Weekers wil oldtimers toch ontzien met MRB

Staatssecretaris Weekers van Financiën is van plan het cultureel erfgoed op autogebied te ontzien en werkt hiervoor aan een regeling. Bronnen op Financiën bevestigen aan AutoWeek dat Weekers wil dat mensen die nauwelijks de weg opgaan met hun oldtimer niet worden geconfronteerd met MRB.

‘Nog onduidelijk is op welke manier dit plan vorm moet krijgen, maar het ministerie denkt aan een vorm van de vaak genoemde 60- of 30-dagenkaart, waarbij je niet vaker dan het genoemde aantal met je auto de weg op mag. De haalbaarheid van dit soort ideeën wordt de komende tijd onderzocht, zowel qua budget als qua uitvoerbaarheid, maar de denkrichting van Weekers (zelf in het bezit van een Peugeot 504) op dit vlak is in ieder geval duidelijk,’ aldus AutoWeek.

Brancheorganisatie Bovag laat in een eerste reactie weten zeer verheugd te zijn. ‘Dit is exact de oplossing die wij al een tijd aandragen. Je maakt zo een einde aan misbruik van de regeling, maar liefhebbers worden niet gepakt’, aldus een woordvoerder.

Reacties

Eindelijk iemand die normaal denkt, die meneer weekers.
Gerard Horning.

Geplaatst door: Gerard Horning. op

Inderdaad de enige juiste beslissing. Maar niet alleen voor liefhebbers van klassieke auto’s, ook voor de nationale schatkist. Wat te denken van alle bedrijfstakken die deze liefhebbers tot doelgroep hebben (verzekeraars, onderdelen, onderhoud, restauratie, poetsmiddelen, etc.) en vanwege schorsing of beëindiging van de hobby hun klandizie zullen verliezen. Het wegvallen van belastingafdrachten vanuit de hiermee gemoeide bedrijven plus de mis te lopen accijnzen op brandstoffen zijn vele malen hoger dan de mogelijke extra inkomsten aan MRB!

Geplaatst door: Rob Koch op

Het idee met een kaart is goed maar omslachtig, ik wil gewoon instappen en rijden, en er zal toch wel een manier zijn om er misbruik van te maken.

Het probleem zit hem in die massaal ingevoerde auto’s die gebruikt worden voor dagelijks vervoer waar een dieselmotor of LPG in ligt.

Ze moeten die zogenaamde klassiekers die recent zijn ingevoerd de eerste 15 jaar gewoon de MRB laten betalen.

Auto’s die origineel toendertijd in NL zijn ingevoerd moeten hier vrijstelling voor krijgen.

Geplaatst door: N.S. op

Als bestuurslid van het fiat 124 sport spider register wil ik hier toch even op reageren. Ook dit voorstel is een compromis en dus een achteruitgang. Dit is niet het resultaat waar wij als register op uit zijn. Wij hebben een andere oplossing. De werkelijke oldtimer liefhebber heeft zijn dierbare bezit als hobby en dus als 2e auto. Men kan maar met 1 voertuig tegelijk op de weg zijn. Voor zijn dagelijkse verkeer heeft hij/zij dus een ander voertuig waar dus als belasting over betaald wordt. Ons voorstel is daarom ook: vrijstelling voor oldtimers indien men in het bezit is van een ander voertuig waar belasting over wordt betaald.

Geplaatst door: Gaston op

Stel een limiet aan het aantal kilometers dat men met het klassieke voertuig mag rijden. Dan ben je er ook!

Geplaatst door: A.W.Verheij op

Eén of andere strippenkaart ?Je kunt het nauwelijks een oplossing noemen. Alleen maar weer de zoveelste manier om het leven nog gecompliceerder te maken dan het al is. Als we eindelijk eens een effectief en rechtvaardig wegenbelastingsysteem zouden hebben was deze hele discussie niet nodi.

