Laatste nieuws:

BRUSSEL, 16 november 2017 13:55

Achtergrond: Europa zwicht voor wensen autolobby

Nieuwe auto’s moeten in Europa in 2030 minimaal 30 procent schoner zijn dan nu. Maar hoe de industrie dat wil bereiken, mag ze zelf uitmaken. Brussel komt niet met verplichtingen. Het blijft bij ‘stimulansen’. Linkse partijen in het Europese parlement en ook het Europese consumentenkoepel Beuc zijn diep teleurgesteld. Zij hadden gehoopt op een CO2-reductie van minstens 40 procent en een quota voor stekkerauto’s.

Europa mag dan de mond vol hebben van bestrijding van de opwarming van de aarde, maar als het op concrete maatregelen aankomt, valt het ambitieniveau tegen. Dat kan althans worden afgeleid uit nieuwe voorstellen van de Europese Commissie om de uitstoot van CO2 van personenwagens terug te dringen. Het komende decennium zullen autofabrikanten de uitstoot van hun gamma met 30 procent moeten verlagen. Daarmee koos de Europese Commissie voor de onderkant van de bandbreedte (25 à 40 procent) die lange tijd in Brussel circuleerde.

Nederland en 6 andere lidstaten hadden de Europese Commissie opgeroepen om ambitie te tonen. Een reductie van minimaal 40 procent zou in hun ogen de norm moeten zijn. Bovendien zouden er verplichte quota voor elektrische auto's moeten komen, net als in China en Californië, de Amerikaanse staat die qua milieuwetgeving kan wedijveren met Europa. Maar dat durfde men in Brussel niet aan. De Europese Commissie spreekt liever van ‘referentiepunten' voor de CO2-uitstoot. Als fabrikanten daar overheen gaan, kunnen zij rekenen op coulance.

Het kabinet Rutte III heeft in zijn regeerakkoord het streven vastgelegd dat "alle auto's in 2030 emissieloos zijn". Hoe dat moet worden bewerkstelligd, is nog onduidelijk. Op Europees niveau blijft het voorlopig een utopie. De Commissie verwacht dat in 2030 nog minstens 80 procent van de nieuwe auto's met een diesel of benzinemotor is uitgerust. Waarschijnlijk gaat het dan wel voor een belangrijk deel om zogeheten stekkerhybride modellen, oftewel auto's met een verbrandingsmotor én een oplaadbare batterij, omdat de fabrikanten volgens functionarissen van de Europese Unie anders de nieuwe CO2-norm niet kunnen halen.

Bij de nu afgesproken reductie van 30 procent kunnen de nodige kanttekeningen worden geplaatst. Officieel gaat het om een verlaging ten opzichte van de 95 gram CO2 per kilometer die voor 2021 als norm is opgesteld. Maar de daadwerkelijke uitstoot zal in de praktijk circa 20 procent hoger zijn omdat de laboratoriumtests voor het meten van de emissie strenger worden. De Europese Commissie gaat daar rekening mee houden, met als gevolg dat het eindresultaat qua CO2-uitstoot vermoedelijk op 80 gram per kilometer zal blijven steken. En dus niet zal leiden tot een emissiewaarde van 66,5 gram die je zou verwachten op basis van '30 procent reductie'.

De lidstaten van de Europese Unie en het Europees Parlement moeten nog met de voorstellen akkoord gaan. Eurocommissaris Miguel Cañete van Milieuzaken houdt het voor mogelijk dat de ambities nog worden aangescherpt. Maar hij moet naar eigen zeggen ook rekening houden met "lidstaten die minder wilden". Zijn collega Maros Sefcovic van Energiezaken stelt dat de belangen van de auto-industrie ook meetellen. Die moet volgens hem tijd krijgen om zich aan te passen aan een toekomst waarin elektrisch rijden waarschijnlijk de norm wordt. Van belang daarbij is dat de sector werk biedt aan 12,6 miljoen mensen. "Die kan je niet zomaar op de pijnbank leggen". Dat telt zwaar in grote autolanden als Duitsland, Italië en Spanje.

