In Nederland rijden ruim 1,3 miljoen dieselauto’s, blijkt uit cijfers van RDC/Aumacon (zie onderstaande tabel voor een onderverdeling). Daarvan zijn er nog maar ruim 300 duizend van het Euro 6-type. Alleen die laatste groep hoeft zich geen zorgen te maken over de uitspraak van de hoogste federale bestuursrechter, het Bundesverwaltungsgericht in Leipzig. Duitsland heeft ongeveer tien miljoen dieseleigenaren.
Het vonnis stelt nog wel voorwaarden aan het verbod. Om dieselbezitters niet onevenredig zwaar te benadelen, moet Stuttgart (een van de initiatief-nemende steden) de milieuzone gefaseerd invoeren en geldt die nog niet voor Euro 5-types. Die mogen tot minstens 1 september 2019 blijven. Ook wordt een uitzondering gemaakt voor sommige beroepen en bewoners, zoals ambachtslieden.
Er is geen financiële compensatieplicht, oordeelde de bestuursrechter verder. "Bepaalde waardeverliezen moeten worden aanvaard", zei rechter Andreas Korbmacher volgens de Suddeutsche Zeitung.
Emissie |
|||||
Euro 1 t/m 4 |
Euro 5 |
Euro 6 |
Onbekend |
Totaal |
|
Bouwjaar |
|
Aantal |
Aantal |
Aantal |
Aantal |
2018 |
|
8 |
9.801 |
9.809 |
|
2017 |
2 |
300 |
73.569 |
63 |
73.934 |
2016 |
0 |
2.414 |
78.742 |
134 |
81.290 |
2015 |
0 |
29.164 |
113.813 |
232 |
143.209 |
2014 |
8 |
80.104 |
34.337 |
286 |
114.735 |
2013 |
46 |
99.202 |
5.336 |
951 |
105.535 |
2005 – |
189.077 |
324.442 |
1.952 |
79.689 |
595.167 |
Ouder |
150.327 |
|
|
71.325 |
241.889 |
Totaal |
339.460 |
535.634 |
317.550 |
152.664 |
1.365.568 |