Geplaatst door: Eduard Pijl op

“Stel een limiet aan het aantal kilometers dat men met het klassieke voertuig mag rijden. Dan ben je er ook!” A.W.Verheij

En hoe gaan we dat dan uitvoeren ? En wie gaat dat dan controleren ?
Gaat iemand dan kilometertellers verzegelen ? Onuitvoerbaar dus

Geplaatst door: Eduard Pijl op

Strippenkaart?
Grandioos! Net zo old-timer als de auto. Kent U ze nog, die dag-kaarten? Werkte 30 jaar geleden al niet dus nu wel? Doe maar gewoon een km-telling als milieu compensateie. Men moet toch elke 2 jaar naar de APK. Als je, net als ik, maar 1000 km/j rijd is km-telling eigenlijk verwaarloosbaar, ook als je zou moeten betalen. En is je auto van voor 1960? (apk-vrij) Wouw, mijn complimenten voor de zorgen dat de auto nog rijdt. (de mijne is van 1961, in perfecte conditie… maar apk-plichtig en ik moet helaas dan toch betalen…)

Geplaatst door: edo op

We kunnen ook Weekers vragen of die limburgse projectontwikkelaars ook oldtimers willen sponsoren

Geplaatst door: Eduard Pijl op

“60 dagen kaart”? Jammer, ik heb een 404 van Peugeot, nog iets ouder als de 504 van Peugeot waar de staatssecretaris in rijdt. Alleen op zondag? Waarom zou ik motorrijtuigen-belasting dienen te betalen? Als ik pomp kom schrik ik me een aap! Is de staat er voor de -oldtimer rijdende- bevolking, of omgekeerd? “Belasting van het milieu?” Heeft U wel eens nagedacht hoeveel energie en grondstoffen er bespaard worden door in een oudere auto door te rijden ipv deze te slopen? Regering, wees verstandig en neem het voorbeeld aan wat veel andere EG-landen doen en schroef de leeftijd op tot 30 jaar. En ouder!

Geplaatst door: peter ten have op

Welke doelgroep gaat het nu eigenlijk om? Toch niet om mij lpg oldtimer waar ik op zondag mee ga toeren?
Als het werkelijk om het milieu gaat denk ik dat het om de 80ér jaren diesels gaat waar het grootste probleem zit. Deze zijn niet echt milieuvriendelijk en worden vaak dagelijks gebruikt. Als het werkelijk daarom gaat is de oplossing niet zo moeilijk, maar nee het gaat om de poen.
Het kwartje van Kok (wat een tijdelijke maatregel zou zijn)valt in het niet met wat er nu staat te gebeuren.

Geplaatst door: hr de Vries op
Weekers wil oldtimers toch ontzien met MRB - Automobielmanagement.nl

Weekers wil oldtimers toch ontzien met MRB

Staatssecretaris Weekers van Financiën is van plan het cultureel erfgoed op autogebied te ontzien en werkt hiervoor aan een regeling. Bronnen op Financiën bevestigen aan AutoWeek dat Weekers wil dat mensen die nauwelijks de weg opgaan met hun oldtimer niet worden geconfronteerd met MRB.

‘Nog onduidelijk is op welke manier dit plan vorm moet krijgen, maar het ministerie denkt aan een vorm van de vaak genoemde 60- of 30-dagenkaart, waarbij je niet vaker dan het genoemde aantal met je auto de weg op mag. De haalbaarheid van dit soort ideeën wordt de komende tijd onderzocht, zowel qua budget als qua uitvoerbaarheid, maar de denkrichting van Weekers (zelf in het bezit van een Peugeot 504) op dit vlak is in ieder geval duidelijk,’ aldus AutoWeek.

Brancheorganisatie Bovag laat in een eerste reactie weten zeer verheugd te zijn. ‘Dit is exact de oplossing die wij al een tijd aandragen. Je maakt zo een einde aan misbruik van de regeling, maar liefhebbers worden niet gepakt’, aldus een woordvoerder.

Reacties

Eindelijk iemand die normaal denkt, die meneer weekers.
Gerard Horning.

Geplaatst door: Gerard Horning. op

Inderdaad de enige juiste beslissing. Maar niet alleen voor liefhebbers van klassieke auto’s, ook voor de nationale schatkist. Wat te denken van alle bedrijfstakken die deze liefhebbers tot doelgroep hebben (verzekeraars, onderdelen, onderhoud, restauratie, poetsmiddelen, etc.) en vanwege schorsing of beëindiging van de hobby hun klandizie zullen verliezen. Het wegvallen van belastingafdrachten vanuit de hiermee gemoeide bedrijven plus de mis te lopen accijnzen op brandstoffen zijn vele malen hoger dan de mogelijke extra inkomsten aan MRB!

Geplaatst door: Rob Koch op

Het idee met een kaart is goed maar omslachtig, ik wil gewoon instappen en rijden, en er zal toch wel een manier zijn om er misbruik van te maken.

