Dat blijkt uit analyse door RDC, de grootste informatiseerder in Nederland voor de mobiliteitsector. De daling is een van de opmerkelijke uitkomsten van het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2009, een project van RDC in samenwerking met het vakblad Automobiel Management. De eerste resultaten worden vanmiddag gepresenteerd in Putten tijdens het event Driving Business van Automobiel Management.

Stootten nieuwe personenauto’s in Nederland in januari 2007 gemiddeld ruim 166 gram CO2 per kilometer uit, in augustus 2009 was dat nog maar 143 gram CO2 per  kilometer. De gestage afname is toe te schrijven aan de combinatie van stringenter overheidsbeleid met een daarop inspelende auto-industrie. Fiscale maatregelen van het kabinet om kopers van zakelijke auto’s met een lagere CO2-uitstoot te belonen, door hun bijtelling te beperken, blijken vruchten af te werpen.

Bij de nieuwverkoop aan zakelijke rijders zijn de autosegmenten A (bv. Toyota Aygo) en C (VW Golf-klasse) de grootste groeiers. Die stijging gaat ten koste van de grotere/luxere segmenten en opvallend genoeg ook ten koste van het tussenliggende B-segment (de VW Polo-klasse). Benzineauto’s die meer dan 140 gram CO2 per kilometer uitstoten – en niet in aanmerking komen voor fiscaal voordeel – hebben in de genoemde meetperiode hun marktaandeel in de nieuwverkoop zien dalen van 78 procent naar 53 procent.

Omgekeerd blijkt uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek onder zakelijke rijders, dat door een hoge fiscale bijtelling veel leaserijders vluchten in een oude privé-auto die tot stevige vervuiling leidt. Deze groeiende groep zakelijke rijders legt privé veelal meer dan tienduizend kilometer per jaar af in de ‘oude privé-auto’. Zelfs meer dan de zakelijke rijder die zijn lease-auto wel privé gebruikt. De conclusie lijkt dan ook gerechtvaardigd dat belonen van goed gedrag (het kopen van ‘groene modellen’) wel werkt, maar het straffen niet.

De daling van de CO2-uitstoot is mede een resultaat van de versneld aangepaste modellenpolitiek van autofabrikanten. Vrijwel over de hele linie is de industrie in de genoemde RDC-meetperiode gekomen met aanmerkelijk zuiniger motoren, die bovendien minder belastend zijn voor het milieu. De onder de term ‘downsizing’ vallende trend betekent dat auto’s steeds vaker zijn uitgerust met een kleinere motorinhoud. Vaak zijn deze auto’s tegenwoordig uitgerust met een kleine, bijspringende turbo. In de dagelijkse praktijk hoeft de zakelijke rijder die schoner wil rijden dus niet in te leveren aan rijcomfort.