Het ging om een Audi A2 en het betrof een samenwerking tussen het Berlijnse technologiebedrijf DBM Energy en de elektriciteitsleverancier Lekker Energie, zo meldt auto motor und sport. Het is de doorbraak voor elektromobiliteit, vindt topman Thomas Mecke van Lekker Energie. De A2 heeft een topsnelheid van 130 km/u en heeft vier zitplaatsen en een volledig intacte kofferruimte, stuurbekrachtiging, airbags, klimaatregeling en stoelverwarming. De batterij is een lithium-metaal-polymeer-accu die volgens DBM meer presteert dan andere accu’s. De omgebouwde Audio A2 reed met een gemiddelde snelheid van 90 km/u naar Berlijn en had bij aankomdt nog 18 procent van zijn accucapaciteit over.

Er zijn wel meer recordpogingen gedaan met ev’s. Zo is het in mei de Japanse Electric Vehicle Club gelukt duizend kilometer te rijden met een elektrische auto op een acculading. Maar dat was een experimentele auto die niet ‘alltagstauglich’ is, zoals de Duitsers het zo fraai zeggen.

Tot dusver zijn in Duitsland acht regio’s voor het testen van elektrische auto’s in de dagelijkse praktijk. In totaal worden inmiddels 2,8 duizend ev’s getest en zijn tweeënhalf duizend laadpunten geïnstalleerd. Tegen het jaar 2020 wil de Duitse regering en miljoen ev’s op de weg hebben in plaats van auto’s met verbrandingsmotoren.