Laatste nieuws:

BRUSSEL, 16 november 2017 13:55

Achtergrond: Europa zwicht voor wensen autolobby

Nieuwe auto’s moeten in Europa in 2030 minimaal 30 procent schoner zijn dan nu. Maar hoe de industrie dat wil bereiken, mag ze zelf uitmaken. Brussel komt niet met verplichtingen. Het blijft bij ‘stimulansen’. Linkse partijen in het Europese parlement en ook het Europese consumentenkoepel Beuc zijn diep teleurgesteld. Zij hadden gehoopt op een CO2-reductie van minstens 40 procent en een quota voor stekkerauto’s.

Europa mag dan de mond vol hebben van bestrijding van de opwarming van de aarde, maar als het op concrete maatregelen aankomt, valt het ambitieniveau tegen. Dat kan althans worden afgeleid uit nieuwe voorstellen van de Europese Commissie om de uitstoot van CO2 van personenwagens terug te dringen. Het komende decennium zullen autofabrikanten de uitstoot van hun gamma met 30 procent moeten verlagen. Daarmee koos de Europese Commissie voor de onderkant van de bandbreedte (25 à 40 procent) die lange tijd in Brussel circuleerde.

Nederland en 6 andere lidstaten hadden de Europese Commissie opgeroepen om ambitie te tonen. Een reductie van minimaal 40 procent zou in hun ogen de norm moeten zijn. Bovendien zouden er verplichte quota voor elektrische auto's moeten komen, net als in China en Californië, de Amerikaanse staat die qua milieuwetgeving kan wedijveren met Europa. Maar dat durfde men in Brussel niet aan. De Europese Commissie spreekt liever van ‘referentiepunten' voor de CO2-uitstoot. Als fabrikanten daar overheen gaan, kunnen zij rekenen op coulance.

Het kabinet Rutte III heeft in zijn regeerakkoord het streven vastgelegd dat "alle auto's in 2030 emissieloos zijn". Hoe dat moet worden bewerkstelligd, is nog onduidelijk. Op Europees niveau blijft het voorlopig een utopie. De Commissie verwacht dat in 2030 nog minstens 80 procent van de nieuwe auto's met een diesel of benzinemotor is uitgerust. Waarschijnlijk gaat het dan wel voor een belangrijk deel om zogeheten stekkerhybride modellen, oftewel auto's met een verbrandingsmotor én een oplaadbare batterij, omdat de fabrikanten volgens functionarissen van de Europese Unie anders de nieuwe CO2-norm niet kunnen halen.

Bij de nu afgesproken reductie van 30 procent kunnen de nodige kanttekeningen worden geplaatst. Officieel gaat het om een verlaging ten opzichte van de 95 gram CO2 per kilometer die voor 2021 als norm is opgesteld. Maar de daadwerkelijke uitstoot zal in de praktijk circa 20 procent hoger zijn omdat de laboratoriumtests voor het meten van de emissie strenger worden. De Europese Commissie gaat daar rekening mee houden, met als gevolg dat het eindresultaat qua CO2-uitstoot vermoedelijk op 80 gram per kilometer zal blijven steken. En dus niet zal leiden tot een emissiewaarde van 66,5 gram die je zou verwachten op basis van '30 procent reductie'.

De lidstaten van de Europese Unie en het Europees Parlement moeten nog met de voorstellen akkoord gaan. Eurocommissaris Miguel Cañete van Milieuzaken houdt het voor mogelijk dat de ambities nog worden aangescherpt. Maar hij moet naar eigen zeggen ook rekening houden met "lidstaten die minder wilden". Zijn collega Maros Sefcovic van Energiezaken stelt dat de belangen van de auto-industrie ook meetellen. Die moet volgens hem tijd krijgen om zich aan te passen aan een toekomst waarin elektrisch rijden waarschijnlijk de norm wordt. Van belang daarbij is dat de sector werk biedt aan 12,6 miljoen mensen. "Die kan je niet zomaar op de pijnbank leggen". Dat telt zwaar in grote autolanden als Duitsland, Italië en Spanje.

