Greenpeace: elektrische auto niet per definitie groener

Elektrische auto’s zijn minder groen dan gedacht, sterker: ze kunnen zelfs milieuvervuilender werken. Dat stellen drie milieugroepen, waaronder Greenpeace, op basis van Nederlands onderzoek.

Het bureau CE Delft stelt dat stroom opgewekt uit steenkool (of bruinkool) ‘vuiler is dan onze huidige verbrandingsmotoren’. In een rapport dat verschijnt op het moment dat de EU zich voorbereidt op maatregelen om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken, staat dat elektrische auto’s juist tot een stijging van de CO2-uitstoot kunnen leiden als er geen gebruik wordt gemaakt van groene stroom. ‘Elektriciteit uit hernieuwbare bronnen, zoals wind, zon, of waterkracht, veroorzaakt in het geheel geen CO2-emissie per kilometer.’

De drie organisaties (Transport & Environment T&E, Friends of the Earth Europa en Greenpeace Europa) stellen voor dat met slimme technologie bij oplaadpunten de groene stroom ‘herkend’ kan worden. En alleen die energie zou moeten vallen onder voorkeursmaatregelen. Nu nog tellen elektrische auto’s als nulemissievoertuigen. Fabrikanten die de voertuigen produceren compenseren daarmee op papier de vervuiling die de rest van de geproduceerde auto’s veroorzaakt. Een samenvatting in het Nederlands van het rapport is te downloaden (pdf) op: www.ce.nl/art/uploads/samenvatting%20Green%20Power%20_2_.pdf

 

(bron: CE Delft via Joop.nl)

Reacties

Eindelijk! Er wordt doorgedacht, en dat werd hoog tijd ook.

Geplaatst door: Ivar Volder op

Dit is toch geen nieuws hoop ik?

Geplaatst door: Pascal op

Ik heb het rapport nog niet gelezen, maar zijn hier niet al meer onderzoeken naar geweest? Die lieten zien dat EVs inderdaad niet CO2 emissie vrij waren op grijze stroom maar wel ruimschoots onder de huidige plofmotor-vloot norm bleven.
En ik blijf het zeggen, de elektrische motor is gewoon de logische volgende technologische stap. ICE’s zijn uit ontwikkeld en halen nu nog steeds niet meer dan (uiterlijk) 30% rendement. Elektro motoren zijn veel efficienter met zo’n 90%.
Kapitaal moet nu besteed worden aan de techniek van opslag en productie van elektriciteit.

Geplaatst door: TIm de Jong op

Lees de column van Jo Hermans in het Financieele Dagblad van afgelopen zaterdag. Dat geeft pas echt stof tot nadenken.

Geplaatst door: Ivar Volder op
Greenpeace: elektrische auto niet per definitie groener - Automobielmanagement.nl

Greenpeace: elektrische auto niet per definitie groener

Elektrische auto’s zijn minder groen dan gedacht, sterker: ze kunnen zelfs milieuvervuilender werken. Dat stellen drie milieugroepen, waaronder Greenpeace, op basis van Nederlands onderzoek.

Het bureau CE Delft stelt dat stroom opgewekt uit steenkool (of bruinkool) ‘vuiler is dan onze huidige verbrandingsmotoren’. In een rapport dat verschijnt op het moment dat de EU zich voorbereidt op maatregelen om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken, staat dat elektrische auto’s juist tot een stijging van de CO2-uitstoot kunnen leiden als er geen gebruik wordt gemaakt van groene stroom. ‘Elektriciteit uit hernieuwbare bronnen, zoals wind, zon, of waterkracht, veroorzaakt in het geheel geen CO2-emissie per kilometer.’

De drie organisaties (Transport & Environment T&E, Friends of the Earth Europa en Greenpeace Europa) stellen voor dat met slimme technologie bij oplaadpunten de groene stroom ‘herkend’ kan worden. En alleen die energie zou moeten vallen onder voorkeursmaatregelen. Nu nog tellen elektrische auto’s als nulemissievoertuigen. Fabrikanten die de voertuigen produceren compenseren daarmee op papier de vervuiling die de rest van de geproduceerde auto’s veroorzaakt. Een samenvatting in het Nederlands van het rapport is te downloaden (pdf) op: www.ce.nl/art/uploads/samenvatting%20Green%20Power%20_2_.pdf

 

(bron: CE Delft via Joop.nl)

Reacties

Eindelijk! Er wordt doorgedacht, en dat werd hoog tijd ook.

Geplaatst door: Ivar Volder op

Dit is toch geen nieuws hoop ik?

Geplaatst door: Pascal op

Ik heb het rapport nog niet gelezen, maar zijn hier niet al meer onderzoeken naar geweest? Die lieten zien dat EVs inderdaad niet CO2 emissie vrij waren op grijze stroom maar wel ruimschoots onder de huidige plofmotor-vloot norm bleven.
En ik blijf het zeggen, de elektrische motor is gewoon de logische volgende technologische stap. ICE’s zijn uit ontwikkeld en halen nu nog steeds niet meer dan (uiterlijk) 30% rendement. Elektro motoren zijn veel efficienter met zo’n 90%.
Kapitaal moet nu besteed worden aan de techniek van opslag en productie van elektriciteit.

Geplaatst door: TIm de Jong op

Lees de column van Jo Hermans in het Financieele Dagblad van afgelopen zaterdag. Dat geeft pas echt stof tot nadenken.

Geplaatst door: Ivar Volder op