VW moet elektrische auto’s terugroepen

Volkswagen, Audi en Porsche moeten vermoedelijk rond de 124.000 elektrische en hybride auto’s terugroepen omdat er giftig cadmium in een laad-component aanwezig is.

VW moet elektrische auto’s terugroepen

De Volkswagen Groep is in onderhandeling met de verkeersdienst Kraftfahrt-Bundesamt KBA over de te ondernemen actie. "Een opdracht van de KBA om de auto’s terug te roepen wordt momenteel verduidelijkt. Als het nodig blijkt, dan zullen we de auto’s inderdaad terughalen," heeft een woordvoerder meegedeeld. VW heeft de laatste jaren veel ervaring opgedaan met het terugroepen van dieselauto’s maar dat voor zover bekend nog niet gedaan met elektrische of hybride modellen.

Het zware metaal cadmium is kankerverwekkend. Toepassing ervan in de auto-industrie is op grote schaal verboden zodat velen zich afvragen hoe het toch in auto’s van VW en haar zustermerken terecht kon komen. Uit mededelingen van de autofabrikant blijkt dat de laders zijn geleverd door een – tot nu toe niet genoemde – toeleverancier die het gebruik van cadmium nooit heeft vermeld. Volgens VW gaat het om 0,00008 gram van dat materiaal dat bovendien is verwerkt in laders die zwaar geïsoleerd zijn. Inmiddels is de autogroep overgeschakeld op een andere leverancier terwijl bij de lopende productie ook is gewacht tot dat alternatieve laders beschikbaar waren.

Duitse bronnen wijzen er op dat verwijderen van de cadmium grote problemen zou veroorzaken. Het gevaar dreigt dat de betrokken technici in aanraking komen met de gevaarlijke stof of dat die terecht komt in het milieu. Om die reden zou het KBA de technische aspecten alsnog onder de loep hebben genomen.

VW moet elektrische auto’s terugroepen - Automobielmanagement.nl

VW moet elektrische auto’s terugroepen

Volkswagen, Audi en Porsche moeten vermoedelijk rond de 124.000 elektrische en hybride auto’s terugroepen omdat er giftig cadmium in een laad-component aanwezig is.

VW moet elektrische auto’s terugroepen

De Volkswagen Groep is in onderhandeling met de verkeersdienst Kraftfahrt-Bundesamt KBA over de te ondernemen actie. "Een opdracht van de KBA om de auto’s terug te roepen wordt momenteel verduidelijkt. Als het nodig blijkt, dan zullen we de auto’s inderdaad terughalen," heeft een woordvoerder meegedeeld. VW heeft de laatste jaren veel ervaring opgedaan met het terugroepen van dieselauto’s maar dat voor zover bekend nog niet gedaan met elektrische of hybride modellen.

Het zware metaal cadmium is kankerverwekkend. Toepassing ervan in de auto-industrie is op grote schaal verboden zodat velen zich afvragen hoe het toch in auto’s van VW en haar zustermerken terecht kon komen. Uit mededelingen van de autofabrikant blijkt dat de laders zijn geleverd door een – tot nu toe niet genoemde – toeleverancier die het gebruik van cadmium nooit heeft vermeld. Volgens VW gaat het om 0,00008 gram van dat materiaal dat bovendien is verwerkt in laders die zwaar geïsoleerd zijn. Inmiddels is de autogroep overgeschakeld op een andere leverancier terwijl bij de lopende productie ook is gewacht tot dat alternatieve laders beschikbaar waren.

Duitse bronnen wijzen er op dat verwijderen van de cadmium grote problemen zou veroorzaken. Het gevaar dreigt dat de betrokken technici in aanraking komen met de gevaarlijke stof of dat die terecht komt in het milieu. Om die reden zou het KBA de technische aspecten alsnog onder de loep hebben genomen.