder andere met groene labels. Kan dat niet anders? Wie neemt het initiatief tot een nieuwe standaard op het gebied van afvalbeheer?

Analyse: Demontage- en revisiebranche vechten dezelfde strijd

Albert de Boer directeur/eigenaar van demontagebedrijf Reclycar in Stadskanaal en secretaris van STIBA (de branchevereniging van demontagebedrijven) ziet een groei in de afzet van gebruikte onderdelen. Die groei is mede te danken aan de belangstelling voor de circulaire economie. Toch weten heel veel particulieren volgens De Boer niet dat garagebedrijven hun auto’s ook met gebruikte onderdelen kunnen repareren. "Ik zie wel dat die optie langzaam steeds bekender wordt, maar tussen het bewustzijn bij de consument en de uitvoering door de garage zit nog wel wat ruimte. De inzet van gebruikte onderdelen zou vaker voorrang moeten krijgen." Bij Reclycar is vooral vraag naar technische onderdelen, zoals versnellingsbakken, motoren, draagarmen, startmotoren en schokdempers. De Boer prijst ze door de onderdelen te vergelijken met de nieuwprijs (gebruikte onderdelen mogen nooit duurder zijn dan nieuw) en door vraag en aanbod. De Boer: "Veel gevraagde onderdelen zijn duurder dan incourante onderdelen. Ook de voorraad speelt een rol. Het voordeel voor de consument en het garagebedrijf is dat gebruikte onderdelen vaak samengesteld zijn. Een schokdemper wordt inclusief veer en schotel verkocht waardoor ze niet alleen goedkoper zijn maar ook minder montagetijd kosten."

Half miljard omzet

De brancheverenigingen van revisiebedrijven zijn de VIV (Vereniging voor Importeurs van Verbrandingsmotoren) en Bovag Revisiebedrijven. Jean-Paul Borsten, de derde generatie bij Motoren- fabriek De Sutter in Zevenhuizen, is voorzitter van Bovag Revisiebedrijven. Bovag en VIV publiceerden een half jaar geleden een rapport (‘Revisie in cijfers 2016/2017′) over de Nederlandse revisiebedrijven. "En plotseling blijken we een serieuze partij te zijn", zegt Borsten een beetje spottend, want zijn familiebedrijf reviseert al 101 jaar motoren. Nieuw is het dus niet, maar nu weet ook de buitenwereld dat de revisiebranche in 2016 ruim een half miljard euro omzette. Bovendien verdienen 5.500 mensen een boterham met het reviseren van auto- , scheeps- en tractormotoren, versnellingsbakken en andere technische componenten. De revisiebedrijven verwachten volop te profiteren van een verdere groei van de circulaire economie.

Hoewel je zou verwachten dat ten tijde van de economische crisis (2011-2013) de omzetontwikkeling van de revisiebedrijven zou stijgen omdat ‘nieuw’ te duur is, bereikte de branche juist een dieptepunt. Sindsdien is er sprake van herstel en neemt het werk toe. Vooral de revisiebedrijven die zich goed profileren, hebben profijt van de circulaire economie. Toch is er nog veel te doen. Borsten: "China zet bij gebrek aan grondstoffen vol op revisie in. In Amerika moeten overheidsinstanties eerst kijken naar een gerepareerd of gereviseerd product voordat een nieuw product mag worden ingezet. In Frankrijk ligt er een soortgelijk wetsvoorstel, maar in Nederland wordt er niet eens over nagedacht. Een gemiste kans. We gooien in Nederland veel te snel iets weg."

Revisie ook voor fabrikanten

Een gunstige ontwikkeling is dat autofabrikanten steeds vaker zelf gereviseerde motoren aanbieden. Dat zou concurrentie voor De Sutter kunnen zijn, maar Jean-Paul Borsten heeft zelf ook een zakelijk concept voor autofabrikanten en -importeurs bedacht. Importeurs lopen nog wel eens tegen seriematige problemen van nieuwe auto’s op en die lost De Sutter voor ze op. Importeurs, dealerholdings en een aantal industrieklanten keuren de modificaties van De Sutter goed en stellen de dealers op de hoogte van de oplossing. Wanneer de dealers met zo’n probleem (meestal onder garantie of coulance) worden geconfronteerd, hoeven ze alleen maar in te loggen op zakelijk.desutter.nl. Ze bestellen de gemodificeerde onderdelen en vullen de ‘UPS pick-up’-gegevens op de bestelpagina in. Het gaat onder andere om cilinderkop-, LPG/CNG/LNG- en klepstelbox-modificaties.

