Accountmanager Werner Boersma van 020Stadsdistributie hoopt vijftig verladers – fabrikanten, groothandelaren, transporteurs – over de streep te trekken. ‘Zij hoeven dan niet met hun zware trucks de binnenstad in. Dat scheelt tijd en voorkomt ergernis’, zegt hij tegen Het Financieele Dagblad.

Hij bezorgt de bestellingen gedurende de looptijd van de proef gratis en rekent daarna achttien euro voor een kleine bestelling. De bestellingen worden op het Food Center aan de rand van de stad per winkelier gebundeld en in één keer bezorgd.

Aan elektrische stadsdistributie kleven nog steeds beperkingen. De actieradius van de voertuigen is beperkt en het stroomverbruik is nog niet goed meetbaar. Andere weggebruikers, zoals fietsers en voetgangers, horen pas op het laatste moment de trucks naderen.

Duncker Transport beschikt over één elektrische vrachtwagen en één elektrische bestelwagen, een omgebouwde Ford Transit met ook een elektrische koelinstallatie aan boord.

Daarmee is 020Stadsdistributie trendsetter en pionier in schone stadsdistributie in Amsterdam. Er zijn ook plannen voor Den Haag en Rotterdam.

De elektrische bestel- en vrachtwagens worden gebouwd door het Britse Smith Electric Vehicles en geïmporteerd door All Green Vehicles in Oosterhout.

Ook TNT verwacht binnen drie jaar in Nederland zeshonderd elektrische bestelwagens in te zetten voornamelijk voor postbezorging aan bedrijven en particulieren. Daarbij gaat het om types als Volkswagen Transporter en Renault Kangoo.