Hoe zat het ook alweer? In september 2015 blijkt dat de werkelijke uitstoot bij de dieselmotoren van het Volkswagenconcern veel hoger is dan toegestaan. Er blijkt zogenaamde ‘sjoemelsoftware’ (Woord van het Jaar 2015) te worden gebruikt die de uitstoot tijdens testsituaties manipuleert.

Het is een schandaal van enorme omvang, dat verder blijkt te strekken dan alleen Volkswagen. Nationale autoriteiten deden niet wat ze hadden beloofd en de Europese Commissie deed te weinig om vertragingstactieken van de industrielobby tegen te gaan.

Peter Teffer laat in dit boek, ‘Dieselgate, Hoe de industrie sjoemelde en Europa faalde’, met uitgebreid onderzoek zien dat Dieselgate het uitgelezen voorbeeld is van het falen van het huidige Europese systeem dat, als gevolg van de manier waarop het is ontworpen, marktwerking boven volksgezondheid stelt.

Over de auteur

Freelance journalist Peter Teffer (Amsterdam, 1981) heeft gepubliceerd in onder meer NU.nl, NRC Handelsblad, The New York Times en Deutsche Welle. Sinds 2014 volgt hij de Europese energie- en milieupolitiek voor de Brusselse nieuwswebsite EUobserver.com.