Brussel heeft meegedeeld dat de ondersteuning met gemeenschapsgelden een ‘niet al te negatieve uitwerking’ zou hebben op de concurrentie van PSA. EU-commissaris Almunia (mededinging) zei erover: "Het resultaat is evenwichtig en geeft PSA de kans om op een solide basis verder te gaan." Peugeot Citroën is er blij mee want samen met andere al genomen maatregelen krijgt dochteronderneming Banque PSA Finance een ondersteuning van maximaal zeven miljard euro.

Deze lening van de Franse regering kost Peugeot duidelijk minder dan het bij een andere bank zou kosten en de Europese Commissie heeft uitgerekend dat PSA er een voordeel van 486 miljoen euro door heeft. Bovendien is er een voorschot voor onderzoekdoeleinden van 86 miljoen euro. In totaal gaat het dus om een voordeel van 572 miljoen euro.  

Banque PSA Finance mag de staatslening niet gebruiken om gunstige kredieten aan consumenten aan te bieden. Als het aandeel autofinancieringen via de eigen bank te sterk stijgt, moet PSA een hogere rente gaan afdragen. Dat moet voorkomen dat de staatshulp de concurrenten van Peugeot Citroën benadeelt.       

Om te voorkomen dat PSA te diep in de rode cijfers terecht komt, heeft het bedrijf zichzelf tot aanvullende maatregelen verplicht voor het geval de onderneming zich niet ontwikkelt zoals is gepland.

Het voorschot voor onderzoeksdoeleinden (86 miljoen) is bedoeld voor de ontwikkeling van een dieselhybride en dat bedrag moet uiteindelijk aan de Franse Staat worden terugbetaald. Staatssteun heeft in Europa goedkeuring nodig van de Europese Commissie. Toezichthouders uit Brussel waken ervoor dat regeringen bedrijven gaan steunen wat ten koste gaat van concurrenten die geen steun krijgen.

De beslissing in Brussel viel een dag voor de presentatie van de jaarcijfers van PSA. Het bedrijf heeft erg te leiden onder de afzetcrisis in Europa en over het afgelopen jaar boekte Peugeot Citroën een recordverlies van vijf miljard euro. Een belangrijke reden voor de slechte situatie is dat PSA te weinig investeert in de opkomende economieën van de wereld en te afhankelijk is van de Europese markt. (bron: automobielwoche/dpa)