De 7 landen die de betrokken eurocommissarissen hadden opgeroepen om meer ambitie te tonen, vertegenwoordigen geen meerderheid. Maar het kan spannend worden als Frankrijk zich aansluit. Ook de positie van Duitsland is nog ongewis, nu de Groenen waarschijnlijk deel gaan uitmaken van een nieuwe regeringscoalitie. In Duitse media was er de afgelopen dagen al veel ophef over de machtige Duitse autolobby, die (alsof er nooit een sjoemeldiesel affaire is geweest) de Europese Commissie onder druk zou hebben gezet om haar voorstellen af te zwakken.

Lobbyisten benaderden Commissie voorzitter Jean-Claude Juncker en zijn (Duitse) kabinetschef Martin Selmayr. Zij wisten op de valreep ook de Duitse Eurocommissaris van begroting Günther Oettinger voor hun karretje te spannen. Ook de demissionaire SPD minister van Buitenlandse Zaken Sigmar Gabriel snelde de industrie te hulp: "Te strenge normen verstikken de innovatie", zo zei hij met opgeheven vinger.

Volgens Europarlementariër Bas Eickhout van Groen Links zullen nu "velen in de Duitse autolobby blij zijn". Maar op de lange termijn snijdt de Europese auto-industrie zichzelf in de vingers, zo stelt hij, omdat zij met de omarming van elektrisch rijden nog meer op China gaat achterlopen dan zij nu al doet. De afgelopen 9 jaar verloren Europese autobouwers al 14 procent marktaandeel aan concurrentie uit onder andere China.

Beuc topvrouw Monique Goyens is het eens met de kritiek van Eickhout: "Brussel kiest opnieuw voor een korte termijnbelang van de industrie". Ook Kathleen van Brempt, eerder voorzitter van de onderzoekscommissie naar de sjoemeldiesel affaire, vindt dat Brussel met dit soort zwakke voorstellen de industrie elke prikkel tot innovatie ontneemt. Juist strengere emissienormen zouden de ontwikkeling van schone auto's bevorderen. Maar Industriecommissaris Elzbieta Bienkowska denkt dat de Europa nu rustig kan gaan slapen: "de voorstellen helpen het vertrouwen van de consument te herstellen".

Toralt Deinum, Autointernationaal 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Nieuws per rubriek

