Kabinet pakt fraude met kilometerstanden aan

Er komt een wettelijk verbod op het knoeien met kilometerstanden. Ook wordt het aantal momenten uitgebreid waarop tellerstanden verplicht aan de RDW moeten worden doorgegeven. Dit maakt opsporing van fraude met tellerstanden eenvoudiger.

De ministerraad heeft hiermee ingestemd op voorstel van verkeersminister Schultz van Haegen (IenM). De tekst van het wetsvoorstel moet nog voor advies naar de Raad van State. De eindtekst en het advies worden openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer. Naar verwachting treedt de wet in juli 2012 in werking. Het wetsvoorstel is opgesteld in nauw overleg met onder meer Stichting Nationale Auto Pas (NAP), RAI, Bovag en de RDW.

Volgens schattingen heeft vijf procent van de auto’s in Nederland een onjuiste tellerstand. De fraude kost consumenten naar schatting honderdvijftig miljoen euro per jaar. De economische schade voor verzekeringsmaatschappijen en de overheid bedraagt enige honderden miljoenen euro’s per jaar.

Het wetsvoorstel verplicht alle door de RDW bedrijven om op bepaalde momenten de tellerstand van een auto aan de RDW door te geven. Tot nu toe was dat alleen bij de APK-keuring het geval. Daar komen momenten bij als: opname van voertuigen in de bedrijfsvoorraad; wijziging tenaamstelling; onderhoud en reparaties boven een nog vast te stellen bedrag.

Met de registratieverplichting kunnen onregelmatigheden in de reeks kilometerstanden beter en sneller worden gesignaleerd. Iemand die overweegt een auto te kopen kan straks bij de RDW informatie inwinnen over de betrouwbaarheid van de tellerstand. Verder komt er een wettelijk verbod om de kilometertellerstand te manipuleren. België en Duitsland kennen al een dergelijk verbod. Het wetsvoorstel maakt strafrechtelijke vervolging van fraudeurs eenvoudiger. 

Kabinet pakt fraude met kilometerstanden aan - Automobielmanagement.nl

Kabinet pakt fraude met kilometerstanden aan

Er komt een wettelijk verbod op het knoeien met kilometerstanden. Ook wordt het aantal momenten uitgebreid waarop tellerstanden verplicht aan de RDW moeten worden doorgegeven. Dit maakt opsporing van fraude met tellerstanden eenvoudiger.

De ministerraad heeft hiermee ingestemd op voorstel van verkeersminister Schultz van Haegen (IenM). De tekst van het wetsvoorstel moet nog voor advies naar de Raad van State. De eindtekst en het advies worden openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer. Naar verwachting treedt de wet in juli 2012 in werking. Het wetsvoorstel is opgesteld in nauw overleg met onder meer Stichting Nationale Auto Pas (NAP), RAI, Bovag en de RDW.

Volgens schattingen heeft vijf procent van de auto’s in Nederland een onjuiste tellerstand. De fraude kost consumenten naar schatting honderdvijftig miljoen euro per jaar. De economische schade voor verzekeringsmaatschappijen en de overheid bedraagt enige honderden miljoenen euro’s per jaar.

Het wetsvoorstel verplicht alle door de RDW bedrijven om op bepaalde momenten de tellerstand van een auto aan de RDW door te geven. Tot nu toe was dat alleen bij de APK-keuring het geval. Daar komen momenten bij als: opname van voertuigen in de bedrijfsvoorraad; wijziging tenaamstelling; onderhoud en reparaties boven een nog vast te stellen bedrag.

Met de registratieverplichting kunnen onregelmatigheden in de reeks kilometerstanden beter en sneller worden gesignaleerd. Iemand die overweegt een auto te kopen kan straks bij de RDW informatie inwinnen over de betrouwbaarheid van de tellerstand. Verder komt er een wettelijk verbod om de kilometertellerstand te manipuleren. België en Duitsland kennen al een dergelijk verbod. Het wetsvoorstel maakt strafrechtelijke vervolging van fraudeurs eenvoudiger.