En dan nu als klap op de vuurpijl een zo mogelijk nog mediagenieker corruptieschandaal met enkele grote klanten van datzelfde Pon in de hoofdrol. Veel weldenkende werkers in de autosector voelen de plaatsvervangende schaamte.

Maar daarnaast roept het voor velen ook herinneringen op aan situaties waarin je zelf wel eens verzeild raakte. Laat ik voor mezelf spreken. Lang geleden was ik betrokken bij de overheidstenders. Langs officiële weg ontving je dan een pak papier met het programma van wensen en eisen van de desbetreffende overheidsdienst. Een open kans voor een enorme prak auto’s. Dat dacht je tenminste.

Dus alles uit de kast. Het duurt alleen niet lang voordat je in de gaten kreeg dat de technische vereisten wel érg nauwkeurig waren en rechtstreeks uit de Volkswagen-brochures waren overgeschreven. Op de letter. Kortom, een kansloze exercitie. Dus wat te doen? In iedere geval een torenhoge korting aanbieden om het de Leusdenaars toch nog een beetje moeilijk te maken. En vervolgens met al die overheidsmannen op reis om ze vooral beter te leren kennen en een commerciële band op te bouwen.

Dat vond vooral mijn buitenlandse directie altijd een goed idee. Dus toog ik met Jacques H. en vele consorten van de ene naar de andere autofabriek, sterrenrestaurant, nachtlokaliteit, verzin het maar. De heren lieten het zich altijd goed smaken. En zowaar werd ons een enkel ordertje dan nog wel eens gegund. Het kruimelwerk natuurlijk. Want iedereen wist dat het grote werk voorbehouden was aan ….wie anders? Nu blijkt dat zelfs een Volkswagen wat extra verkoopondersteuning nodig had. Niemand die daar overigens ooit aan getwijfeld heeft, maar het staat nu plots vrijwel dagelijks in alle media.

En wederom speelt Pon het spel uiterst slim. Waren ze bij de dieselaffaire al totaal onzichtbaar, ook rondom de corruptieaffaire is de zaak vroegtijdig afgekocht en is men formeel geen partij meer. Wat nu rest is de openbare terechtstelling van een aantal sukkelaars van ambtenaren. Een geestig schouwspel, dat zeker. In de tussentijd heeft de overheid ineens voor een ander merk gekozen. Waren die Volkswagens al die jaren niet goed dan? Stelletje lafaards.