Ook huidige baas VW wist van sjoemelen

De huidige baas van de Volkswagen Groep Herbert Diess wist al een paar maanden voordat dieselgate in de openbaarheid kwam dat er gesjoemeld werd met de dieselmotoren van VW en haar zustermerken.

herbert diess

Diess, opvolger van de juist vanwege het schandaal afgetreden Martin Winterkorn, stapte in juli 2015 over van BMW naar de Volkswagen Groep. Kort daarna was hij aanwezig bij een vergadering met Winterkorn waarin werd besproken hoe VW de toezichthouders zou kunnen overtuigen dat er niets mis was met de dieselmotoren.

Dat meldt Der Spiegel op basis van documenten die openbaar zijn gemaakt door de openbare aanklager in Braunschweig die het juridische onderzoek naar het sjoemelschandaal leidt. Winterkorn zou Diess bij dat overleg ook de vraag hebben gesteld of er bij zijn vorige werknemer BMW misschien ook sjoemelsoftware werd toegepast. Uit de documenten blijkt ook dat de toenmalige financiële directeur Hans Dieter Pösch er van uitging dat VW hooguit 150 miljoen euro aan boetes riskeerde vanwege de sjoemelzaak.

Inmiddels heeft de groep al meer dan 23 miljard aan boetes en vergoedingen betaald terwijl in veel landen nog rechtszaken en claims lopen. Pösch is tegenwoordig voorzitter van de Raad van Toezicht van de Volkswagen Groep.

Ook huidige baas VW wist van sjoemelen - Automobielmanagement.nl

Ook huidige baas VW wist van sjoemelen

De huidige baas van de Volkswagen Groep Herbert Diess wist al een paar maanden voordat dieselgate in de openbaarheid kwam dat er gesjoemeld werd met de dieselmotoren van VW en haar zustermerken.

herbert diess

Diess, opvolger van de juist vanwege het schandaal afgetreden Martin Winterkorn, stapte in juli 2015 over van BMW naar de Volkswagen Groep. Kort daarna was hij aanwezig bij een vergadering met Winterkorn waarin werd besproken hoe VW de toezichthouders zou kunnen overtuigen dat er niets mis was met de dieselmotoren.

Dat meldt Der Spiegel op basis van documenten die openbaar zijn gemaakt door de openbare aanklager in Braunschweig die het juridische onderzoek naar het sjoemelschandaal leidt. Winterkorn zou Diess bij dat overleg ook de vraag hebben gesteld of er bij zijn vorige werknemer BMW misschien ook sjoemelsoftware werd toegepast. Uit de documenten blijkt ook dat de toenmalige financiële directeur Hans Dieter Pösch er van uitging dat VW hooguit 150 miljoen euro aan boetes riskeerde vanwege de sjoemelzaak.

Inmiddels heeft de groep al meer dan 23 miljard aan boetes en vergoedingen betaald terwijl in veel landen nog rechtszaken en claims lopen. Pösch is tegenwoordig voorzitter van de Raad van Toezicht van de Volkswagen Groep.