Laatste nieuws:

BRUSSEL, 16 november 2017 13:55

Achtergrond: Europa zwicht voor wensen autolobby

Nieuwe auto’s moeten in Europa in 2030 minimaal 30 procent schoner zijn dan nu. Maar hoe de industrie dat wil bereiken, mag ze zelf uitmaken. Brussel komt niet met verplichtingen. Het blijft bij ‘stimulansen’. Linkse partijen in het Europese parlement en ook het Europese consumentenkoepel Beuc zijn diep teleurgesteld. Zij hadden gehoopt op een CO2-reductie van minstens 40 procent en een quota voor stekkerauto’s.

Europa mag dan de mond vol hebben van bestrijding van de opwarming van de aarde, maar als het op concrete maatregelen aankomt, valt het ambitieniveau tegen. Dat kan althans worden afgeleid uit nieuwe voorstellen van de Europese Commissie om de uitstoot van CO2 van personenwagens terug te dringen. Het komende decennium zullen autofabrikanten de uitstoot van hun gamma met 30 procent moeten verlagen. Daarmee koos de Europese Commissie voor de onderkant van de bandbreedte (25 à 40 procent) die lange tijd in Brussel circuleerde.

Nederland en 6 andere lidstaten hadden de Europese Commissie opgeroepen om ambitie te tonen. Een reductie van minimaal 40 procent zou in hun ogen de norm moeten zijn. Bovendien zouden er verplichte quota voor elektrische auto's moeten komen, net als in China en Californië, de Amerikaanse staat die qua milieuwetgeving kan wedijveren met Europa. Maar dat durfde men in Brussel niet aan. De Europese Commissie spreekt liever van ‘referentiepunten' voor de CO2-uitstoot. Als fabrikanten daar overheen gaan, kunnen zij rekenen op coulance.

Het kabinet Rutte III heeft in zijn regeerakkoord het streven vastgelegd dat "alle auto's in 2030 emissieloos zijn". Hoe dat moet worden bewerkstelligd, is nog onduidelijk. Op Europees niveau blijft het voorlopig een utopie. De Commissie verwacht dat in 2030 nog minstens 80 procent van de nieuwe auto's met een diesel of benzinemotor is uitgerust. Waarschijnlijk gaat het dan wel voor een belangrijk deel om zogeheten stekkerhybride modellen, oftewel auto's met een verbrandingsmotor én een oplaadbare batterij, omdat de fabrikanten volgens functionarissen van de Europese Unie anders de nieuwe CO2-norm niet kunnen halen.

Bij de nu afgesproken reductie van 30 procent kunnen de nodige kanttekeningen worden geplaatst. Officieel gaat het om een verlaging ten opzichte van de 95 gram CO2 per kilometer die voor 2021 als norm is opgesteld. Maar de daadwerkelijke uitstoot zal in de praktijk circa 20 procent hoger zijn omdat de laboratoriumtests voor het meten van de emissie strenger worden. De Europese Commissie gaat daar rekening mee houden, met als gevolg dat het eindresultaat qua CO2-uitstoot vermoedelijk op 80 gram per kilometer zal blijven steken. En dus niet zal leiden tot een emissiewaarde van 66,5 gram die je zou verwachten op basis van '30 procent reductie'.

De lidstaten van de Europese Unie en het Europees Parlement moeten nog met de voorstellen akkoord gaan. Eurocommissaris Miguel Cañete van Milieuzaken houdt het voor mogelijk dat de ambities nog worden aangescherpt. Maar hij moet naar eigen zeggen ook rekening houden met "lidstaten die minder wilden". Zijn collega Maros Sefcovic van Energiezaken stelt dat de belangen van de auto-industrie ook meetellen. Die moet volgens hem tijd krijgen om zich aan te passen aan een toekomst waarin elektrisch rijden waarschijnlijk de norm wordt. Van belang daarbij is dat de sector werk biedt aan 12,6 miljoen mensen. "Die kan je niet zomaar op de pijnbank leggen". Dat telt zwaar in grote autolanden als Duitsland, Italië en Spanje.

De 7 landen die de betrokken eurocommissarissen hadden opgeroepen om meer ambitie te tonen, vertegenwoordigen geen meerderheid. Maar het kan spannend worden als Frankrijk zich aansluit. Ook de positie van Duitsland is nog ongewis, nu de Groenen waarschijnlijk deel gaan uitmaken van een nieuwe regeringscoalitie. In Duitse media was er de afgelopen dagen al veel ophef over de machtige Duitse autolobby, die (alsof er nooit een sjoemeldiesel affaire is geweest) de Europese Commissie onder druk zou hebben gezet om haar voorstellen af te zwakken.

Lobbyisten benaderden Commissie voorzitter Jean-Claude Juncker en zijn (Duitse) kabinetschef Martin Selmayr. Zij wisten op de valreep ook de Duitse Eurocommissaris van begroting Günther Oettinger voor hun karretje te spannen. Ook de demissionaire SPD minister van Buitenlandse Zaken Sigmar Gabriel snelde de industrie te hulp: "Te strenge normen verstikken de innovatie", zo zei hij met opgeheven vinger.

