Dat heeft staatssecretaris Jan Kees de Jager (CDA) zaterdag gezegd tijdens een CDA-bijeenkomst op het TT-circuit van Assen. Het CDA trapte in Assen de Europese verkiezingscampagne af. Daarbij waren ook aanwezig premier Jan Peter Balkenende en lijsttrekker voor het CDA bij de Europese verkiezingen Wim van de Camp. De Jager wil met de verlaagde bijtelling een extra stimulans geven aan leveranciers en fabrikanten van elektrische auto’s. ‘Door de lage bijtelling nu al in de wet op te nemen, hoop ik fabrikanten een extra duwtje in de rug te geven zodat de elektrische auto binnen afzienbare tijd voor iedereen een betaalbaar alternatief kan bieden,’ zei De Jager. De maatregel moet op 1 januari volgend jaar ingaan. (bron: Elsevier, de Volkskrant, ANP)

 

Binnen de importeursorganisatie RAI Vereniging reageren specialisten verbaasd op de kennelijk zeer onverwachte mededeling van De Jager. Er was over het onderwerp al enige tijd overleg tussen overheid en brancheorganisaties maar op mededelingen uit Den Haag werd kennelijk nog niet gerekend. "Tien procent bijtelling van een ton is nog altijd een heleboel. Elektrische auto’s zouden dus heel veel goedkoper moeten worden om het echt aanlokkelijk te maken. Bovendien is het de grote vraag welke auto’s men als ‘elektrisch’ accepteert. De nieuwe ontwikkelingen van elektrische aandrijving met een zogenaamde range extender – zoals de GM Volt – wordt algemeen gezien als erg belangrijk. Maar naar de letter van de wet zouden dié er nu net niet onder vallen. Het is dus afwachten wat men daar van gaat zeggen."