Noodkreet VDA over WLTP

De overhaaste invoering van de strenge nieuwe keuringsregels voor personenauto’s, de WLTP ofwel Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure, heeft ernstige gevolgen voor autofabrikanten zeggen de autofabrikanten.

wltp

De regels verstoren de geldende productencyclus en maken elke betrouwbare planning van nieuwe modellen onmogelijk, aldus het Duitse Verband der Automobilindustrie in een noodkreet.

Europa voert de WLTP in september 2018 in, een jaar eerder dan gepland. Volgens het VDA is daarbij sprake van paniekvoetbal waarmee Brussel wil laten zien dat ze wel degelijk kan optreden tegen de auto-industrie. "Als de EU de invoeringsdatum voor de WLTP voor alle nieuwe toelatingen op 1 september 2019 had gelegd, dus een jaar later, dan zou de situatie wezenlijk minder gespannen zijn. Dat hadden we niet in deze tijdsklem gezeten. Productie-uitval kan niemand wensen, dat is vooral schadelijk voor autoland Duitsland,” aldus de Duitse auto-organisatie, die al sinds 2016 vecht tegen de versnelde invoering van de regels.

"Die door de EU gestelde termijn van 1 september 2018 is ook al niet logisch omdat op 1 september 2019 toch al de Real Driving Emissions eisen voor alle nieuwe auto’s gaan gelden. Het was zinvoller geweest als Brussel die datum ook voor de WLTP had aangewezen in plaats van kortzichtig te handelen en de ondernemingen daarmee in grote problemen te brengen. ‘Better Regulations’ ziet er volgens ons anders uit."

Noodkreet VDA over WLTP - Automobielmanagement.nl

Noodkreet VDA over WLTP

De overhaaste invoering van de strenge nieuwe keuringsregels voor personenauto’s, de WLTP ofwel Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure, heeft ernstige gevolgen voor autofabrikanten zeggen de autofabrikanten.

wltp

De regels verstoren de geldende productencyclus en maken elke betrouwbare planning van nieuwe modellen onmogelijk, aldus het Duitse Verband der Automobilindustrie in een noodkreet.

Europa voert de WLTP in september 2018 in, een jaar eerder dan gepland. Volgens het VDA is daarbij sprake van paniekvoetbal waarmee Brussel wil laten zien dat ze wel degelijk kan optreden tegen de auto-industrie. "Als de EU de invoeringsdatum voor de WLTP voor alle nieuwe toelatingen op 1 september 2019 had gelegd, dus een jaar later, dan zou de situatie wezenlijk minder gespannen zijn. Dat hadden we niet in deze tijdsklem gezeten. Productie-uitval kan niemand wensen, dat is vooral schadelijk voor autoland Duitsland,” aldus de Duitse auto-organisatie, die al sinds 2016 vecht tegen de versnelde invoering van de regels.

"Die door de EU gestelde termijn van 1 september 2018 is ook al niet logisch omdat op 1 september 2019 toch al de Real Driving Emissions eisen voor alle nieuwe auto’s gaan gelden. Het was zinvoller geweest als Brussel die datum ook voor de WLTP had aangewezen in plaats van kortzichtig te handelen en de ondernemingen daarmee in grote problemen te brengen. ‘Better Regulations’ ziet er volgens ons anders uit."