‘BMW wist al lang van sjoemelen bij VW’

Bij BMW wist men zeker in de zomer van 2015 al dat er bij Volkswagen iets illegaals gebeurde met dieselmotoren. “We weten al lang dat er bij Volkswagen in de VS iets fout zit, dat ze iets doen wat verboden is,” zou de baas van de ontwikkelingsafdeling van BMW hebben geroepen tijdens een werkvergadering.

Herbert Diess

Die baas is Herbert Diess, die korte tijd later overstapte naar Volkswagen en daar nu CEO van de hele groep is. Het citaat komt uit een getuigenverhoor uit het onderzoek naar dieselgate door de officier van justitie in Braunschweig dat in handen is gevallen van weekblad Wirtschatswoche.

Diess zou ook hebben gezegd dat het niet om een vermoeden ging maar ‘dat we het zeker weten’. Binnen BMW zou ook regelmatig zijn besproken of het gesjoemel bij de concurrent naar buiten gebracht moest worden maar uiteindelijk is besloten dat niet te doen. Een dergelijke ‘erecode’ tussen de Duitse autobedrijven kan een belangrijk element zijn in het onderzoek dat de Europese Commissie net heeft aangekondigd naar mogelijke illegale afspraken tussen VW, BMW en Daimler.

‘BMW wist al lang van sjoemelen bij VW’ - Automobielmanagement.nl

‘BMW wist al lang van sjoemelen bij VW’

Bij BMW wist men zeker in de zomer van 2015 al dat er bij Volkswagen iets illegaals gebeurde met dieselmotoren. “We weten al lang dat er bij Volkswagen in de VS iets fout zit, dat ze iets doen wat verboden is,” zou de baas van de ontwikkelingsafdeling van BMW hebben geroepen tijdens een werkvergadering.

Herbert Diess

Die baas is Herbert Diess, die korte tijd later overstapte naar Volkswagen en daar nu CEO van de hele groep is. Het citaat komt uit een getuigenverhoor uit het onderzoek naar dieselgate door de officier van justitie in Braunschweig dat in handen is gevallen van weekblad Wirtschatswoche.

Diess zou ook hebben gezegd dat het niet om een vermoeden ging maar ‘dat we het zeker weten’. Binnen BMW zou ook regelmatig zijn besproken of het gesjoemel bij de concurrent naar buiten gebracht moest worden maar uiteindelijk is besloten dat niet te doen. Een dergelijke ‘erecode’ tussen de Duitse autobedrijven kan een belangrijk element zijn in het onderzoek dat de Europese Commissie net heeft aangekondigd naar mogelijke illegale afspraken tussen VW, BMW en Daimler.