Rotterdam bouwt test-snellaadplein voor slim laden elektrische voertuigen

Het consortium Flex EV heeft 1,9 miljoen euro subsidie ontvangen voor het realiseren van een innovatief snellaadplein aan de zuidkant van Rotterdam. Hier kunnen logistieke bedrijven hun elektrische voertuigen laden voor de stadsdistributie. Het laadplein wordt showcase voor elektrische stadsdistributie en ‘opportunity charging’.

Rotterdam bouwt test-snellaadplein voor slim laden elektrische voertuigen

De gemeente Rotterdam streeft naar een emissievrije logistiek in de binnenstad voor 2025. Met dit doel in het achterhoofd heeft PNO Consultants Pitpoint, TNO, DHL, Emoss en Road Runner Koeriers samengebracht onder het consortium Flex EV. Met het snellaadplein wil het consortium laten zien dat het zowel qua kosten als qua operatie mogelijk is om de distributie volledig te elektrificeren.  

Snelle laadstrategie

Flex EV wil een solide en snelle laadstrategie realiseren met een mix van opportunity charging en overnight charging. Het snellaadplein heeft acht opstelplaatsen met vermogens tot 350kW, waar vier voertuigen tegelijkertijd kunnen laden. PitPoint is verantwoordelijk voor het ontwerp en de realisatie van de laadinfrastructuur. DHL en Roadrunner zetten de voertuigen in, Emoss gaat onderzoek doen naar de verhoudingen tussen batterijgewicht, vermogen en maximale laadspanning en TNO ontwikkelt een model voor het slim laden van de vloot.  

Grotere elektrische vloten

TNO onderzoekt vragen die ontstaan als er grotere elektrische vloten gaan rijden in de stedelijke logistiek. Hans Quak, senior scientist: "Momenteel wordt er vooral getest met een beperkt aantal voertuigen, waardoor er nog weinig ervaring is met vragen als: Op welke manier kan snelladen gemakkelijk worden geïntegreerd in de planning van voertuigroutes, zodat routes die langer zijn dan de actieradius van elektrische bestelwagens ook zero emissie kunnen worden uitgevoerd? Hoe ziet een reserveringssysteem er idealiter uit, zodat snellaad-infrastructuur goed benut kan worden, maar wel beschikbaar is op de tijden dat dit binnen de route van een vervoerder past? Op welke wijze kan een grote(re) vloot opgeladen worden op een hub – terwijl de sorteermachines werken – en er geen extra investeringen in het elektriciteitsnetwerk gedaan moeten worden."  

Subsidie

Via de subsidieregeling Demonstratieregeling klimaattechnologieën en -innovaties in Transport (DKTI-Transport) investeert het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ruim 30 miljoen euro in de uitrol van infrastructuur voor alternatieve energiebronnen en de demonstratie van oplossingen voor duurzaam goederenvervoer, verdeeld over 29 projecten. RVO.nl voert deze regeling uit. FLEX EV is als eerste uit de beoordeling gekomen. Het ministerie van IenW verleent bijna 2 miljoen euro subsidie omdat verwacht wordt dat het project een bijdrage kan leveren aan de lokale luchtkwaliteit en de vermindering van de uitstoot van CO2.

Rotterdam bouwt test-snellaadplein voor slim laden elektrische voertuigen - Automobielmanagement.nl

Rotterdam bouwt test-snellaadplein voor slim laden elektrische voertuigen

Het consortium Flex EV heeft 1,9 miljoen euro subsidie ontvangen voor het realiseren van een innovatief snellaadplein aan de zuidkant van Rotterdam. Hier kunnen logistieke bedrijven hun elektrische voertuigen laden voor de stadsdistributie. Het laadplein wordt showcase voor elektrische stadsdistributie en ‘opportunity charging’.

Rotterdam bouwt test-snellaadplein voor slim laden elektrische voertuigen

De gemeente Rotterdam streeft naar een emissievrije logistiek in de binnenstad voor 2025. Met dit doel in het achterhoofd heeft PNO Consultants Pitpoint, TNO, DHL, Emoss en Road Runner Koeriers samengebracht onder het consortium Flex EV. Met het snellaadplein wil het consortium laten zien dat het zowel qua kosten als qua operatie mogelijk is om de distributie volledig te elektrificeren.  

Snelle laadstrategie

Flex EV wil een solide en snelle laadstrategie realiseren met een mix van opportunity charging en overnight charging. Het snellaadplein heeft acht opstelplaatsen met vermogens tot 350kW, waar vier voertuigen tegelijkertijd kunnen laden. PitPoint is verantwoordelijk voor het ontwerp en de realisatie van de laadinfrastructuur. DHL en Roadrunner zetten de voertuigen in, Emoss gaat onderzoek doen naar de verhoudingen tussen batterijgewicht, vermogen en maximale laadspanning en TNO ontwikkelt een model voor het slim laden van de vloot.  

Grotere elektrische vloten

TNO onderzoekt vragen die ontstaan als er grotere elektrische vloten gaan rijden in de stedelijke logistiek. Hans Quak, senior scientist: "Momenteel wordt er vooral getest met een beperkt aantal voertuigen, waardoor er nog weinig ervaring is met vragen als: Op welke manier kan snelladen gemakkelijk worden geïntegreerd in de planning van voertuigroutes, zodat routes die langer zijn dan de actieradius van elektrische bestelwagens ook zero emissie kunnen worden uitgevoerd? Hoe ziet een reserveringssysteem er idealiter uit, zodat snellaad-infrastructuur goed benut kan worden, maar wel beschikbaar is op de tijden dat dit binnen de route van een vervoerder past? Op welke wijze kan een grote(re) vloot opgeladen worden op een hub – terwijl de sorteermachines werken – en er geen extra investeringen in het elektriciteitsnetwerk gedaan moeten worden."  

Subsidie

Via de subsidieregeling Demonstratieregeling klimaattechnologieën en -innovaties in Transport (DKTI-Transport) investeert het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ruim 30 miljoen euro in de uitrol van infrastructuur voor alternatieve energiebronnen en de demonstratie van oplossingen voor duurzaam goederenvervoer, verdeeld over 29 projecten. RVO.nl voert deze regeling uit. FLEX EV is als eerste uit de beoordeling gekomen. Het ministerie van IenW verleent bijna 2 miljoen euro subsidie omdat verwacht wordt dat het project een bijdrage kan leveren aan de lokale luchtkwaliteit en de vermindering van de uitstoot van CO2.