De 7 landen die de betrokken eurocommissarissen hadden opgeroepen om meer ambitie te tonen, vertegenwoordigen geen meerderheid. Maar het kan spannend worden als Frankrijk zich aansluit. Ook de positie van Duitsland is nog ongewis, nu de Groenen waarschijnlijk deel gaan uitmaken van een nieuwe regeringscoalitie. In Duitse media was er de afgelopen dagen al veel ophef over de machtige Duitse autolobby, die (alsof er nooit een sjoemeldiesel affaire is geweest) de Europese Commissie onder druk zou hebben gezet om haar voorstellen af te zwakken.

Lobbyisten benaderden Commissie voorzitter Jean-Claude Juncker en zijn (Duitse) kabinetschef Martin Selmayr. Zij wisten op de valreep ook de Duitse Eurocommissaris van begroting Günther Oettinger voor hun karretje te spannen. Ook de demissionaire SPD minister van Buitenlandse Zaken Sigmar Gabriel snelde de industrie te hulp: "Te strenge normen verstikken de innovatie", zo zei hij met opgeheven vinger.

Volgens Europarlementariër Bas Eickhout van Groen Links zullen nu "velen in de Duitse autolobby blij zijn". Maar op de lange termijn snijdt de Europese auto-industrie zichzelf in de vingers, zo stelt hij, omdat zij met de omarming van elektrisch rijden nog meer op China gaat achterlopen dan zij nu al doet. De afgelopen 9 jaar verloren Europese autobouwers al 14 procent marktaandeel aan concurrentie uit onder andere China.

Beuc topvrouw Monique Goyens is het eens met de kritiek van Eickhout: "Brussel kiest opnieuw voor een korte termijnbelang van de industrie". Ook Kathleen van Brempt, eerder voorzitter van de onderzoekscommissie naar de sjoemeldiesel affaire, vindt dat Brussel met dit soort zwakke voorstellen de industrie elke prikkel tot innovatie ontneemt. Juist strengere emissienormen zouden de ontwikkeling van schone auto's bevorderen. Maar Industriecommissaris Elzbieta Bienkowska denkt dat de Europa nu rustig kan gaan slapen: "de voorstellen helpen het vertrouwen van de consument te herstellen".

Toralt Deinum, Autointernationaal 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Nieuws per rubriek

