EV Nieuws: Wankel besluit

De beroemde wankelmotor (rotatiemotor) van Mazda maakt een comeback! Hij wordt gebruikt in een elektrische auto als range-extender.

EV Nieuws: Wankel besluit

Mazda gebruikt wankelmotor als range-extender

Martijn ten Brink, vice president sales en customer service van Mazda Motor Europe, kan in een interview met AutoRAI.nl bevestigen dat de rotatiemotor, ook bekend als de wankelmotor, spoedig een comeback maakt. Mazda introduceert in 2019 een volledig elektrische auto. Die wordt optioneel leverbaar met een range-extender in de vorm van een wankelmotor.

De elektrische auto wordt volgens Martijn geen BMW i3-achtige auto, maar een auto met het formaat van een Mazda 3. Een crossover-achtig model zou volgens Mazda leuk zijn. "We gaan hem wereldwijd aanbieden, maar niet overal zal de auto interessant zijn door regelgeving."

Mazda bouwt de elektrische auto op basis van het nieuwe Small Car Platform. Deze bodemplaat vormt de basis van de nieuwe generatie Mazda 2, Mazda 3 en CX-3. De nieuwe Mazda 3 volgt begint 2019. Het nieuwe Small Car Platform kan Mazda zo aanpassen dat er een accupakket verwerkt kan worden in de bodemsectie. "Over de naamgeving hebben we nog geen besluit genomen. We kunnen alle kanten op", zegt Martijn.

Cupra e-Racer: elektrische TCR-racer

De boodschap van Seat is overduidelijk. ‘s Werelds eerste elektrische toerwagenracer komt eraan. De Cupra e-Racer.

Cupra is het het nieuwe performancemerk van Seat. Op de Autosalon van Genève beleeft het nieuwe merk zijn debuut. Cupra presenteert er direct diverse modellen, waaronder de 300 pk sterke Cupra Ateca die in productie gaat, maar ook prototypes van de Cupra Ibiza en Cupra Arona.
Ook interessant is deze Cupra e-Racer: dit is de allereerste elektrische TCR-toerwagenracer ter wereld. De auto, gebaseerd op de TCR-racer van de Seat Leon Cupra, heeft een aandrijflijn met normaal gesproken 300 kW (408 pk). Het piekvermogen bedraagt echter 500 kW (680 pk). Meer technische gegevens zijn nog niet bekend.

TCR (Touring Car Racing) is een kampioenschap voor privéteams. Het is vergelijkbaar met de WTCC maar dan betaalbaarder. Het kampioenschap doet bijvoorbeeld Estoril in Portugal aan, maar ook Monza in Italië of Sepang in Maleisië. In het kampioenschap rijden auto’s als de Opel Astra TCR, Honda Civic TCR, Seat Leon TCR en Audi TT TCR. 

Mercedes-Benz EQC bouwt de spanning op

Mercedes-Benz introduceert in 2019 de EQC: een volledig elektrische uitvoering op basis van de Mercedes-Benz GLC. Deze eerste foto verklapt al een beetje van het design. Michael Kelz (58), Chief Engineer van de EQC, vertelt al wat details.

Kelz heeft al diverse keren in de auto gereden. "De auto voelt dynamisch en krachtig aan, maar is tegelijkertijd enorm stil. Het is een nieuwe en wat ongebruikelijke combinatie, zelfs voor ons ontwikkelingsteam. Het preproductie-exemplaar van de EQC biedt veel rijplezier. De EQC is een mijlpaal in termen van ontwikkeling."

Volgens Kelz krijgt de auto vierwielaandrijving en ook op het gebied van telematica, connectiviteit en opladen zullen er innovaties zijn. "De EQC vormt het startpunt van een nieuw tijdperk van elektrische mobiliteit bij Mercedes-Benz." Naar verluidt krijgt de EQC een 70 kWh accupakket, goed voor een actieradius van ongeveer 450 kilometer (WLTP). Meer details geeft Mercedes-Benz spoedig vrij. Overigens verschijnt er op basis van de GLC ook een GLC F-CELL met brandstofcel.

Bron: ZERauto.nl
 
 

 

 

 

Reacties

De schrijver bedoelt de rotatiemotor van Felix Wankel. Niet de Wankelmotor van Mazda. Deze fabrikant zet ‘m alleen maar in…

Geplaatst door: Robert-Jan de Bree op
EV Nieuws: Wankel besluit - Automobielmanagement.nl

EV Nieuws: Wankel besluit

De beroemde wankelmotor (rotatiemotor) van Mazda maakt een comeback! Hij wordt gebruikt in een elektrische auto als range-extender.

