‘In 2040 nog altijd diesels op Duitse wegen’

In 2040 zullen er nog altijd zo’n 12 miljoen dieselauto’s rondrijden op de Duitse wegen. Die zullen dan rond een kwart van het totale wagenpark in Duitsland uitmaken.

'In 2040 nog altijd diesels op Duitse wegen'

Dat scenario schetst oliebedrijf Exxon Mobil in een energieprognose voor Duitsland in de periode 2018 tot 2040.

Op dit moment is nog ongeveer één op de drie personenauto’s in Duitsland een diesel. Alles bij elkaar rijden er daarmee 15 miljoen dieselauto’s rond. In het afgelopen kwartaal is het aantal diesels bij de nieuw verkochte auto’s echter naar een diepterecord gezakt, heeft het Kraftfahrt-Bundesamt KBA gemeld. Maar Exxon Mobil gaat er van uit dat er op middellange termijn een stabilisatie op zal treden. Dat komt volgens de oliegigant omdat dieselauto’s op langere afstanden wegens hun lagere brandstofverbruik vriendelijker zijn voor het klimaat dan auto’s die op benzine rijden. Voor benzine gaat Exxon Mobil voor 2040 uit van een marktaandeel van 40 procent waarmee dus nog altijd twee-derde van alle tegen die tijd in Duitsland rondrijdende auto’s met een verbrandingsmotor uitgerust zal zijn.

‘In 2040 nog altijd diesels op Duitse wegen’ - Automobielmanagement.nl

‘In 2040 nog altijd diesels op Duitse wegen’

In 2040 zullen er nog altijd zo’n 12 miljoen dieselauto’s rondrijden op de Duitse wegen. Die zullen dan rond een kwart van het totale wagenpark in Duitsland uitmaken.

'In 2040 nog altijd diesels op Duitse wegen'

Dat scenario schetst oliebedrijf Exxon Mobil in een energieprognose voor Duitsland in de periode 2018 tot 2040.

Op dit moment is nog ongeveer één op de drie personenauto’s in Duitsland een diesel. Alles bij elkaar rijden er daarmee 15 miljoen dieselauto’s rond. In het afgelopen kwartaal is het aantal diesels bij de nieuw verkochte auto’s echter naar een diepterecord gezakt, heeft het Kraftfahrt-Bundesamt KBA gemeld. Maar Exxon Mobil gaat er van uit dat er op middellange termijn een stabilisatie op zal treden. Dat komt volgens de oliegigant omdat dieselauto’s op langere afstanden wegens hun lagere brandstofverbruik vriendelijker zijn voor het klimaat dan auto’s die op benzine rijden. Voor benzine gaat Exxon Mobil voor 2040 uit van een marktaandeel van 40 procent waarmee dus nog altijd twee-derde van alle tegen die tijd in Duitsland rondrijdende auto’s met een verbrandingsmotor uitgerust zal zijn.