Onderzoek wijst uit: slooppremie helpt milieu niet

Een slooppremie op oude auto’s levert nauwelijks iets op voor het milieu, blijkt uit studies van de Technische Universiteit Delft en van de Oeso, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling.

Het is volgens beide partijen veel effectiever om het geld te steken in andere milieumaatregelen. De milieuwinst van een sloopregeling, bijvoorbeeld op het gebied van fijnstof, is maar tijdelijk omdat de oude auto’s binnen korte tijd vanzelf bij de sloper belanden. Bovendien maken bejaarde auto’s maar weinig kilometers.
Als er toch een slooppremie komt, is het vanwege het fijnstof beter deze te beperken tot diesels, zegt Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft. ”Nieuwere diesels stoten veel minder roet uit. Benzineauto’s veroorzaken nauwelijks roet, ook de oudere niet.”
Op dit moment praat het ministerie van Vrom met de autobranche over een sloopregeling van 150 miljoen euro voor auto’s ouder dan zeventien jaar. In Duitsland, Frankrijk en Spanje bestaan al dergelijke regelingen. Nog 350 duizend auto’s van achttien tot 25 jaar oud rijden  rond in Nederland. Van Wee deed veel onderzoek naar sloopregelingen. ”Telkens blijkt dat  het geen effectieve manier is om geld te besteden aan milieuverbetering. Daarom werd er in het verleden altijd van afgezien. Meestal gebruikt de politiek het milieu als excuus om steun te verlenen aan de autobranche.”
Nu de verkopen zijn ingestort en dealers in hoog tempo op de fles gaan, vragen belangenorganisaties Bovag en RAI om zo’n premie als stimulans voor de branche. Vanuit milieuoogpunt is een sloopregeling zonde van het geld. ”Het is wel heel erg duur om 1500 tot 2000 euro premie te geven om zo’n auto één of twee jaar eerder uit de roulatie te halen. En je subsidieert ook mensen die hun auto toch al wilden afdanken,” aldus Van Wee.
Voor het broeikaseffect werkt een slooppremie zelfs averechts omdat nieuwe auto’s sinds 1990 nauwelijks minder zijn gaan verbruiken. De motoren zijn wel zuiniger, maar die winst is teniet gedaan doordat de auto’s steeds zwaarder werden. Een nieuwer model stoot tijdens het rijden dus vrijwel dezelfde hoeveelheid CO2 uit. Dat maakt het ongunstig om auto’s eerder te slopen, want daarmee gaat ook de energie verloren die nodig was om de auto te bouwen. Vijftien procent van de totale CO2-uitstoot gedurende de levensduur van een auto, heeft plaats bij de productie.
bron: Het Parool

Reacties

Gaarne een slooppremie maar wel nu direct een keuze maken. Het kost ons nu transacties omdat mensen gaan wachten op de keuze die gemaakt gaat worden mbt. deze slooppremie; zeer vervelend !!

Geplaatst door: Marijn van Bunningen op

wat gaat er gebeuren als die sloopregeling doorgaat,mensen gaan dan een nieuwe auto kopen van pakweg 8/9000 euro,waar de dealer niks aan verdiend en ook nog eens een keer 3 of 5 jaar garantie moet geven.en het universele autobedrijf is die klant met zijn oude autootje ook kwijt! lijkt mij niet zo’n goed idee in deze tijd!

Geplaatst door: tc op

Het is toch jammer dat er altijd een bepaald “kleurtje” over teksten van oa het Parool komen. Waar waren die teksten van “want daarmee gaat ook de energie verloren die nodig was om de auto te bouwen” toen de Hybride auto werd bevooroordeeld ten opzichten van de normale benzine/dieselauto en “maar” 14% bijtelling kregen. Wat had men gedacht wat het produceren van dat type auto wel niet heeft gekost aan CO2 uitstoot?! Maar toen las men hier niets over en wat hadden we gedacht van enige willekeur als het gaat om de slooppremie. Inwoners van Den Haag kunnen wel een premie ophalen van € 1000,= maar dat wordt dan gestort op de rekening van de berijder die er vervolgens heel iets anders mee gaat doen ipv een ander auto aan te schaffen. Resultaat dus 3 keer niets, geen stimulans voor de economie, milieu en ook niet voor de retailer. En de rest van Nederland maar afwachten. De ons omringende landen gebruiken de slooppremie al of gaan het zeer binnenkort invoeren, wij in Nederland weer niet!
Maar wel zeuren dat het zo slecht gaat in dit land.

Geplaatst door: Twan van Hest op

Ik ben wel groot voorstander van een slooppremie omdat het milieu meer is dan alleen de uitstoot van fijnstof, denk hierbij ook aan de hogere uitstoot van CO en HC en verbrande motorolie van oudere auto’s met versleten motoren. Daarnaast, en minstens zo belangrijk, is de onveiligheid van oudere auto’s zoals het ontbreken van ABS, airbags en andere passieve en actieve veiligheids maatregelingen die vaak onnodig veel mensenlevens kosten.
Het verschroten van deze voertuigen en het hergebruik van de materialen zorgen voor een productie van veel veiliger en veel schonere auto’s met eventuele alternatieve aandrijvingen.