Auto & Economie Binnenland » RSS
Nederland loopt gigafabriek Tesla mis (21-06-2018)
Autodakenfabriek Inalfa duikt in ’t rood (21-06-2018)
Bonden breiden stakingen in grootmetaal uit (20-06-2018)
Cartracker overgenomen door mobiliteitsplatform ULU (18-06-2018)
Bedrijfsmiddelen failliete Nieuwkoop Automotive Group in de veiling (15-06-2018)
Auto & Economie Buitenland » RSS
Deutsche Post blijft Streetscooter zelf bouwen (21-06-2018)
Harley-Davidson wordt stuk duurder (21-06-2018)
Winst Daimler onder druk door handelsoorlog (21-06-2018)
VDL Groep vestigt nieuw bedrijf in oosten van VS (21-06-2018)
Renault geeft personeel aandelen (20-06-2018)
Auto & Lease » RSS
Arval met een 8,1 opnieuw beste leasemaatschappij (18-06-2018)
Zakelijk autodelen groeit in rap tempo (15-06-2018)
MultiTankcard en Arval Nederland sluiten meerjarig partnership (15-06-2018)
Strix en Auto Lease Company worden Hiltermann Lease (14-06-2018)
International Car Lease Holding neemt Westlease over (12-06-2018)
Auto & Lifestyle » RSS
Ode aan 'La Grandezza della Lancia' (07-06-2018)
Nieuw record: 60 miljoen voor een Ferrari 250GTO (04-06-2018)
Laura Fietzek is Miss Tuning 2018 (fotogalerij/filmpje) (17-05-2018)
AM-weekendtip: Techno Classica 2018 in Essen (22-03-2018)
Jaguar presenteert unieke ‘greatest hits’ XJ6 voor drummer Iron Maiden (fotogalerij) (08-03-2018)
Auto & Milieu » RSS
'Duurzaam bandenbeleid levert CO2-reductie op van 428 miljoen kilo' (19-06-2018)
Volvo Cars: in 2025 moet kwart van ons kunststof gerecycled zijn (19-06-2018)
Rijverbod dreigt voor 15.000 Duitse dieselaars (12-06-2018)
Mercedes moet 774.000 auto’s terugroepen (12-06-2018)
VZR ageert tegen ‘Tesla-taks’ (07-06-2018)
Auto & Politiek » RSS
Brussel wil strengere veiligheidseisen auto’s (18-05-2018)
Europees Parlement: "Vóór eind 2018 wetgeving rond gelijke toegang tot data uit voertuigen" (26-02-2018)
VW te traag met verhelpen sjoemelsoftware (21-12-2017)
Uber is een taxibedrijf, niets 'new tech' (21-12-2017)
Beveiliging VW Brazilië werkte samen met dictatuur (19-12-2017)
Auto & Reclame » RSS
Tesla en BMW vechten om gunst elektrische 'autozoeker' (12-06-2018)
Volvo komt niet naar Autosalon Genève 2019 (12-06-2018)
Autokoper heeft keuzestress (05-06-2018)
Ford kijkt naar een ander reclamebureau (24-04-2018)
Volkswagen Groep krijgt ook nieuw logo (18-04-2018)
Auto & Techniek » RSS
Lobbygroep verkeersveiligheid: 'Hyundai en Kia vliegen spontaan in brand' (19-06-2018)
Autopilot Tesla versnelde vlak voor dodelijke crash (12-06-2018)
Keuringsprobleem vertraagt kwart miljoen auto’s VW (11-06-2018)
Kia roept auto’s terug wegens airbag-problemen (11-06-2018)
‘Engine of the Year 2018’: Ferrari 3.9 V8 (06-06-2018)
Auto & Technologie » RSS
Audi en Hyundai werken samen aan brandstofceltechnologie (21-06-2018)
'Menselijke gevolgen' zelfrijdende-auto’s in beeld (20-06-2018)
Europese koepels auto-industrie zetten vol in op verkeersveiligheid (15-06-2018)
Continental verbiedt WhatsApp en Snapchat (06-06-2018)
Japanse auto-industrie slaat de handen ineen (05-06-2018)
Autoaccessoires & auto-onderdelen » RSS
Nipparts verhuist naar Turijn (13-06-2018)
Avon introduceert nieuwe ZT7 premium zomerband (07-06-2018)
Autodis Group neemt Geevers Auto Parts over (05-06-2018)
Ook JLR sjoemelde met prijzen onderdelen (04-06-2018)
KAWE, Kavo Parts en NRF weer met Holland House naar Automechanika Dubai (30-04-2018)
Autodealer nieuws » RSS
AM zoekt innovatieve dealerbedrijven (07-06-2018)
Grootste VW-bedrijf in België verkoopt minder auto’s (04-06-2018)
Opel kopen bij de Peugeot dealer (16-05-2018)
PGA verkoopt meer occasions dan nieuw (08-05-2018)
Contracten met alle Europese Opel dealers opgezegd (18-04-2018)
Autonieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Jeep: driecilinder of 700 pk? (20-06-2018)
Hollanders bouwen Tesla Shooting Brake (filmpje) (29-05-2018)
Kleine auto raakt overal uit de gratie (23-05-2018)
Tesla Model 3 met twee motoren (22-05-2018)
Toyota verkoopt Chinese auto’s (18-05-2018)
Autoschadeherstel » RSS
Autec- VLT lanceert nieuwe serie carrosserieschaarhefbruggen (07-06-2018)
Eén kwaliteitsnorm voor schadeherstel (04-05-2018)
Krap een derde schades via merkerkenning hersteld (19-04-2018)
Autoschade Herstel Groep breidt uit in Flevoland (10-04-2018)
AHG breidt in Noord-Holland uit met Autoschade Herstel Schepenwijk (27-03-2018)
Bestelauto nieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Weer een goede bestelautomaand; mei +8% (04-06-2018)
Veel vraag naar elektrische bestelwagen Nissan (24-05-2018)
VDL Groep en DAF presenteren elektrische truck (22-05-2018)
Bestelautomarkt eindelijk op gang; april 2018 dik in de plus met 23% (02-05-2018)
Bestelauto Expo breidt uit met online nieuws- en kennisplatform (25-04-2018)
Carrière moves/switches » RSS
Christelle Reale is nieuwe country operations director Renault Nederland (20-06-2018)
Hedde Rijkes is nieuwe directeur ARN Auto Recycling (20-06-2018)
Financiële baas Opel nu CFO bij PSA (20-06-2018)
Stadler ook weg als commissaris VW Groep (20-06-2018)
Nederlander Bram Schot nu baas van Audi (19-06-2018)
Franchise formules automotive » RSS
PartsPoint blaast Autoservice Totaal nieuw leven in (27-03-2018)
James Autoservice introduceert nieuwe huisstijl (12-03-2018)
Bovag treedt toe tot franchisenetwerk (10-01-2018)
Profile Van Kleef en Stehouwer fuseren (26-10-2017)
PartsPoint Group koopt aandelen LeaseProf (21-09-2017)
Marktcijfers automotive » RSS
CBS: Ruim kwart huishoudens heeft geen motorvoertuig (21-06-2018)
Europese autoverkoop zwakt flink af in mei 2018 (18-06-2018)
CBS: Autobezit onder 75-plussers neemt toe (15-06-2018)
Leaseregistraties mei +10%; Volkswagen Polo blijft populairst (07-06-2018)
Weer topmaand voor occasions; mei +9,3% (06-06-2018)
Occasions » RSS
Occasion-koper wil vooral garantie (15-06-2018)
Bynco wint DIA Award 2018 (05-06-2018)
Occasionmarkt handhaaft hoge niveau in april: +8% (04-05-2018)
Gemiddelde occasionprijs daalt op Autoscout24 (04-05-2018)
Importrecord auto’s stimuleert behoefte aan inzicht voertuighistorie (02-05-2018)
Overige » RSS
Renault opent EV-centrum in hartje Berlijn (21-06-2018)
Automotive Inspiratiefestival: zonder pakken en stropdassen! (24-05-2018)
Crowdfunding voor documentaire over Citroën SM succesvol (23-05-2018)
Radar: drie kwart van garages doet APK-keuring niet volgens het boekje (08-05-2018)
Paus laat zijn Lamborghini veilen (02-05-2018)
Training & Opleidingen automotive » RSS
Samenwerking Jaguar Land Rover en Innovam verlengd (11-04-2018)
Workshop: Word de IKEA van de autobranche (25-09-2017)
J.D. Power: Nazorg klant voor garagebedrijf van groot belang (26-07-2017)
Charlotte van Duren wint Geerlig Riemerprijs 2017 (12-05-2017)
Stichting Automotive Campus opgericht (13-04-2017)
Werkplaatsinrichting » RSS
Hella versterkt positie in digitalisatie werkplaats (22-03-2018)
Auto Prof Hardenberg trekt ruim 8.000 bezoekers (30-10-2017)
Autec komt met nieuwe serie innovatieve schaarhefbruggen (08-09-2017)
ATH-online: Proefabonnement twee weken gratis! (21-06-2017)
Equipmentleverancier Maha Nederland overgenomen door Rupro (26-04-2017)

3 maanden gratis Automobiel Management

PRODUCT VAN DE MAAND

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1788)...

Voormalig Lancia-ontwerper Michael Robinson in Autovisie

Voormalig Lancia-ontwerper Michael Robinson in Autovisie

Poll

Youngtimers in de lease: een mooi verdienmodel voor de autobranche

Geef je mening toon resultaten