Een ander probleem probeert De ­Sutter op te lossen met shop.desutter.nl, een online ruildelen-bestelsysteem. Borsten: "Als ik hier in het Rotterdamse vandaag een product niet kan bieden hoeft het niet meer, want morgen hebben de klanten al iets nieuws gekocht." Als garagebedrijven inloggen voor 15.00 uur, dan haalt UPS nog dezelfde dag de onderdelen op. Borsten: "Na ontvangst controleren wij het onderdeel en sturen een offerte. Afhankelijk van de werkzaamheden kunnen wij het onderdeel dezelfde of de volgende dag gereviseerd terugzenden. Zo nemen we de drempel weg om onderdelen te laten reviseren."

Snelheid steeds belangrijker

Ook bij demontagebedrijf Reclycar merkt Albert de Boer dat de snelheid van leveren steeds belangrijker wordt. Binnen een ruime straal rondom Stadskanaal worden onderdelen dezelfde dag geleverd (afhankelijk van de besteltijd). De rest van Nederland wordt binnen één werkdag beleverd. Reclycar maakt gebruik van een netwerk van bedrijven, die al naar gelang het product en de bestemming, door heel Europa leveren. Gebruikte onderdelen vindt je niet alleen op de site van Reclycar, maar ook op onderdelenlijn.nl; een laagdrempelig platform, waar ook veel particulieren hun bestellingen plaatsen. Zo’n 165 bedrijven (waarvan een groot aantal STIBA-leden) bieden er hun gebruikte onderdelen aan. De Boer verkoopt echter ook nieuw. Waarom? "De verkoop van gebruikte onderdelen is voor ons de belangrijkste inkomstenbron, maar als die voorraad op is bieden we nieuwe onderdelen aan." De Boer koopt de onderdelen via diverse kanalen in en bezoekt regelmatig internationale beurzen om leveranciers te vinden van technische en elektronische onderdelen, verlichting en plaatwerk. "We concentreren ons op kwaliteit. Gebruikte onderdelen zijn origineel, dus er is een bepaalde verwachting bij de klant."

Elkaars concurrent

Reclycar zou in plaats van die nieuwe onderdelen ook gereviseerde onderdelen kunnen aanbieden. Het alternatief voor gebruikt is echter niet gereviseerd, maar nieuw. De Boer: "We zouden in de toekomst op zoek kunnen naar partners die voor ons willen reviseren. Zover zijn we op dit moment nog niet, al laten we regelmatig onderdelen reviseren. Revisie is meestal voordeliger dan nieuw en wat ook belangrijk is: het is origineel."

Zoals demontagebedrijven nieuwe onderdelen verkopen, zo verkopen revisiebedrijven ook gebruikte onderdelen. De Sutter is eigenaar van de internationale database ruildelen.nl, waar bijna veertig ­Europese leveranciers ruildelen aanbieden. Als je de gezochte motor aanklikt, ontvang je foto’s en een prijsopgave. Borsten: "Op ruildelen.nl hebben we twee productstromen. De eerste bestaat uit gereviseerde cilinderkoppen, ruilmotoren en shortblocks en daarvan ligt negentig procent op voorraad. De tweede productstroom bestaat uit gebruikte motoren, waarvan honderd procent op voorraad ligt." Er zijn overigens ook demontagebedrijven in Nederland (waaronder Klein Gunnewiek in Groenlo en Ronald Morien in Wieuwerd), die zowel revisiebedrijf als demontagebedrijf zijn. Hoe sympathiek Borsten ook tegenover zijn concullega’s van de demontagebedrijven staat, op ruildelen.nl zal hij ze alleen een podium geven voor gebruikte delen, die onder het hoofdstuk ‘gebruikt’ vallen. "Maar niet voor halfgerepareerde delen. De gebruikte motoren van revisiebedrijven concurreren met de gebruikte motoren van demontagebedrijven. Het is hetzelfde product via een ander kanaal."