Geplaatst door: Bert klink op
Onderzoek wijst uit: slooppremie helpt milieu niet - Automobielmanagement.nl

Onderzoek wijst uit: slooppremie helpt milieu niet

Een slooppremie op oude auto’s levert nauwelijks iets op voor het milieu, blijkt uit studies van de Technische Universiteit Delft en van de Oeso, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling.

Het is volgens beide partijen veel effectiever om het geld te steken in andere milieumaatregelen. De milieuwinst van een sloopregeling, bijvoorbeeld op het gebied van fijnstof, is maar tijdelijk omdat de oude auto’s binnen korte tijd vanzelf bij de sloper belanden. Bovendien maken bejaarde auto’s maar weinig kilometers.
Als er toch een slooppremie komt, is het vanwege het fijnstof beter deze te beperken tot diesels, zegt Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft. ”Nieuwere diesels stoten veel minder roet uit. Benzineauto’s veroorzaken nauwelijks roet, ook de oudere niet.”
Op dit moment praat het ministerie van Vrom met de autobranche over een sloopregeling van 150 miljoen euro voor auto’s ouder dan zeventien jaar. In Duitsland, Frankrijk en Spanje bestaan al dergelijke regelingen. Nog 350 duizend auto’s van achttien tot 25 jaar oud rijden  rond in Nederland. Van Wee deed veel onderzoek naar sloopregelingen. ”Telkens blijkt dat  het geen effectieve manier is om geld te besteden aan milieuverbetering. Daarom werd er in het verleden altijd van afgezien. Meestal gebruikt de politiek het milieu als excuus om steun te verlenen aan de autobranche.”
Nu de verkopen zijn ingestort en dealers in hoog tempo op de fles gaan, vragen belangenorganisaties Bovag en RAI om zo’n premie als stimulans voor de branche. Vanuit milieuoogpunt is een sloopregeling zonde van het geld. ”Het is wel heel erg duur om 1500 tot 2000 euro premie te geven om zo’n auto één of twee jaar eerder uit de roulatie te halen. En je subsidieert ook mensen die hun auto toch al wilden afdanken,” aldus Van Wee.
Voor het broeikaseffect werkt een slooppremie zelfs averechts omdat nieuwe auto’s sinds 1990 nauwelijks minder zijn gaan verbruiken. De motoren zijn wel zuiniger, maar die winst is teniet gedaan doordat de auto’s steeds zwaarder werden. Een nieuwer model stoot tijdens het rijden dus vrijwel dezelfde hoeveelheid CO2 uit. Dat maakt het ongunstig om auto’s eerder te slopen, want daarmee gaat ook de energie verloren die nodig was om de auto te bouwen. Vijftien procent van de totale CO2-uitstoot gedurende de levensduur van een auto, heeft plaats bij de productie.
bron: Het Parool

Reacties

Gaarne een slooppremie maar wel nu direct een keuze maken. Het kost ons nu transacties omdat mensen gaan wachten op de keuze die gemaakt gaat worden mbt. deze slooppremie; zeer vervelend !!

Geplaatst door: Marijn van Bunningen op

wat gaat er gebeuren als die sloopregeling doorgaat,mensen gaan dan een nieuwe auto kopen van pakweg 8/9000 euro,waar de dealer niks aan verdiend en ook nog eens een keer 3 of 5 jaar garantie moet geven.en het universele autobedrijf is die klant met zijn oude autootje ook kwijt! lijkt mij niet zo’n goed idee in deze tijd!

Geplaatst door: tc op

Het is toch jammer dat er altijd een bepaald “kleurtje” over teksten van oa het Parool komen. Waar waren die teksten van “want daarmee gaat ook de energie verloren die nodig was om de auto te bouwen” toen de Hybride auto werd bevooroordeeld ten opzichten van de normale benzine/dieselauto en “maar” 14% bijtelling kregen. Wat had men gedacht wat het produceren van dat type auto wel niet heeft gekost aan CO2 uitstoot?! Maar toen las men hier niets over en wat hadden we gedacht van enige willekeur als het gaat om de slooppremie. Inwoners van Den Haag kunnen wel een premie ophalen van € 1000,= maar dat wordt dan gestort op de rekening van de berijder die er vervolgens heel iets anders mee gaat doen ipv een ander auto aan te schaffen. Resultaat dus 3 keer niets, geen stimulans voor de economie, milieu en ook niet voor de retailer. En de rest van Nederland maar afwachten. De ons omringende landen gebruiken de slooppremie al of gaan het zeer binnenkort invoeren, wij in Nederland weer niet!
Maar wel zeuren dat het zo slecht gaat in dit land.

Geplaatst door: Twan van Hest op

Ik ben wel groot voorstander van een slooppremie omdat het milieu meer is dan alleen de uitstoot van fijnstof, denk hierbij ook aan de hogere uitstoot van CO en HC en verbrande motorolie van oudere auto’s met versleten motoren. Daarnaast, en minstens zo belangrijk, is de onveiligheid van oudere auto’s zoals het ontbreken van ABS, airbags en andere passieve en actieve veiligheids maatregelingen die vaak onnodig veel mensenlevens kosten.
Het verschroten van deze voertuigen en het hergebruik van de materialen zorgen voor een productie van veel veiliger en veel schonere auto’s met eventuele alternatieve aandrijvingen.

Geplaatst door: Bert klink op