EV Nieuws: 28.000 elektrische auto’s in 2019

De markt voor elektrische auto’s groeit in 2019 naar verwachting van brancheorganisaties RAI Vereniging en BOVAG naar 28.000 stuks. Dat komt neer op 6,4 procent van alle nieuwe auto’s, want in heel 2019 krijgen naar verwachting 440.000 nieuwe auto’s een kenteken.

Flinke toename aantal EV’s in Nederland

De markt voor elektrische auto’s komt in 2018 uit op ongeveer 20.000 exemplaren, zo verwachten RAI Vereniging en BOVAG. "Dat is een marktaandeel van 4,5 procent en een derde meer dan de eerdere prognose van 15.000 vol elektrische auto’s voor dit jaar", zo melden de brancheorganisaties.

Nieuwe modellen

De stijging is vooral te danken aan de nieuwe modellen die volgend jaar op de Nederlandse markt worden geïntroduceerd. Daarnaast geldt voor elektrische auto’s in 2019 het lage bijtellingspercentage van 4 procent over de eerste 50.000 euro van de consumentenadviesprijs.  

Dyson uit Singapore

Dyson produceert zijn toekomstige elektrische auto in Singapore. In het land wordt gewerkt aan een nieuwe fabriek die in 2020 gereed moet zijn. De eerste elektrische auto van Dyson moet in 2021 op de markt komen.

De nieuwe fabriek maakt onderdeel uit van een investering van in totaal 2,5 miljard pond. Dyson maakte eerder al bekend dat er op het Hullavington Airfield een ontwikkelingscentrum komt, inclusief testcircuit. Op het voormalige vliegveld zijn nu naar verluidt 300 tot 400 mensen al werkzaam voor Dyson. 

Polestar: "V6 iets van het verleden"

Thomas Ingenlath is de Senior Vice President Design van Volvo en tevens CEO bij Polestar. Hij noemt de V6 in een interview met ZERauto.nl iets uit het verleden.

"Onze roots liggen in het sneller maken van Volvo’s", vertelt Ingenlath. "Dat verandert drastisch. Onze focus ligt niet langer op de 0 tot 100-acceleratie. Polestar auto’s moeten bovenal rijplezier geven. En een uitstekende handling bieden. Geen vibraties, geen motorgeluid. Geloof me, ook ik hou van V6-motoren. Maar ik zie ze als iets uit het verleden. Ik romantiseer ze liever."

Na de Polestar 1 komen de Polestar 2 (een directe concurrent van de Tesla Model 3) en de Polestar 3 (een SUV). Deze zijn volledig elektrisch; de Polestar 1 is dat niet. "Beschouw de Polestar 1 als het overgangsmodel naar de volledig elektrische modellen", vertelt Ingenlath.  

Hyundai Ioniq Electric krijgt groter accupakket

In de loop van 2019 geeft Hyundai de populaire Ioniq Electric een groter accupakket. Dat heeft Gil Castillo, Senior Group Manager Alternative Vehicle Strategy bij Hyundai, gezegd tegenover de website Insideev.

"De actieradius van de Ioniq zal verbeteren bij de modeljaarwisseling. Het wordt groter", aldus Castillo. "Het zal een mooie verbetering zijn, maar niet vergelijkbaar met de actieradius van de Kona" vertelt Castillo. 

Audi heeft Tesla Model S in vizier met e-tron GT

De Tesla Model S krijgt in 2020 concurrentie uit huize Audi. De Duitse autobouwer werkt aan een zogeheten e-tron GT die het de Model S van Tesla zeer lastig moet gaan maken.
De Audi e-tron GT komt te staan op hetzelfde platform als de Porsche Taycan die in 2019 op de markt komt. Dat betekent dat Audi gebruik kan maken van zeer potente Porsche-technologie.
De Taycan krijgt twee elektromotoren met een systeemoutput van 600 pk (400 kW). De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u en de actieradius moet ongeveer 500 kilometer bedragen. Daarnaast sprint de Taycan in 3,5 seconden naar 100 km/u en in minder dan 12 seconden van 0 naar 200 km/u.

Qua prijs duikt Audi onder de prijs van de Porsche Taycan. De Audi e-tron GT kan straks ook snelladen met maximaal 350 kW. Werkelijkheid is de Audi e-tron GT pas over dik 2 jaar. Tot die tijd blijft de Tesla Model S buiten schot. Want auto’s als de Jaguar I-Pace en Audi e-tron zijn SUV-achtige modellen in plaats van een vijfdeurs hatchback/sedan.

Volgens Audi ontwikkelingsbaas Ulrich Widmann krijgt de e-tron GT ‘wat genen van Porsche maar ook veel genen van Audi’. De nadruk ligt op dynamiek. De e-tron GT moet van de band gaan rollen in de Neckarsulm-fabriek in Duitsland. Het is een van de tien elektrische Audi-modellen die voor 2025 op de markt moeten komen.

