Staatssecretaris gaat autodelen stimuleren

Over hooguit drie jaar moeten er in ons land 100.000 deelauto’s rondrijden, dat is 60.000 meer dan momenteel. Zeker 700.000 mensen moeten dan op deze manier samen een auto gebruiken.

green deal

Dat zijn de ambities in een Green Deal die staatssecretaris Van Veldhoven van infrastructuur heeft afgesloten met veertig partijen die op de één of andere manier betrokken zijn bij de mobiliteit. Eerder waren deze doelen gesteld voor dit jaar maar dat is bij lange na niet gerealiseerd.

Bij de Green Deal zijn onder meer aanbieders van deelauto’s, leasebedrijven maar ook de Stichting Natuur en Milieu en gemeenten en provincies betrokken. Van Veldhoven: "Een eigen auto voor de deur klinkt zo vanzelfsprekend. Maar auto’s staan gemiddeld 23 van de 24 uur stil. Door een auto te delen staat deze minder lang geparkeerd. Dat scheelt ruimte en de kosten van een parkeervergunning. Bovendien blijkt dat autodelers hun auto bewuster gebruiken, en daarom een stuk minder CO2 uitstoten". Onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving laat zien dat autodelers 8 tot 13% minder CO2 uitstoten. Het bewuster gebruik van de auto komt ook de bereikbaarheid ten goede, denkt de staatssecretaris.

De Green Deal bestaat uit verschillende initiatieven. Zo gaat in Utrecht de gemeente autodelers ‘belonen’ door parkeerplekken op te heffen. Bewoners kunnen dan kiezen wat ze daarvoor in de plaats willen; bijvoorbeeld groen of een speeltuin. Ook zijn er gemeenten die cadeaukaarten beschikbaar stellen om deelauto’s gratis uit te proberen. Daarnaast gaan autodeelbedrijven met elkaar samenwerken om kennis te delen en een landelijk netwerk voor autodelen mogelijk te maken.

Staatssecretaris gaat autodelen stimuleren - Automobielmanagement.nl

Staatssecretaris gaat autodelen stimuleren

Over hooguit drie jaar moeten er in ons land 100.000 deelauto’s rondrijden, dat is 60.000 meer dan momenteel. Zeker 700.000 mensen moeten dan op deze manier samen een auto gebruiken.

green deal

Dat zijn de ambities in een Green Deal die staatssecretaris Van Veldhoven van infrastructuur heeft afgesloten met veertig partijen die op de één of andere manier betrokken zijn bij de mobiliteit. Eerder waren deze doelen gesteld voor dit jaar maar dat is bij lange na niet gerealiseerd.

Bij de Green Deal zijn onder meer aanbieders van deelauto’s, leasebedrijven maar ook de Stichting Natuur en Milieu en gemeenten en provincies betrokken. Van Veldhoven: "Een eigen auto voor de deur klinkt zo vanzelfsprekend. Maar auto’s staan gemiddeld 23 van de 24 uur stil. Door een auto te delen staat deze minder lang geparkeerd. Dat scheelt ruimte en de kosten van een parkeervergunning. Bovendien blijkt dat autodelers hun auto bewuster gebruiken, en daarom een stuk minder CO2 uitstoten". Onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving laat zien dat autodelers 8 tot 13% minder CO2 uitstoten. Het bewuster gebruik van de auto komt ook de bereikbaarheid ten goede, denkt de staatssecretaris.

De Green Deal bestaat uit verschillende initiatieven. Zo gaat in Utrecht de gemeente autodelers ‘belonen’ door parkeerplekken op te heffen. Bewoners kunnen dan kiezen wat ze daarvoor in de plaats willen; bijvoorbeeld groen of een speeltuin. Ook zijn er gemeenten die cadeaukaarten beschikbaar stellen om deelauto’s gratis uit te proberen. Daarnaast gaan autodeelbedrijven met elkaar samenwerken om kennis te delen en een landelijk netwerk voor autodelen mogelijk te maken.