Het is een voorstel van de Duitse regering waarover deze week is gesproken in een team van EU-experts. Volgens het voorstel zouden autofabrikanten bijzonder schone auto’s zoals ev’s vanaf 2016 met de factor 3,5 mogen meetellen voor de gemiddelde CO2-uitstoot van hun hele vloot.  Vanaf 2020 zou de factor dan moeten dalen naar 1,5. Dat meldde de Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Vanaf 2020 mag het vlootgemiddelde aan CO2-uitstoot nog maar 95 gram per kilometer zijn, terwijl in 2012 in Duitsland het gemiddelde nog op 142 gram lag. In het bijzonder de Duitse premiummerken als BMW, Daimler,  Audi en Porsche zitten er voor een deel natuurlijk flink boven. Zware auto’s met grote motoren geven meer problemen op dit vlak als kleine lichte auto’s van massafabrikanten als Fiat of Peugeot.

Met de zogenoemde supercredits voor bijzonder zuinige auto’s  zouden de fabrikanten enkele benzineslurpers in hun vloot kunnen compenseren. Deze bonuspunten moeten vanaf 2016 worden verzameld en in 2020 worden ingezet om dan te kunnen voldoen aan de nog strengere eisen.  Dit voorstel zou zijn gepresenteerd aan de werkgroep voor milieuvraagstukken.