Bron: ZERauto 

 

 

 

 

EV Nieuws: 28.000 elektrische auto’s in 2019 - Automobielmanagement.nl

EV Nieuws: 28.000 elektrische auto’s in 2019

De markt voor elektrische auto’s groeit in 2019 naar verwachting van brancheorganisaties RAI Vereniging en BOVAG naar 28.000 stuks. Dat komt neer op 6,4 procent van alle nieuwe auto’s, want in heel 2019 krijgen naar verwachting 440.000 nieuwe auto’s een kenteken.

Flinke toename aantal EV’s in Nederland

De markt voor elektrische auto’s komt in 2018 uit op ongeveer 20.000 exemplaren, zo verwachten RAI Vereniging en BOVAG. "Dat is een marktaandeel van 4,5 procent en een derde meer dan de eerdere prognose van 15.000 vol elektrische auto’s voor dit jaar", zo melden de brancheorganisaties.

Nieuwe modellen

De stijging is vooral te danken aan de nieuwe modellen die volgend jaar op de Nederlandse markt worden geïntroduceerd. Daarnaast geldt voor elektrische auto’s in 2019 het lage bijtellingspercentage van 4 procent over de eerste 50.000 euro van de consumentenadviesprijs.  

Dyson uit Singapore

Dyson produceert zijn toekomstige elektrische auto in Singapore. In het land wordt gewerkt aan een nieuwe fabriek die in 2020 gereed moet zijn. De eerste elektrische auto van Dyson moet in 2021 op de markt komen.

De nieuwe fabriek maakt onderdeel uit van een investering van in totaal 2,5 miljard pond. Dyson maakte eerder al bekend dat er op het Hullavington Airfield een ontwikkelingscentrum komt, inclusief testcircuit. Op het voormalige vliegveld zijn nu naar verluidt 300 tot 400 mensen al werkzaam voor Dyson. 

Polestar: "V6 iets van het verleden"

Thomas Ingenlath is de Senior Vice President Design van Volvo en tevens CEO bij Polestar. Hij noemt de V6 in een interview met ZERauto.nl iets uit het verleden.

"Onze roots liggen in het sneller maken van Volvo’s", vertelt Ingenlath. "Dat verandert drastisch. Onze focus ligt niet langer op de 0 tot 100-acceleratie. Polestar auto’s moeten bovenal rijplezier geven. En een uitstekende handling bieden. Geen vibraties, geen motorgeluid. Geloof me, ook ik hou van V6-motoren. Maar ik zie ze als iets uit het verleden. Ik romantiseer ze liever."

Na de Polestar 1 komen de Polestar 2 (een directe concurrent van de Tesla Model 3) en de Polestar 3 (een SUV). Deze zijn volledig elektrisch; de Polestar 1 is dat niet. "Beschouw de Polestar 1 als het overgangsmodel naar de volledig elektrische modellen", vertelt Ingenlath.  

Hyundai Ioniq Electric krijgt groter accupakket

In de loop van 2019 geeft Hyundai de populaire Ioniq Electric een groter accupakket. Dat heeft Gil Castillo, Senior Group Manager Alternative Vehicle Strategy bij Hyundai, gezegd tegenover de website Insideev.

"De actieradius van de Ioniq zal verbeteren bij de modeljaarwisseling. Het wordt groter", aldus Castillo. "Het zal een mooie verbetering zijn, maar niet vergelijkbaar met de actieradius van de Kona" vertelt Castillo. 

Audi heeft Tesla Model S in vizier met e-tron GT

De Tesla Model S krijgt in 2020 concurrentie uit huize Audi. De Duitse autobouwer werkt aan een zogeheten e-tron GT die het de Model S van Tesla zeer lastig moet gaan maken.
De Audi e-tron GT komt te staan op hetzelfde platform als de Porsche Taycan die in 2019 op de markt komt. Dat betekent dat Audi gebruik kan maken van zeer potente Porsche-technologie.
De Taycan krijgt twee elektromotoren met een systeemoutput van 600 pk (400 kW). De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u en de actieradius moet ongeveer 500 kilometer bedragen. Daarnaast sprint de Taycan in 3,5 seconden naar 100 km/u en in minder dan 12 seconden van 0 naar 200 km/u.

Qua prijs duikt Audi onder de prijs van de Porsche Taycan. De Audi e-tron GT kan straks ook snelladen met maximaal 350 kW. Werkelijkheid is de Audi e-tron GT pas over dik 2 jaar. Tot die tijd blijft de Tesla Model S buiten schot. Want auto’s als de Jaguar I-Pace en Audi e-tron zijn SUV-achtige modellen in plaats van een vijfdeurs hatchback/sedan.

Volgens Audi ontwikkelingsbaas Ulrich Widmann krijgt de e-tron GT ‘wat genen van Porsche maar ook veel genen van Audi’. De nadruk ligt op dynamiek. De e-tron GT moet van de band gaan rollen in de Neckarsulm-fabriek in Duitsland. Het is een van de tien elektrische Audi-modellen die voor 2025 op de markt moeten komen.

Bron: ZERauto