EV Nieuws: Los Angeles Auto Show 2018

Kia positioneert de nieuwe generatie Soul EV beduidend hoger in de markt, alleen al door montage van een fors groter accupakket van 64 kWh. Jawel: hetzelfde accupakket van de Kia e-Niro.

EV Nieuws: Los Angeles Auto Show 2018

Over de actieradius doet Kia nog geen uitspraken. Toch kunnen we wel een schatting maken. De Kia e-Niro met 64 kWh-accupakket haalt bijvoorbeeld haalt bijvoorbeeld 485 kilometer op een volle acculading. Reken voor de nieuwe Soul EV 64 kWh op een soortgelijke range. Of de nieuwe Soul EV ook leverbaar wordt met een kleinere 39,2 kWh batterij zoals de e-Niro is nog niet duidelijk.

De Kia Soul 64 kWh beschikt over een 201 pk sterke elektromotor met een koppel van ongeveer 395 Nm. Er zijn vier rijmodi, te weten Eco, Comfort, Sport en Eco+. One pedal driving is mogelijk om energie tijdens afremmen terug te winnen.

Kia bouwt de nieuwe Soul EV in Gwangju in Zuid-Korea. De levering in de Verenigde Staten start in de loop van 2019. Mogelijk krijgen wij de elektrische crossover eind 2019 of begin 2020. 

Audi e-tron GT Concept

Bekijk deze Audi e-tron GT concept maar eens goed, want op basis van dit studiemodel volgt in 2020 een productieversie waarvan de levering in 2021 start. Jawel, deze volledig elektrische vierdeurs coupé gaat in productie!

Rond 2025 zal Audi twaalf volledig elektrische modellen in zijn leveringsprogramma hebben. De Audi e-tron SUV is daarvan de eerste. In 2019 is het de beurt aan de e-tron Sportback en daarna volgt een aantal elektrische Avant- en Sportback-modellen. De e-tron GT debuteert in 2020 en zal begin 2021 aan de eerste klanten worden geleverd.

Tussen de voor- en achteras ligt een 90 kWh grote batterij, goed voor een WLTP-range van 400 kilometer. Vergelijkbaar dus met de e-tron SUV. De batterij kan via een stekker worden opgeladen, maar ook via 11 kW Audi Wireless Charging. Doordat de Audi e-tron GT is uitgerust met een 800 Volt systeem, is hij via een kabel in 20 minuten op te laden tot een laadniveau van 80 procent, goed voor 320 kilometer actieradius.

De vierdeurs coupé van Audi heeft twee elektromotoren: één op de vooras en één op de achteras. Samen produceren ze 590 pk (434 kW). De elektrische vierdeurs coupé sprint in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt al na 12 seconden de 200 km/u. De topsnelheid van de e-tron GT is begrensd op 240 km/u. Praktisch is de Audi ook. De gecombineerde bagageruimte meet 550 liter, waarvan 450 liter achterin en nog eens 100 liter voorin.

Rivian R1T en R1S

Op de 2018-editie van de Los Angeles Auto Show presenteert het nieuwe Amerikaanse merk Rivian direct twee veelbelovende elektrische modellen: de R1T (een pick-up) en een R1S (SUV). Plannen voor Europa zijn er vooralsnog niet.

De R1T is een vijfpersoons pick-up terwijl de SUV R1S plaats biedt aan zeven personen. Het skateboardplatform is voor beide modellen gelijk. Het tweetal wordt bovendien met dezelfde aandrijflijnen aangeboden als de levering in de loop van 2020 van start gaat.

De R1S is 5,04 meter lang versus 5,48 meter voor de R1T. Scheelt toch 40 centimeter. Ook de wielbasis van de R1S is een stuk kleiner. Het verschil bedraagt 37 centimeter. De breedte van beide modellen komt overeen: 2,02 meter. Ook de hoogte is gelijk: 1,82 meter. Bagageruimte is er volop. Door de elektrische aandrijflijn is er ook ruimte onder de motorkap.

De prijzen? Voor de Verenigde Staten noemt Rivian een vanafprijs van omgerekend 55.000 euro voor de R1T, maar dat is dan wel inclusief subsidies. De R1S is iets duurder met dik 57.000 euro. Of die prijs realistisch blijkt, moet de toekomst uitwijzen. De Rivian-modellen beschikken namelijk over gigantische accupakketten. Die lijken ons toch redelijk kostbaar.

Rivian gaat beide modellen aanbieden met drie verschillende accupakketten. Het standaard accupakket heeft een capaciteit van 105 kWh (range: 370 kilometer). Rivian levert verder nog een 135 of 180 kWh accupakket met respectievelijk 480 of 640 kilometer range. De batterij opladen kan met laadsnelheden tot 160 kW. Ongeveer 30 minuten laden is volgens Rivian voldoende om 280 kilometer te kunnen rijden. Aan boord hebben de R1T en R1S een 11 kW-lader. De prestaties zijn indrukwekkend. De instapversies sprinten in ongeveer 4,9 seconden naar 100 km/u, de versies met 135 kWh in 3 seconden en de versies met 180 kWh in slechts 3,2 seconden.

Een order plaatsen is al mogelijk (1.000 dollar aanbetaling). Rivian trapt in 2020 af met de R1T. De R1S staat in 2021 op stapel.

