Minder bpm op aardgasauto vanaf 1 juli

Auto’s die af-fabriek zijn voorzien van een aardgasinstallatie krijgen vanaf 1 juli te maken met een lagere bpm-heffing op de aanschaf.

Dat meldt AMD Fiscaal. Voor auto’s op aardgas of groen gas gelden ook nu al een aantal fiscale voordelen. Belangrijk voordeel is het lage tarief van de energiebelasting op elke kilogram aardgas of groen gas. Daarnaast gelden tariefsvoordelen in de wegenbelasting. De totale belastingdruk op aardgas of groen gas is daardoor lager dan bij benzine, diesel of lpg. Per 1 juli blijft het fiscale stimuleringspakket voor het rijden op aardgas of groen gas in stand, maar wordt er een extra impuls aan gegeven door de fiscale voordelen gedeeltelijk al bij aanschaf toe te kennen. Dat gebeurt door verschuiving van het wegenbelastingvoordeel naar een bpm-voordeel.

Tot en met 30 juni wordt een aardgasauto voor de bpm belast als een dieselauto. Dat betekent vooral dat de dieseltoeslag van 1.900 euro van toepassing is. Die wordt terugverdiend door de lagere gebruikskosten van de aardgasauto. Vanaf 1 juli 2012 vervalt die bpm-toeslag voor aardgasauto’s. Vanaf die datum worden voor de berekening van de bpm de CO2-grenzen en -tarieven voor benzineauto’s van toepassing op de aardgasauto’s waarvan de aardgasinstallatie al in de fabriek is ingebouwd. Voor de motorrijtuigenbelasting wordt dan de G3-toeslag (lpg) van toepassing op deze auto’s.

Reacties

Lekkere titel, maar aardgas gaat juist achteruit! Wordt in de belasting gelijk gesteld met lpg g3.. Hoezo regering stimuleert schoon milieu!?

Geplaatst door: Anton op

NOOIT kopen. Het heeft geen zin. Onderhoud is onmogelijk, een kapotte klep (en die krijg je) kost 2500 euro, en je kunt maar een beetje aardgas tanken (ca 17 kg waar de fabriek 25 belooft). Ik heb er zo een (Volvo V70) en nu betaal je ook nog extra wegenbelasting ! Ik ben KWAAD.
1. De auto is (ondanks BPM) veeeel duurder dan een LPG G3
2. Je betaald extra wegenbelasting
3. Systemen zijn onbetrouwbaar
4. Aardgas is en blijft slecht te krijgen
5. LPG is goedkoper en overal te koop
6. Onderhoud aan de gasinstallatie (400 bar druk) is duur en veelal niet mogelijk in NL.
7. Onze overheid wil schone auto’s maar heeft de aardgas (en biogas dus)- auto door de verhoging van de wegenbelasting in 1 x om zeep geholpen

Geplaatst door: Ron Essink op

De overheid toont zich weer eens onbetrouwbaar. Ik rijd minder dan 10000 km per jaar en ben als particulier nu slechter af dan wanneer ik op benzine was blijven rijden. Aan BPM- verlaging heb ik niets, ik heb mijn Volvo V70 twee jaar geleden (tweedehands)gekocht om er minimaal tien jaar milieuvriendelijk mee te rijden.
Nu sta ik mooi voor joker. Steek ik ook mijn nek eens uit, is dit de beloning. Want zoals Ron Essink al schreef, onderdelen voor CNG zijn schreeuwend duur. Als het stuk gaat is het omslagpunt 40000 km/jaar.

Geplaatst door: Ivo Smit op

Ik heb een dure VW
Caddy gekocht en nu
verhogen ze de houd
erchapbelasting met
#372- euro per jaar

Geplaatst door: gj stnicolaas op

was serieus aan het overwegen een aardgas volvo v70 aan te schaffen maar als ik dit lees zie ik er denk ik toch maar van af.
Dankzij slecht overheidsbeleid dus..
Ik kan me inleven in de kwaadheid van dhr Essink

Geplaatst door: j op

Je tankt en dan moet je als de bliksem gaan rijden naar het volgende vulpunt!!!waarzin!!!

Geplaatst door: arie op

IK OVERWOOG om een auto op aardegas te kopen maar nu ik zie dat de wegenbelasting net zoveel is als g3
ik rij 6000 km per jaar en dacht ach ik ga eens wat aan het mileu doen maar ik denk liever aan mijn portomonee
de regiring wil kennelik geen schoon mileu
ga maar benzine rijden dan dat is kennelijk wel de schoonste brandstof
gr

Geplaatst door: chris van der spank op
Minder bpm op aardgasauto vanaf 1 juli - Automobielmanagement.nl

Minder bpm op aardgasauto vanaf 1 juli

Auto’s die af-fabriek zijn voorzien van een aardgasinstallatie krijgen vanaf 1 juli te maken met een lagere bpm-heffing op de aanschaf.

