Duitsland legt dieselrekening bij fabrikanten neer

De Duitse regering legt de rekening voor het schoner maken van dieselauto’s definitief neer bij de fabrikanten ervan. Berlijn wil dat die dieselauto’s zoveel minder vuile stoffen gaan uitstoten dat inrijverboden in de steden voorkomen kunnen worden.

berlijn

De bezitters van meer dan elf miljoen dieselwagens kunnen daarbij kiezen tussen – gratis – technische aanpassingen of met premie inruilen voor een schoner exemplaar.

Dat ‘Concept voor schone lucht en het garanderen van individuele mobiliteit in onze steden’ is het resultaat van een topoverleg tussen de Duitse coalitiepartijen dat maandag heeft plaatsgevonden in Berlijn. Omdat het beraad tot in de kleine uurtjes duurde, werden de verdere details pas in de loop van dinsdag bekend gemaakt.

Duidelijk is wel dat de autofabrikanten voor het overgrote deel van de kosten op zullen draaien. Daarbij gaat het om inruilprogramma’s voor bezitters van een Euro 4 of Euro 5 diesel terwijl diegenen met een Euro 5 ook kunnen kiezen voor hardware-oplossingen.

Enkele uren na het bekend worden van het ‘Concept’ kwam niet een Duitse maar de Franse autofabrikant Renault al met een aanbod van 2.000 tot 10.000 euro aan inruilpremie voor oudere dieselwagens. BMW, Volkswagen en Mercedes-Benz willen naar verluidt eerst intern overleggen over de hoogte van de premies maar ook over de voorwaarden die ze daaraan gaan stellen.

Duitsland legt dieselrekening bij fabrikanten neer - Automobielmanagement.nl

Duitsland legt dieselrekening bij fabrikanten neer

De Duitse regering legt de rekening voor het schoner maken van dieselauto’s definitief neer bij de fabrikanten ervan. Berlijn wil dat die dieselauto’s zoveel minder vuile stoffen gaan uitstoten dat inrijverboden in de steden voorkomen kunnen worden.

berlijn

De bezitters van meer dan elf miljoen dieselwagens kunnen daarbij kiezen tussen – gratis – technische aanpassingen of met premie inruilen voor een schoner exemplaar.

Dat ‘Concept voor schone lucht en het garanderen van individuele mobiliteit in onze steden’ is het resultaat van een topoverleg tussen de Duitse coalitiepartijen dat maandag heeft plaatsgevonden in Berlijn. Omdat het beraad tot in de kleine uurtjes duurde, werden de verdere details pas in de loop van dinsdag bekend gemaakt.

Duidelijk is wel dat de autofabrikanten voor het overgrote deel van de kosten op zullen draaien. Daarbij gaat het om inruilprogramma’s voor bezitters van een Euro 4 of Euro 5 diesel terwijl diegenen met een Euro 5 ook kunnen kiezen voor hardware-oplossingen.

Enkele uren na het bekend worden van het ‘Concept’ kwam niet een Duitse maar de Franse autofabrikant Renault al met een aanbod van 2.000 tot 10.000 euro aan inruilpremie voor oudere dieselwagens. BMW, Volkswagen en Mercedes-Benz willen naar verluidt eerst intern overleggen over de hoogte van de premies maar ook over de voorwaarden die ze daaraan gaan stellen.