EV Nieuws: Honda heeft EV-smaak te pakken

Op de achtergrond gebeurt er ontzettend veel bij Honda. Het merk zet in op waterstof, maar komt ook met elektrische auto’s. Zelfs meer dan je denkt.

EV Nieuws: Honda heeft EV-smaak te pakken

Honda in zee met CALT, de grootste accuproducent ter wereld

Honda gaat samenwerken met de grootste accuproducent ter wereld: Contemporary Amperex Technology (CATL). De twee bedrijven gaan samen een volledig elektrische auto ontwikkelen: een elektrische variant op basis van de Honda Fit, in Europa beter bekend als de Honda Jazz. Het is niet duidelijk of de auto ook naar Europa komt.
 

100.000 exemplaren

Het doel is om de volledig elektrische Honda Jazz heel betaalbaar te houden en een range van 300 kilometer te geven op een enkele acculading. Honda verwacht op jaarbasis ongeveer 100.000 exemplaren van de elektrische Jazz te verkopen. De marktintroductie vindt plaats in 2020.  

Honda Urban EV

Honda komt ook met een productieversie van de Honda Urban EV: een compacte hatchback met retrolooks. Die komt eind 2019 op de markt. De Urban EV komt wel naar Europa. De auto heeft wel wat weg van de eerste generatie Civic.
 

CATL groeit uit zijn voegen

CATL werkt met meer autofabrikanten samen. Onder meer met Nissan. Het eerste project van Nissan en CATL is de Sylphy Zero Emission: een elektrische sedan voor de Chinese markt. Volledig elektrische auto’s worden in China sterk aangemoedigd met talrijke subsidies. Dat heeft ook gevolgen voor CATL dat door de explosieve vraag haast uit zijn voegen groeit. Het bedrijf gaat daarom flink investeren. Eind 2020 moet de productiecapaciteit zijn toegenomen naar 50 gigawatt. Andere grotere spelers in de wereld van accuprodcenten zijn Panasonic, LG Chem en Samsung SDI. Dit zijn echter niet-Chinese bedrijven. CATL krijgt als Chinese onderneming de voorkeur van de Chinese overheid waardoor het marktaandeel van het bedrijf in hoog tempo groeit.
 

EV-Mercedes uit Smart-fabriek

Daimler investeert 500 miljoen euro in de Smart-fabriek in Hambach (Frankrijk). Met dit geld maakt het moederbedrijf van Mercedes-Benz en Smart de faciliteit geschikt voor het produceren van een elektrisch Mercedes-Benz-model.
 

EQ

En ja, dat is best bijzonder. Want niet eerder is er in een Smart-fabriek een Mercedes-Benz geproduceerd. Om wat voor auto het gaat? Een compacte elektrische auto, gepositioneerd boven de elektrische Smart: de Smart EQ Fortwo en Smart EQ Forfour. Mercedes-Benz zal het nieuwe model onder het label EQ lanceren. De auto maakt deel uit van een groot modellenoffensief: in 2022 moeten er meer dan tien elektrische modellen leverbaar zijn.  

Elektro-auto

Smart speelt in die plannen een belangrijke rol. Sterker nog: vanaf 2020 kun je geen Smart meer krijgen met een verbrandingsmotor. De modellen worden dan alleen nog aangeboden met volledig elektrische aandrijving. Naar verwachting is 15 tot 25 procent van alle auto’s van Daimler in 2025 een elektro-auto.
 

Afval verwerken tot waterstof, het kan

Het is technisch mogelijk om afval te verwerken tot waterstof, zonder grote hoeveelheden CO2 de lucht in te blazen. PowerHouse Energy Group uit het Verenigd Koninkrijk ziet kansen.
 

Synthetisch gas

Wat is het plan: PowerHouse wil graag tweehonderd zogenaamde ‘waste-to-hydrogen (H2) plants’ realiseren in Engeland. Dit zijn reactoren, genaamd G3-UHt, waarin onder ultrahoge temperaturen plastics en rubber zijn om te zetten in synthetisch gas (Syngas). Dat gas kan naar het gasnet. Uit dit gas kan ook waterstof gemaakt worden voor een prijs die vergelijkbaar is met die van diesel. 

Waterstof maken

Uit het afval is volgens PowerHouse 90% van de energie te halen, veel meer dan in een verbrandingsoven haalbaar is. Ook positief: de emissie blijft uiterst beperkt. Indien er van het gas waterstof wordt gemaakt, komt er wel CO2 vrij. Toch is dat nog maar een zestiende van de kooldioxide die bij het maken van waterstof uit aardgas vrijkomt.
 

500 reactoren realiseren

Een ‘waste-to-hydrogen (H2) plant’ kan 25 ton plastic afval of oude banden verwerken en is lekker compact. PowerHouse wil de komende jaren al beginnen met het plaatsen van de reactoren. In tien jaar tijd er in Engeland 500 zijn gerealiseerd. Meer informatie over de installatie in onderstaande video.
 

