Miljoenen sjoemelboete voor leverancier VW

IAV, een Duitse ontwerper van systemen voor personenauto, betaalt in de Verenigde Staten een boete van 35 miljoen dollar wegens haar betrokkenheid bij het sjoemelschandaal. IAV, dat voor de helft eigendom is van de Volkswagen Groep, heeft zich voor de rechter schuldig verklaard en is akkoord gegaan met de door justitie voorgestelde boete.

icv

“We nemen deze zaken zwaar op. De misdragingen weerspiegelen niet waar we vandaag de dag staan als onderneming,’’ aldus CEO Kai-Stefan Linnenkoh. 

Het Duitse bedrijf heeft de software ontwikkeld waarmee vastgesteld werd of de auto werkelijk reed of op een testbank stond. Dat stelde VW in staat met de emissietesten van dieselauto’s te sjoemelen. Volgens justitie kreeg IAV al in 2006 een vraag in die richting van de Duitse autofabrikant en wist het ook al sinds 2008 wat het uiteindelijke doel was van haar software.

“Deze uitspraak laat weer eens zien dat dit plan om auto-emissie testen te omzeilen en het Amerikaanse publiek en de overheid te misleiden veel verder ging dan alleen Volkswagen,’’ aldus een woordvoerder van justitie. IAV zou eigenlijk een hogere boete moeten krijgen maar justitie heeft daar van afgezien omdat dat de ondergang van het bedrijf zou betekenen.

Miljoenen sjoemelboete voor leverancier VW - Automobielmanagement.nl

Miljoenen sjoemelboete voor leverancier VW

IAV, een Duitse ontwerper van systemen voor personenauto, betaalt in de Verenigde Staten een boete van 35 miljoen dollar wegens haar betrokkenheid bij het sjoemelschandaal. IAV, dat voor de helft eigendom is van de Volkswagen Groep, heeft zich voor de rechter schuldig verklaard en is akkoord gegaan met de door justitie voorgestelde boete.

icv

“We nemen deze zaken zwaar op. De misdragingen weerspiegelen niet waar we vandaag de dag staan als onderneming,’’ aldus CEO Kai-Stefan Linnenkoh. 

Het Duitse bedrijf heeft de software ontwikkeld waarmee vastgesteld werd of de auto werkelijk reed of op een testbank stond. Dat stelde VW in staat met de emissietesten van dieselauto’s te sjoemelen. Volgens justitie kreeg IAV al in 2006 een vraag in die richting van de Duitse autofabrikant en wist het ook al sinds 2008 wat het uiteindelijke doel was van haar software.

“Deze uitspraak laat weer eens zien dat dit plan om auto-emissie testen te omzeilen en het Amerikaanse publiek en de overheid te misleiden veel verder ging dan alleen Volkswagen,’’ aldus een woordvoerder van justitie. IAV zou eigenlijk een hogere boete moeten krijgen maar justitie heeft daar van afgezien omdat dat de ondergang van het bedrijf zou betekenen.