EV Nieuws: Wankel besluit

Mazda gebruikt wankelmotor als range-extender

Martijn ten Brink, vice president sales en customer service van Mazda Motor Europe, kan in een interview met AutoRAI.nl bevestigen dat de rotatiemotor, ook bekend als de wankelmotor, spoedig een comeback maakt. Mazda introduceert in 2019 een volledig elektrische auto. Die wordt optioneel leverbaar met een range-extender in de vorm van een wankelmotor.

De elektrische auto wordt volgens Martijn geen BMW i3-achtige auto, maar een auto met het formaat van een Mazda 3. Een crossover-achtig model zou volgens Mazda leuk zijn. "We gaan hem wereldwijd aanbieden, maar niet overal zal de auto interessant zijn door regelgeving."

Mazda bouwt de elektrische auto op basis van het nieuwe Small Car Platform. Deze bodemplaat vormt de basis van de nieuwe generatie Mazda 2, Mazda 3 en CX-3. De nieuwe Mazda 3 volgt begint 2019. Het nieuwe Small Car Platform kan Mazda zo aanpassen dat er een accupakket verwerkt kan worden in de bodemsectie. "Over de naamgeving hebben we nog geen besluit genomen. We kunnen alle kanten op", zegt Martijn.

Cupra e-Racer: elektrische TCR-racer

De boodschap van Seat is overduidelijk. ‘s Werelds eerste elektrische toerwagenracer komt eraan. De Cupra e-Racer.

Cupra is het het nieuwe performancemerk van Seat. Op de Autosalon van Genève beleeft het nieuwe merk zijn debuut. Cupra presenteert er direct diverse modellen, waaronder de 300 pk sterke Cupra Ateca die in productie gaat, maar ook prototypes van de Cupra Ibiza en Cupra Arona.
Ook interessant is deze Cupra e-Racer: dit is de allereerste elektrische TCR-toerwagenracer ter wereld. De auto, gebaseerd op de TCR-racer van de Seat Leon Cupra, heeft een aandrijflijn met normaal gesproken 300 kW (408 pk). Het piekvermogen bedraagt echter 500 kW (680 pk). Meer technische gegevens zijn nog niet bekend.

TCR (Touring Car Racing) is een kampioenschap voor privéteams. Het is vergelijkbaar met de WTCC maar dan betaalbaarder. Het kampioenschap doet bijvoorbeeld Estoril in Portugal aan, maar ook Monza in Italië of Sepang in Maleisië. In het kampioenschap rijden auto’s als de Opel Astra TCR, Honda Civic TCR, Seat Leon TCR en Audi TT TCR. 

Mercedes-Benz EQC bouwt de spanning op

Mercedes-Benz introduceert in 2019 de EQC: een volledig elektrische uitvoering op basis van de Mercedes-Benz GLC. Deze eerste foto verklapt al een beetje van het design. Michael Kelz (58), Chief Engineer van de EQC, vertelt al wat details.

Kelz heeft al diverse keren in de auto gereden. "De auto voelt dynamisch en krachtig aan, maar is tegelijkertijd enorm stil. Het is een nieuwe en wat ongebruikelijke combinatie, zelfs voor ons ontwikkelingsteam. Het preproductie-exemplaar van de EQC biedt veel rijplezier. De EQC is een mijlpaal in termen van ontwikkeling."

Volgens Kelz krijgt de auto vierwielaandrijving en ook op het gebied van telematica, connectiviteit en opladen zullen er innovaties zijn. "De EQC vormt het startpunt van een nieuw tijdperk van elektrische mobiliteit bij Mercedes-Benz." Naar verluidt krijgt de EQC een 70 kWh accupakket, goed voor een actieradius van ongeveer 450 kilometer (WLTP). Meer details geeft Mercedes-Benz spoedig vrij. Overigens verschijnt er op basis van de GLC ook een GLC F-CELL met brandstofcel.

Bron: ZERauto.nl
 
 

 

 

 

Reacties

De schrijver bedoelt de rotatiemotor van Felix Wankel. Niet de Wankelmotor van Mazda. Deze fabrikant zet ‘m alleen maar in…

Geplaatst door: Robert-Jan de Bree op