Dat meldt AMD Fiscaal. Voor auto’s op aardgas of groen gas gelden ook nu al een aantal fiscale voordelen. Belangrijk voordeel is het lage tarief van de energiebelasting op elke kilogram aardgas of groen gas. Daarnaast gelden tariefsvoordelen in de wegenbelasting. De totale belastingdruk op aardgas of groen gas is daardoor lager dan bij benzine, diesel of lpg. Per 1 juli blijft het fiscale stimuleringspakket voor het rijden op aardgas of groen gas in stand, maar wordt er een extra impuls aan gegeven door de fiscale voordelen gedeeltelijk al bij aanschaf toe te kennen. Dat gebeurt door verschuiving van het wegenbelastingvoordeel naar een bpm-voordeel.

Tot en met 30 juni wordt een aardgasauto voor de bpm belast als een dieselauto. Dat betekent vooral dat de dieseltoeslag van 1.900 euro van toepassing is. Die wordt terugverdiend door de lagere gebruikskosten van de aardgasauto. Vanaf 1 juli 2012 vervalt die bpm-toeslag voor aardgasauto’s. Vanaf die datum worden voor de berekening van de bpm de CO2-grenzen en -tarieven voor benzineauto’s van toepassing op de aardgasauto’s waarvan de aardgasinstallatie al in de fabriek is ingebouwd. Voor de motorrijtuigenbelasting wordt dan de G3-toeslag (lpg) van toepassing op deze auto’s.

Reacties

Lekkere titel, maar aardgas gaat juist achteruit! Wordt in de belasting gelijk gesteld met lpg g3.. Hoezo regering stimuleert schoon milieu!?

Geplaatst door: Anton op

NOOIT kopen. Het heeft geen zin. Onderhoud is onmogelijk, een kapotte klep (en die krijg je) kost 2500 euro, en je kunt maar een beetje aardgas tanken (ca 17 kg waar de fabriek 25 belooft). Ik heb er zo een (Volvo V70) en nu betaal je ook nog extra wegenbelasting ! Ik ben KWAAD.
1. De auto is (ondanks BPM) veeeel duurder dan een LPG G3
2. Je betaald extra wegenbelasting
3. Systemen zijn onbetrouwbaar
4. Aardgas is en blijft slecht te krijgen
5. LPG is goedkoper en overal te koop
6. Onderhoud aan de gasinstallatie (400 bar druk) is duur en veelal niet mogelijk in NL.
7. Onze overheid wil schone auto’s maar heeft de aardgas (en biogas dus)- auto door de verhoging van de wegenbelasting in 1 x om zeep geholpen

Geplaatst door: Ron Essink op

De overheid toont zich weer eens onbetrouwbaar. Ik rijd minder dan 10000 km per jaar en ben als particulier nu slechter af dan wanneer ik op benzine was blijven rijden. Aan BPM- verlaging heb ik niets, ik heb mijn Volvo V70 twee jaar geleden (tweedehands)gekocht om er minimaal tien jaar milieuvriendelijk mee te rijden.
Nu sta ik mooi voor joker. Steek ik ook mijn nek eens uit, is dit de beloning. Want zoals Ron Essink al schreef, onderdelen voor CNG zijn schreeuwend duur. Als het stuk gaat is het omslagpunt 40000 km/jaar.

Geplaatst door: Ivo Smit op

Ik heb een dure VW
Caddy gekocht en nu
verhogen ze de houd
erchapbelasting met
#372- euro per jaar

Geplaatst door: gj stnicolaas op

was serieus aan het overwegen een aardgas volvo v70 aan te schaffen maar als ik dit lees zie ik er denk ik toch maar van af.
Dankzij slecht overheidsbeleid dus..
Ik kan me inleven in de kwaadheid van dhr Essink

Geplaatst door: j op

Je tankt en dan moet je als de bliksem gaan rijden naar het volgende vulpunt!!!waarzin!!!

Geplaatst door: arie op

IK OVERWOOG om een auto op aardegas te kopen maar nu ik zie dat de wegenbelasting net zoveel is als g3
ik rij 6000 km per jaar en dacht ach ik ga eens wat aan het mileu doen maar ik denk liever aan mijn portomonee
de regiring wil kennelik geen schoon mileu
ga maar benzine rijden dan dat is kennelijk wel de schoonste brandstof
gr

Geplaatst door: chris van der spank op