 

 

 

EV Nieuws: Honda heeft EV-smaak te pakken - Automobielmanagement.nl

EV Nieuws: Honda heeft EV-smaak te pakken

Op de achtergrond gebeurt er ontzettend veel bij Honda. Het merk zet in op waterstof, maar komt ook met elektrische auto’s. Zelfs meer dan je denkt.

EV Nieuws: Honda heeft EV-smaak te pakken

Honda in zee met CALT, de grootste accuproducent ter wereld

Honda gaat samenwerken met de grootste accuproducent ter wereld: Contemporary Amperex Technology (CATL). De twee bedrijven gaan samen een volledig elektrische auto ontwikkelen: een elektrische variant op basis van de Honda Fit, in Europa beter bekend als de Honda Jazz. Het is niet duidelijk of de auto ook naar Europa komt.
 

100.000 exemplaren

Het doel is om de volledig elektrische Honda Jazz heel betaalbaar te houden en een range van 300 kilometer te geven op een enkele acculading. Honda verwacht op jaarbasis ongeveer 100.000 exemplaren van de elektrische Jazz te verkopen. De marktintroductie vindt plaats in 2020.  

Honda Urban EV

Honda komt ook met een productieversie van de Honda Urban EV: een compacte hatchback met retrolooks. Die komt eind 2019 op de markt. De Urban EV komt wel naar Europa. De auto heeft wel wat weg van de eerste generatie Civic.
 

CATL groeit uit zijn voegen

CATL werkt met meer autofabrikanten samen. Onder meer met Nissan. Het eerste project van Nissan en CATL is de Sylphy Zero Emission: een elektrische sedan voor de Chinese markt. Volledig elektrische auto’s worden in China sterk aangemoedigd met talrijke subsidies. Dat heeft ook gevolgen voor CATL dat door de explosieve vraag haast uit zijn voegen groeit. Het bedrijf gaat daarom flink investeren. Eind 2020 moet de productiecapaciteit zijn toegenomen naar 50 gigawatt. Andere grotere spelers in de wereld van accuprodcenten zijn Panasonic, LG Chem en Samsung SDI. Dit zijn echter niet-Chinese bedrijven. CATL krijgt als Chinese onderneming de voorkeur van de Chinese overheid waardoor het marktaandeel van het bedrijf in hoog tempo groeit.
 

EV-Mercedes uit Smart-fabriek

Daimler investeert 500 miljoen euro in de Smart-fabriek in Hambach (Frankrijk). Met dit geld maakt het moederbedrijf van Mercedes-Benz en Smart de faciliteit geschikt voor het produceren van een elektrisch Mercedes-Benz-model.
 

EQ

En ja, dat is best bijzonder. Want niet eerder is er in een Smart-fabriek een Mercedes-Benz geproduceerd. Om wat voor auto het gaat? Een compacte elektrische auto, gepositioneerd boven de elektrische Smart: de Smart EQ Fortwo en Smart EQ Forfour. Mercedes-Benz zal het nieuwe model onder het label EQ lanceren. De auto maakt deel uit van een groot modellenoffensief: in 2022 moeten er meer dan tien elektrische modellen leverbaar zijn.  

Elektro-auto

Smart speelt in die plannen een belangrijke rol. Sterker nog: vanaf 2020 kun je geen Smart meer krijgen met een verbrandingsmotor. De modellen worden dan alleen nog aangeboden met volledig elektrische aandrijving. Naar verwachting is 15 tot 25 procent van alle auto’s van Daimler in 2025 een elektro-auto.
 

Afval verwerken tot waterstof, het kan

Het is technisch mogelijk om afval te verwerken tot waterstof, zonder grote hoeveelheden CO2 de lucht in te blazen. PowerHouse Energy Group uit het Verenigd Koninkrijk ziet kansen.
 

Synthetisch gas

Wat is het plan: PowerHouse wil graag tweehonderd zogenaamde ‘waste-to-hydrogen (H2) plants’ realiseren in Engeland. Dit zijn reactoren, genaamd G3-UHt, waarin onder ultrahoge temperaturen plastics en rubber zijn om te zetten in synthetisch gas (Syngas). Dat gas kan naar het gasnet. Uit dit gas kan ook waterstof gemaakt worden voor een prijs die vergelijkbaar is met die van diesel. 

Waterstof maken

Uit het afval is volgens PowerHouse 90% van de energie te halen, veel meer dan in een verbrandingsoven haalbaar is. Ook positief: de emissie blijft uiterst beperkt. Indien er van het gas waterstof wordt gemaakt, komt er wel CO2 vrij. Toch is dat nog maar een zestiende van de kooldioxide die bij het maken van waterstof uit aardgas vrijkomt.
 

500 reactoren realiseren

Een ‘waste-to-hydrogen (H2) plant’ kan 25 ton plastic afval of oude banden verwerken en is lekker compact. PowerHouse wil de komende jaren al beginnen met het plaatsen van de reactoren. In tien jaar tijd er in Engeland 500 zijn gerealiseerd. Meer informatie over de installatie in onderstaande video.