Met die boodschap wordt de druk op de Duitse autofabrikant vergroot. Bienkowska heeft een lijst met eisen aan Volkswagen (VW) gestuurd. Daarin staat onder meer dat de 8,5 miljoen Europese VW-bezitters met een wagen met sjoemelsoftware gecompenseerd moeten worden. Genoegdoening is volgens haar cruciaal om het autobedrijf nog als betrouwbare partner te zien.

Door de aangepaste software kwamen de wagens veel schoner uit testen dan ze in werkelijkheid zijn. Volkswagen heeft toegezegd tienduizenden Amerikaanse klanten een compensatie tot duizend dollar te geven. In Europa zet het bedrijf vooralsnog in op reparatie van de betreffende auto’s, omdat VW-rijders volgens het concern geen schade hebben geleden. Het bedrijf heeft nu 6,7 miljard euro opzijgezet voor wereldwijde reparatiekosten, maar Volkswagen kan zich opmaken voor veel hogere kosten als gevolg van boetes en proceskosten. In de VS alleen al hangt de automaker voor 46 miljard dollar (42 miljard euro) aan milieuboetes boven het hoofd. In Europa zijn de kosten door andere regelgeving nog onduidelijk.