WLTP en milieuzones schrikken autokopers af

Een vijfde van alle potentiële autokopers stelt zijn aanschaf uit vanwege dreigende milieuzones en ruim de helft beklaagt zich over lange levertijden of het helemaal niet leverbaar zijn van het gedroomde voertuig vanwege de WLTP.

wltp

Dit blijkt uit marktonderzoek uitgevoerd in augustus door het Duitse onderzoekbureau ‘puls’ onder 1.005 Duitse consumenten. Vooral de nieuwe WLTP-meetmethode zal een rem op de nieuwverkoop zetten, zo is de verwachting, omdat veel autofabrikanten niet klaar zijn voor de vanaf 1 september geldende meetmethode en auto’s slechts beperkt leverbaar zijn. 13% van de ondervraagde autokopers laat weten dat ze hierdoor hun aanschaf uitstellen. Nog eens 8% klaagt over langere levertijden en 9% heeft te horen gekregen dat hun auto niet leverbaar is.

Lichtpuntje is dat door alle onzekerheid de occasionhandel in de lift zit. 48% van de autokopers besluit uiteindelijk een tweedehands exemplaar te kopen, en 27% doet daarbij water bij de wijn: zij kiezen voor een ander model dan in eerste instantie gespecificeerd, maar wel van het gewenste automerk.

WLTP en milieuzones schrikken autokopers af - Automobielmanagement.nl

WLTP en milieuzones schrikken autokopers af

Een vijfde van alle potentiële autokopers stelt zijn aanschaf uit vanwege dreigende milieuzones en ruim de helft beklaagt zich over lange levertijden of het helemaal niet leverbaar zijn van het gedroomde voertuig vanwege de WLTP.

wltp

Dit blijkt uit marktonderzoek uitgevoerd in augustus door het Duitse onderzoekbureau ‘puls’ onder 1.005 Duitse consumenten. Vooral de nieuwe WLTP-meetmethode zal een rem op de nieuwverkoop zetten, zo is de verwachting, omdat veel autofabrikanten niet klaar zijn voor de vanaf 1 september geldende meetmethode en auto’s slechts beperkt leverbaar zijn. 13% van de ondervraagde autokopers laat weten dat ze hierdoor hun aanschaf uitstellen. Nog eens 8% klaagt over langere levertijden en 9% heeft te horen gekregen dat hun auto niet leverbaar is.

Lichtpuntje is dat door alle onzekerheid de occasionhandel in de lift zit. 48% van de autokopers besluit uiteindelijk een tweedehands exemplaar te kopen, en 27% doet daarbij water bij de wijn: zij kiezen voor een ander model dan in eerste instantie gespecificeerd, maar wel van het gewenste automerk.