Drempels opruimen

De demontage- en revisiebranche vechten dezelfde strijd. Ze hebben gemeen dat de circulaire economie om niet-nieuwe onderdelen draait en komen beiden tot hetzelfde inzicht: er bestaat bij consumenten en autobedrijven een drempel om hun producten te kopen. De Sutter pakt het probleem aan door vanaf volgende maand met een standaardtarief te werken voor een analyse. Borsten: "De eerste vraag is altijd: wat kost het als een motor kapot is? Om daar zo snel mogelijk duidelijkheid in te creëren, maken we staffelprijzen. We halen voor 295 euro een viercilinder uit elkaar, maken een analyse, een rapport en een prijsopgave zodat klanten direct weten dat het geen bodemloze put is. Ze kunnen onze offerte vergelijken met die van een collega en daarmee halen we een belangrijke drempel weg."

Ook de demontagebranche heeft last van drempels en heeft daarom SKO (STIBA Kwaliteits Onderdelen) geïntroduceerd. Het is het logische vervolg op de STIBA-campagne ‘Groene originele onderdelen voor een duurzame toekomst’. Met SKO krijgen autobedrijven een jaar garantie op bijna alle delen en worden de in- en uitbouwkosten vergoed bij een verkeerde onderdelenlevering. Albert de Boer noemt het de ‘geen-gezeur-garantie’. STIBA-leden die onder deze service willen leveren, worden op groeneonderdelen.nl genoemd. De Boer: "Er gaat bijna nooit iets mis, maar we nemen met dit initiatief de drempel weg voor mensen die voor het eerst of slechts sporadisch met demontagebedrijven werken. Op dit moment zijn zeven STIBA-bedrijven op de website actief, maar er zitten inmiddels nog een stuk of vijf in de pijplijn."

Nog een label. En nóg één

Opvallend is dat Stichting Duurzaam Repareren zich door dit SKO-initiatief heeft laten inspireren. Sinds 18 januari jl. biedt Stichting Duurzaam Repareren nu ook ‘groene onderdelen zonder risico aan’. Volgens de waan van de dag is het verpakt in modieus Engels: Perfect Green No-Risk Parts.
Vooralsnog zijn bij de start zes STIBA-bedrijven aangesloten, waarvan de helft ook al op www.groeneonderdelen.nl actief is. Blijkbaar zijn er klantengroepen, zoals leasemaatschappijen, die graag met het groenste label willen werken, dus dan zetten de demontagebedrijven wel twee labels op het pand. STIBA-lid Auto Recycling Assen voegt daar nog een derde groene label aan toe: www.groene-autoonderdelen.nl. Als je daar ook nog het Bovag-label Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen aan toevoegt, plus Erkend Duurzaam en dan dus ook Erkend Duurzaam Plus en natuurlijk Duurzaam Repareren, SKO-groene onderdelen en Perfect Green No-Risk Parts… wie ziet dan nog door de bomen het bos? Samenwerking ligt voor de hand, maar vooralsnog kiezen de demontagebedrijven en de revisiebedrijven hun eigen wegen. Borsten: "Een gereviseerde motor is van a tot z gecontroleerd, heeft nieuwe zuigers, lagers en zuigerveren. Je kunt dat niet vergelijken met een gerepareerde motor, waarbij een klep en een pakking is vervangen. En het is ook niet te vergelijken met een gebruikte motor. Je zou er wel – als een soort Ladder van Lansink – een lijn in kunnen aanbrengen, bijvoorbeeld door het te structureren via gradaties van gebruikt, gerepareerd tot en met gereviseerd. Een label met gradaties voor zowel demontage- en revisiebedrijven, dat zou mijn wens zijn." Wie pakt de handschoen op?