Het probleem zit hem in die massaal ingevoerde auto’s die gebruikt worden voor dagelijks vervoer waar een dieselmotor of LPG in ligt.

Ze moeten die zogenaamde klassiekers die recent zijn ingevoerd de eerste 15 jaar gewoon de MRB laten betalen.

Auto’s die origineel toendertijd in NL zijn ingevoerd moeten hier vrijstelling voor krijgen.

Geplaatst door: N.S. op

Als bestuurslid van het fiat 124 sport spider register wil ik hier toch even op reageren. Ook dit voorstel is een compromis en dus een achteruitgang. Dit is niet het resultaat waar wij als register op uit zijn. Wij hebben een andere oplossing. De werkelijke oldtimer liefhebber heeft zijn dierbare bezit als hobby en dus als 2e auto. Men kan maar met 1 voertuig tegelijk op de weg zijn. Voor zijn dagelijkse verkeer heeft hij/zij dus een ander voertuig waar dus als belasting over betaald wordt. Ons voorstel is daarom ook: vrijstelling voor oldtimers indien men in het bezit is van een ander voertuig waar belasting over wordt betaald.

Geplaatst door: Gaston op

Stel een limiet aan het aantal kilometers dat men met het klassieke voertuig mag rijden. Dan ben je er ook!

Geplaatst door: A.W.Verheij op

Eén of andere strippenkaart ?Je kunt het nauwelijks een oplossing noemen. Alleen maar weer de zoveelste manier om het leven nog gecompliceerder te maken dan het al is. Als we eindelijk eens een effectief en rechtvaardig wegenbelastingsysteem zouden hebben was deze hele discussie niet nodi.

Geplaatst door: Eduard Pijl op

“Stel een limiet aan het aantal kilometers dat men met het klassieke voertuig mag rijden. Dan ben je er ook!” A.W.Verheij

En hoe gaan we dat dan uitvoeren ? En wie gaat dat dan controleren ?
Gaat iemand dan kilometertellers verzegelen ? Onuitvoerbaar dus

Geplaatst door: Eduard Pijl op

Strippenkaart?
Grandioos! Net zo old-timer als de auto. Kent U ze nog, die dag-kaarten? Werkte 30 jaar geleden al niet dus nu wel? Doe maar gewoon een km-telling als milieu compensateie. Men moet toch elke 2 jaar naar de APK. Als je, net als ik, maar 1000 km/j rijd is km-telling eigenlijk verwaarloosbaar, ook als je zou moeten betalen. En is je auto van voor 1960? (apk-vrij) Wouw, mijn complimenten voor de zorgen dat de auto nog rijdt. (de mijne is van 1961, in perfecte conditie… maar apk-plichtig en ik moet helaas dan toch betalen…)

Geplaatst door: edo op

We kunnen ook Weekers vragen of die limburgse projectontwikkelaars ook oldtimers willen sponsoren

Geplaatst door: Eduard Pijl op

“60 dagen kaart”? Jammer, ik heb een 404 van Peugeot, nog iets ouder als de 504 van Peugeot waar de staatssecretaris in rijdt. Alleen op zondag? Waarom zou ik motorrijtuigen-belasting dienen te betalen? Als ik pomp kom schrik ik me een aap! Is de staat er voor de -oldtimer rijdende- bevolking, of omgekeerd? “Belasting van het milieu?” Heeft U wel eens nagedacht hoeveel energie en grondstoffen er bespaard worden door in een oudere auto door te rijden ipv deze te slopen? Regering, wees verstandig en neem het voorbeeld aan wat veel andere EG-landen doen en schroef de leeftijd op tot 30 jaar. En ouder!

Geplaatst door: peter ten have op

Welke doelgroep gaat het nu eigenlijk om? Toch niet om mij lpg oldtimer waar ik op zondag mee ga toeren?
Als het werkelijk om het milieu gaat denk ik dat het om de 80ér jaren diesels gaat waar het grootste probleem zit. Deze zijn niet echt milieuvriendelijk en worden vaak dagelijks gebruikt. Als het werkelijk daarom gaat is de oplossing niet zo moeilijk, maar nee het gaat om de poen.
Het kwartje van Kok (wat een tijdelijke maatregel zou zijn)valt in het niet met wat er nu staat te gebeuren.

Geplaatst door: hr de Vries op