Bron: ZERauto 

 

 

EV Nieuws: Los Angeles Auto Show 2018 - Automobielmanagement.nl

EV Nieuws: Los Angeles Auto Show 2018

Kia positioneert de nieuwe generatie Soul EV beduidend hoger in de markt, alleen al door montage van een fors groter accupakket van 64 kWh. Jawel: hetzelfde accupakket van de Kia e-Niro.

EV Nieuws: Los Angeles Auto Show 2018

Over de actieradius doet Kia nog geen uitspraken. Toch kunnen we wel een schatting maken. De Kia e-Niro met 64 kWh-accupakket haalt bijvoorbeeld haalt bijvoorbeeld 485 kilometer op een volle acculading. Reken voor de nieuwe Soul EV 64 kWh op een soortgelijke range. Of de nieuwe Soul EV ook leverbaar wordt met een kleinere 39,2 kWh batterij zoals de e-Niro is nog niet duidelijk.

De Kia Soul 64 kWh beschikt over een 201 pk sterke elektromotor met een koppel van ongeveer 395 Nm. Er zijn vier rijmodi, te weten Eco, Comfort, Sport en Eco+. One pedal driving is mogelijk om energie tijdens afremmen terug te winnen.

Kia bouwt de nieuwe Soul EV in Gwangju in Zuid-Korea. De levering in de Verenigde Staten start in de loop van 2019. Mogelijk krijgen wij de elektrische crossover eind 2019 of begin 2020. 

Audi e-tron GT Concept

Bekijk deze Audi e-tron GT concept maar eens goed, want op basis van dit studiemodel volgt in 2020 een productieversie waarvan de levering in 2021 start. Jawel, deze volledig elektrische vierdeurs coupé gaat in productie!

Rond 2025 zal Audi twaalf volledig elektrische modellen in zijn leveringsprogramma hebben. De Audi e-tron SUV is daarvan de eerste. In 2019 is het de beurt aan de e-tron Sportback en daarna volgt een aantal elektrische Avant- en Sportback-modellen. De e-tron GT debuteert in 2020 en zal begin 2021 aan de eerste klanten worden geleverd.

Tussen de voor- en achteras ligt een 90 kWh grote batterij, goed voor een WLTP-range van 400 kilometer. Vergelijkbaar dus met de e-tron SUV. De batterij kan via een stekker worden opgeladen, maar ook via 11 kW Audi Wireless Charging. Doordat de Audi e-tron GT is uitgerust met een 800 Volt systeem, is hij via een kabel in 20 minuten op te laden tot een laadniveau van 80 procent, goed voor 320 kilometer actieradius.

De vierdeurs coupé van Audi heeft twee elektromotoren: één op de vooras en één op de achteras. Samen produceren ze 590 pk (434 kW). De elektrische vierdeurs coupé sprint in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt al na 12 seconden de 200 km/u. De topsnelheid van de e-tron GT is begrensd op 240 km/u. Praktisch is de Audi ook. De gecombineerde bagageruimte meet 550 liter, waarvan 450 liter achterin en nog eens 100 liter voorin.

Rivian R1T en R1S

Op de 2018-editie van de Los Angeles Auto Show presenteert het nieuwe Amerikaanse merk Rivian direct twee veelbelovende elektrische modellen: de R1T (een pick-up) en een R1S (SUV). Plannen voor Europa zijn er vooralsnog niet.

De R1T is een vijfpersoons pick-up terwijl de SUV R1S plaats biedt aan zeven personen. Het skateboardplatform is voor beide modellen gelijk. Het tweetal wordt bovendien met dezelfde aandrijflijnen aangeboden als de levering in de loop van 2020 van start gaat.

De R1S is 5,04 meter lang versus 5,48 meter voor de R1T. Scheelt toch 40 centimeter. Ook de wielbasis van de R1S is een stuk kleiner. Het verschil bedraagt 37 centimeter. De breedte van beide modellen komt overeen: 2,02 meter. Ook de hoogte is gelijk: 1,82 meter. Bagageruimte is er volop. Door de elektrische aandrijflijn is er ook ruimte onder de motorkap.

De prijzen? Voor de Verenigde Staten noemt Rivian een vanafprijs van omgerekend 55.000 euro voor de R1T, maar dat is dan wel inclusief subsidies. De R1S is iets duurder met dik 57.000 euro. Of die prijs realistisch blijkt, moet de toekomst uitwijzen. De Rivian-modellen beschikken namelijk over gigantische accupakketten. Die lijken ons toch redelijk kostbaar.

Rivian gaat beide modellen aanbieden met drie verschillende accupakketten. Het standaard accupakket heeft een capaciteit van 105 kWh (range: 370 kilometer). Rivian levert verder nog een 135 of 180 kWh accupakket met respectievelijk 480 of 640 kilometer range. De batterij opladen kan met laadsnelheden tot 160 kW. Ongeveer 30 minuten laden is volgens Rivian voldoende om 280 kilometer te kunnen rijden. Aan boord hebben de R1T en R1S een 11 kW-lader. De prestaties zijn indrukwekkend. De instapversies sprinten in ongeveer 4,9 seconden naar 100 km/u, de versies met 135 kWh in 3 seconden en de versies met 180 kWh in slechts 3,2 seconden.

Een order plaatsen is al mogelijk (1.000 dollar aanbetaling). Rivian trapt in 2020 af met de R1T. De R1S staat in 2021 op stapel.

Bron: ZERauto