Auto & Economie Binnenland » RSS
Iets minder faillissementen in november (14-12-2017)
Gegevens Duitse auto’s meest opgevraagd in 2017 (14-12-2017)
Stern verkoopt panden maar huurt ze terug (13-12-2017)
Dader wraakactie Van Mossel blijkt gefrustreerde medewerker (12-12-2017)
Fastned trekt in rechtszaak met Shell aan kortste eind (11-12-2017)
Auto & Economie Buitenland » RSS
Begraven auto wordt geveild (15-12-2017)
Column Toralt Deinum: Duitse vuurproef (15-12-2017)
Roland Berger: Omzetcijfers toeleveranciers stijgen, maar worden bedreigd (15-12-2017)
Audi verkoopt Ducati toch niet (14-12-2017)
Mobiliteitspaviljoen op Brussels Motor Show (13-12-2017)
Auto & Lease » RSS
ALD, Friesland Lease, Athlon en Alphabet in de prijzen bij leaseverkiezing (12-12-2017)
Leaseregistraties november +9%; Volkswagen Golf/Up! toppers (11-12-2017)
International Car Lease Holding neemt Lease Performance over (04-12-2017)
Consumentenbond komt met veiling voor private lease (15-11-2017)
Mobility Service Nederland komt met apart EV-label (14-11-2017)
Auto & Lifestyle » RSS
Porsche Museum restaureert zijn oudste 911 (filmpje) (14-12-2017)
Autobezitter nog altijd merkentrouw (01-12-2017)
Onderzoek Vlaamse Verkeersbond: jongeren willen écht wel een auto (14-11-2017)
Veel millennials willen auto online kopen (09-11-2017)
40-plusser kiest vaker voor nieuw (28-08-2017)
Auto & Milieu » RSS
Carbon black uit oude autobanden in poedercoatings Akzo (15-12-2017)
VW-baas Müller wil af van belastingvoordeel diesel (12-12-2017)
EV-nieuws: Elektrisch rijden in Benelux makkelijker maken (11-12-2017)
Achtergrond: Europese regels voor typegoedkeuring worden verscherpt (11-12-2017)
Onderzoek ANWB: Elektrisch rijden duurder dan op benzine (04-12-2017)
Auto & Politiek » RSS
'Europese autosector moet snel zijn met EV’s' (21-11-2017)
Achtergrond: Europa zwicht voor wensen autolobby (16-11-2017)
Column Clem Dickmann: Omkoopschandaal Pon (21-09-2017)
Nederlandse auteur Peter Teffer komt met boek over 'dieselgate' (20-09-2017)
40 maanden cel voor ‘sjoemelingenieur’ VW (28-08-2017)
Auto & Reclame » RSS
Van Mossel winnaar publieksprijs Online Dealer Awards (14-12-2017)
Continental Banden sponsort de Tour de France (11-12-2017)
Passend Sinterklaas cadeautje: F1 racewagen van 600.000 Lego steentjes (04-12-2017)
Jaguar verslaat Alfa Romeo (filmpje) (04-12-2017)
AM-weekendtip: Essen Motor Show 2017 (01-12-2017)
Auto & Techniek » RSS
Volkswagen moet nog veel sjoemelsoftware herstellen (14-11-2017)
Japanse auto’s meest betrouwbaar (02-11-2017)
Solarteam Eindhoven is 14 keer efficiënter dan Tesla (filmpje) (17-10-2017)
Nissan moet 1,2 miljoen auto’s terugroepen (06-10-2017)
Nissan liet auto’s door onbevoegden inspecteren (02-10-2017)
Auto & Technologie » RSS
Nieuwe batterij verdrievoudigt actieradius elektrische voertuigen (15-12-2017)
ALD samen met Microsoft in smart mobility (11-12-2017)
Waterstofauto komt binnen bereik (06-12-2017)
Auto van GM regelt de koffie voor je (06-12-2017)
'Robots' gaan schadedossiers behandelen (04-12-2017)
Autoaccessoires & auto-onderdelen » RSS
ABS verhuist logistiek naar DHL (15-12-2017)
Winterweer afgelopen dagen zorgt voor run op winterbanden (12-12-2017)
Tyre24 breidt aanbod uit met auto-onderdelen (10-10-2017)
Mega Tyre opent eigen depot (26-09-2017)
Geevers Auto Parts neemt Autoplaat Drachten over (22-09-2017)
Autodealer nieuws » RSS
Peugeot en Renault bouwen gezamenlijk pand in Groningen (14-12-2017)
Dealerholding Zijm neemt Hegeman groep over (07-12-2017)
Broekhuis Groep koopt Martin Schilder (06-12-2017)
Louwman Exclusive verkozen tot beste Morgan-dealer van Europa (20-11-2017)
Autodealer heeft 't meest aan Facebook (17-11-2017)
Autonieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Tokyo Motor Show: Japanse automerken maken EV-rijden 'sexy' (02-11-2017)
Citroën gaat weer voor groot (01-11-2017)
Stel uw auto samen met de RDC AM Carconfigurator (17-10-2017)
Nissan valt aan: Leaf met XL- en XXL-actieradius (05-10-2017)
Renault Symbioz: auto én extra kamer in je huis (13-09-2017)
Autoschadeherstel » RSS
Sneeuw veroorzaakte 10 tot 20% meer ongevallen (15-12-2017)
Focwa Schadeherstel en Specialisten gaan samenwerken (15-12-2017)
Aantal aanrijdingen en claims schieten fors omhoog (06-12-2017)
Autoschade Arnhem treedt toe tot AHG (27-11-2017)
SOS International ook in schadeafhandeling en herstel (02-11-2017)
Bestelauto nieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Achtergrond: elektrisch aangedreven bestelauto’s naar 4.250 kg (15-11-2017)
Sterke stijging bestelautokilometers (07-11-2017)
Welke bestelwagen komt ’t best door de (Britse) APK? (20-10-2017)
CBS: Meer vrachtautoritten met schonere motoren (19-10-2017)
Transportsector krijgt 30 miljoen voor innovaties in vergroening (19-10-2017)
Carrière moves/switches » RSS
Daimler-baas Zetsche wordt commissaris bij TUI (14-12-2017)
Felix Cohen vertrekt bij VVN (14-12-2017)
Ingrid Niessing is nieuwe directeur ARN (13-12-2017)
Edwin Heijne is nieuwe directeur Financieringen bij Bovemij (13-12-2017)
Tekort aan technici is een acute bedreiging voor de groei (11-12-2017)
Franchise formules automotive » RSS
Profile Van Kleef en Stehouwer fuseren (26-10-2017)
PartsPoint Group koopt aandelen LeaseProf (21-09-2017)
Garageformule Top-40: Bosch en Vakgarage domineren (19-09-2017)
BMW stapt in werkplaats start-up Caroobi (17-07-2017)
Franse onderhoudsketens werken samen met autodeler (21-06-2017)
Marktcijfers automotive » RSS
Volkswagen verkoopt meer EV’s dan Renault (13-12-2017)
'Infiniti is on a roll' (13-12-2017)
Audi lijkt de weg omhoog te pakken te hebben (11-12-2017)
Mercedes haalt BMW makkelijk in (07-12-2017)
Belgische automarkt precies stabiel (06-12-2017)
Occasions » RSS
Verkoop occasions naar hoogste niveau ooit (15-12-2017)
Top 10 populairste occasions '17 volgens AutoScout24 (14-12-2017)
Retourpercentage online gekochte occasion érg laag (30-11-2017)
AutoScout24 haalt PrijsCheck van de site (29-11-2017)
Marktplaats stemt aanbod beter af op actuele vraag (28-11-2017)
Overige » RSS
Ruim 10% meer auto’s naar de sloop (30-11-2017)
Column Clem Dickmann: Het R-woord (23-11-2017)
Jubileum AM-eindejaarspecial Oliebollen 2017 (08-11-2017)
Molenaar (ANWB) ontvangt 'prent van 100%' (06-11-2017)
Wc-rol vervangen en koffie halen een stuk belangrijker dan zorgvuldig omgaan met vertrouwelijke informatie (06-11-2017)
Training & Opleidingen automotive » RSS
Workshop: Word de IKEA van de autobranche (25-09-2017)
J.D. Power: Nazorg klant voor garagebedrijf van groot belang (26-07-2017)
Charlotte van Duren wint Geerlig Riemerprijs 2017 (12-05-2017)
Stichting Automotive Campus opgericht (13-04-2017)
Sator en Innovam slaan handen ineen voor ondernemer (11-10-2016)
Werkplaatsinrichting » RSS
Auto Prof Hardenberg trekt ruim 8.000 bezoekers (30-10-2017)
Autec komt met nieuwe serie innovatieve schaarhefbruggen (08-09-2017)
ATH-online: Proefabonnement twee weken gratis! (21-06-2017)
Equipmentleverancier Maha Nederland overgenomen door Rupro (26-04-2017)
Auto Prof Gorinchem 2017 trekt 12.592 bezoekers (10-02-2017)

PRODUCT VAN DE MAAND

3 maanden gratis Automobiel Management

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1773)...

Marc Bienemann, directeur JLR Benelux in FD

Marc Bienemann, directeur JLR Benelux in FD

Poll

De MobiliteitsRAI is een goed initiatief

Geef je mening toon resultaten