Liang (63) heeft de Duitse nationaliteit maar werkte sinds 2008 voor de Amerikaanse tak van VW. Hij werd al geruime tijd geleden aangehouden toen hij naar Duitsland wilde vliegen. Sindsdien moet hij van justitie ook een enkelband dragen. Duitse media omschrijven Liang als een ingenieur wiens taak het was om technische problemen op te lossen en die zich daarbij niet om de morele kant bekommerde of hoefde te bekommeren.

De officier van justitie stelt dat Liang ‘met collega’s de bedrogsoftware die centraal staat in het dieselschandaal heeft geïnstalleerd, gekalibreerd en aangepast. De officier denkt dat Liang inmiddels wel in ziet dat hij destijds in de fout is gegaan. "Maar het is noodzakelijk dat het oordeel van het gerecht streng genoeg is om zijn rol in het adembenemende bedrogschandaal te bestraffen en hem voor zijn fouten rekenschap af te laten leggen."

Liangs advocaten pleitten voor een korte straf waarvan dan bovendien een deel in de vorm als huisarrest. De Duitse ingenieur heeft tijdens zijn verhoor uitgebreide inlichtingen verstrekt op grond waarvan inmiddels ook zijn Amerikaanse baas Oliver Schmidt gearresteerd is. Schmidt mag in afwachting van zijn rechtszaak niet vrij rondlopen maar zit in verzekerde bewaring.