‘Duurzaam bandenbeleid levert CO2-reductie op van 428 miljoen kilo’

De voordelen van duurzaam bandenmanagement zijn groter dan eerder verondersteld. Dat blijkt uit de nieuwste berekeningen van Profile Tyrecenter Truck Europe. Dit bedrijf heeft data-analyses uitgevoerd bij middelgrote truckvloten in Nederland.

'Duurzaam bandenbeleid levert CO?-reductie op van 428 miljoen kilo'

Voeren transporteurs strakker de regie over uitlijning, de juiste bandenspanning en zijn banden goed gebalanceerd, dan zal de sector bijna een half miljard kilo minder CO2 uitstoten. Dat maakt de recente eis van de Europese Commissie haalbaarder dan gedacht.

De Europese Commissie wil de CO2-uitstoot van zware voertuigen met wettelijke maatregelen aan banden leggen. Het gaat om een CO2-reductie van dertig procent.  

CO2-reductie

Een aantal auto- en truckfabrikanten spreekt van onrealistisch zware eisen. Onze berekeningen bieden de sector nieuw perspectief, zegt directeur René van Maasakkers. "CO2-reductie is niet eenvoudig, maar duurzaam bandenbeleid is een flinke stap in de goede richting. Op milieugebied kunnen transporteurs een enorm verschil maken: het gaat om een CO2-reductie van 427.992.138 kilo." De juiste uitlijning en bandenspanning doen volgens de merkonafhankelijke marktleider de grootste duit in het zakje. Verkeerde uitlijning kan een CO2-besparing opleveren tot 4,5 procent. Bij bandenspanning gaat het om 1,7 procent. 

Onbekendheid

De calculatie van Profile wordt gestaafd door cijfers het rapport ‘Truck van de Toekomst’ van onderzoeksbureau TNO. Het rapport adviseert kansen te verzilveren, maar signaleert ook een gebrek aan kennis. Van Maasakkers: "Deze kansen worden op dit moment niet massaal verzilverd wegens onbekendheid van bedrijven met de te treffen maatregelen en onduidelijkheid over effectiviteit, betrouwbaarheid en de business case in de praktijk." 

Brandstofbesparing

De CO2-reductie gaat hand in hand met brandstofbesparing. Volgens Van Maasakkers zijn de meeste transporteurs daar wel van op de hoogte. Toch zijn er nog genoeg bedrijven die meer kunnen profiteren van duurzaam bandenmanagement. Duurzaam bandenmanagement volgens Profile is preventief uitlijnen, fleetcheck met banden op spanning brengen, stikstof voor vasthouden bandenspanning, balanceren alle posities, herprofileren, vernieuwen en toepassing van de juiste typen banden. "Volgens onze berekeningen bezuinigt een middelgroot wagenpark dankzij duurzaam bandenmanagement jaarlijks € 210.000. Dat is keiharde winst. Ons advies: laat een professional ernaar kijken, voer beleid en maak het top-of-mind binnen de hele organisatie", aldus Van Maasakkers.

‘Duurzaam bandenbeleid levert CO2-reductie op van 428 miljoen kilo’ - Automobielmanagement.nl

‘Duurzaam bandenbeleid levert CO2-reductie op van 428 miljoen kilo’

De voordelen van duurzaam bandenmanagement zijn groter dan eerder verondersteld. Dat blijkt uit de nieuwste berekeningen van Profile Tyrecenter Truck Europe. Dit bedrijf heeft data-analyses uitgevoerd bij middelgrote truckvloten in Nederland.

'Duurzaam bandenbeleid levert CO?-reductie op van 428 miljoen kilo'

Voeren transporteurs strakker de regie over uitlijning, de juiste bandenspanning en zijn banden goed gebalanceerd, dan zal de sector bijna een half miljard kilo minder CO2 uitstoten. Dat maakt de recente eis van de Europese Commissie haalbaarder dan gedacht.

De Europese Commissie wil de CO2-uitstoot van zware voertuigen met wettelijke maatregelen aan banden leggen. Het gaat om een CO2-reductie van dertig procent.  

CO2-reductie

Een aantal auto- en truckfabrikanten spreekt van onrealistisch zware eisen. Onze berekeningen bieden de sector nieuw perspectief, zegt directeur René van Maasakkers. "CO2-reductie is niet eenvoudig, maar duurzaam bandenbeleid is een flinke stap in de goede richting. Op milieugebied kunnen transporteurs een enorm verschil maken: het gaat om een CO2-reductie van 427.992.138 kilo." De juiste uitlijning en bandenspanning doen volgens de merkonafhankelijke marktleider de grootste duit in het zakje. Verkeerde uitlijning kan een CO2-besparing opleveren tot 4,5 procent. Bij bandenspanning gaat het om 1,7 procent. 

Onbekendheid

De calculatie van Profile wordt gestaafd door cijfers het rapport ‘Truck van de Toekomst’ van onderzoeksbureau TNO. Het rapport adviseert kansen te verzilveren, maar signaleert ook een gebrek aan kennis. Van Maasakkers: "Deze kansen worden op dit moment niet massaal verzilverd wegens onbekendheid van bedrijven met de te treffen maatregelen en onduidelijkheid over effectiviteit, betrouwbaarheid en de business case in de praktijk." 

Brandstofbesparing

De CO2-reductie gaat hand in hand met brandstofbesparing. Volgens Van Maasakkers zijn de meeste transporteurs daar wel van op de hoogte. Toch zijn er nog genoeg bedrijven die meer kunnen profiteren van duurzaam bandenmanagement. Duurzaam bandenmanagement volgens Profile is preventief uitlijnen, fleetcheck met banden op spanning brengen, stikstof voor vasthouden bandenspanning, balanceren alle posities, herprofileren, vernieuwen en toepassing van de juiste typen banden. "Volgens onze berekeningen bezuinigt een middelgroot wagenpark dankzij duurzaam bandenmanagement jaarlijks € 210.000. Dat is keiharde winst. Ons advies: laat een professional ernaar kijken, voer beleid en maak het top-of-mind binnen de hele organisatie", aldus Van Maasakkers.