Dat zegt voorzitter Bernhard Mattes van het Verband der Automobilindustrie, de machtige Duitse auto-organisatie. Het EP legde vorige week vast dat de uitstoot van CO2 door personenauto’s en lichte bestelwagens in 2030 40 procent minder moet zijn dan momenteel. Als tussenstation moet in 2025 al 20 procent vermindering bereikt zijn. Bovendien stellen de parlementariërs dat het eventuele verlies van arbeidsplaatsen gecompenseerd moet worden via een strafheffing op de autofabrikanten. "Het EP laat daarmee zien dat het een groot banenverlies willens en wetens op de koop toe neemt. Maar ook de Europese Unie draagt verantwoordelijkheid voor de industriële werkgelegenheid in Europa."

Mattes kan zich beter, hoewel met twijfel, vinden in de doelen van de Europese Commissie: 15 procent reductie in 2025 en 30 procent in 2030. "Maar ook voor deze grenswaarden is het nog maar de vraag of ze bereikt kunnen worden. Een voorwaarde daarvoor is dat de elektro-mobiliteit inclusief de laadinfrastructuur in heel Europese snel verder uitgebreid wordt. Een goede infrastructuur in slechts enkele EU-landen is niet voldoende. Of de klanten meer aan de elektrische auto willen hangt van veel factoren af. Op vele daarvan heeft de auto-industrie maar bewerkt invloed: de kosten van de batterijen, de laadinfrastructuur, de brandstofprijzen.”