Volgens Europarlementariër Bas Eickhout van Groen Links zullen nu "velen in de Duitse autolobby blij zijn". Maar op de lange termijn snijdt de Europese auto-industrie zichzelf in de vingers, zo stelt hij, omdat zij met de omarming van elektrisch rijden nog meer op China gaat achterlopen dan zij nu al doet. De afgelopen 9 jaar verloren Europese autobouwers al 14 procent marktaandeel aan concurrentie uit onder andere China.

Beuc topvrouw Monique Goyens is het eens met de kritiek van Eickhout: "Brussel kiest opnieuw voor een korte termijnbelang van de industrie". Ook Kathleen van Brempt, eerder voorzitter van de onderzoekscommissie naar de sjoemeldiesel affaire, vindt dat Brussel met dit soort zwakke voorstellen de industrie elke prikkel tot innovatie ontneemt. Juist strengere emissienormen zouden de ontwikkeling van schone auto's bevorderen. Maar Industriecommissaris Elzbieta Bienkowska denkt dat de Europa nu rustig kan gaan slapen: "de voorstellen helpen het vertrouwen van de consument te herstellen".

Toralt Deinum, Autointernationaal 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Nieuws per rubriek

Auto & Economie Binnenland » RSS
Consument wacht af met elektrisch rijden (12-12-2018)
Faillissementen autobranche in november 2018 (03-12-2018)
Akkoord over garage-cao, werken op zaterdag blijft vrijwillig (03-12-2018)
ALD analyse: omslagpunt diesel naar 47.000 km per jaar (29-11-2018)
DAF krijgt mega-order voor 1.500 trekkers (28-11-2018)
Auto & Economie Buitenland » RSS
‘Geen Dacia’s meer als Renault verkopen’ (13-12-2018)
Ford schrapt banen in Duitse fabriek (13-12-2018)
Verkopen Audi vertonen flinke duikeling (12-12-2018)
Tesla heeft oogje op fabrieken GM (11-12-2018)
Ford en VW: alles samen maar geen fusie (11-12-2018)
Auto & Lease » RSS
Leaseregistraties november +6%, Tesla in top-20 (06-12-2018)
Macadam wint Europese tender ALD Automotive (05-12-2018)
Groupe PSA lanceert Free2Move Lease in Nederland (04-12-2018)
Hyundai en Arval tekenen overeenkomst (03-12-2018)
Berijders met een elektrische auto verslikken zich in bijtelling (29-11-2018)
Auto & Lifestyle » RSS
Automobiel Management Gala; start van een traditie (12-12-2018)
Automobiel Management zoekt bassist (10-12-2018)
Online veiling klassieke auto’s The Gallery (06-12-2018)
Aston Martin opent Heritage centrum (11-09-2018)
ALS Toerrit: In stijl de weg op voor het goede doel (07-09-2018)
Auto & Milieu » RSS
GVB koopt tot 100 elektrische bussen (13-12-2018)
Europees CO2-overleg faalt (11-12-2018)
Hyundai sluit proef met autodeelproject af (10-12-2018)
Renault stapt in deelautoproject Amsterdam (05-12-2018)
Toyota stopt met bijdragen aan Duitse milieubeweging (05-12-2018)
Auto & Politiek » RSS
Draait China heffingen op personenauto’s terug? (12-12-2018)
Nissan betuigt spijt en laat Ghosn vallen (11-12-2018)
Ghosn én Nissan in staat van beschuldiging (10-12-2018)
Baas BMW wijst uitnodiging Trump af (04-12-2018)
Toegang tot voertuigdata steviger op Europese agenda (30-11-2018)
Auto & Reclame » RSS
‘Online auto kopen niet erg populair’ (07-12-2018)
Strooien met kortingen kost automerken veel geld (04-12-2018)
Toyota dominant in zoekopdrachten internet (26-11-2018)
Britse waakhond verbiedt autoreclames (25-10-2018)
Opinie: Seat wil het nieuwe Alfa Romeo worden (10-08-2018)
Auto & Techniek » RSS
Opel gaat op zoek naar jong talent (11-12-2018)
VW verkocht ongekeurde testauto’s (10-12-2018)
Amerikanen hebben Hyundai/Kia in het vizier (26-11-2018)
Ford wil 'nieuwe auto-geur' wegsmelten (21-11-2018)
Toyota roept twee miljoen auto’s terug met airbag-problemen (01-11-2018)
Auto & Technologie » RSS
Hyundai gelooft ook in waterstof (12-12-2018)
MEB-platform geeft VW concurrentievoordeel (12-12-2018)
Waymo heeft autonoom rijden nog niet onder de knie (12-12-2018)
Daimler koopt voor 20 miljard aan batterijcellen (12-12-2018)
Nieuw R&D-centrum voor Seat in China (11-12-2018)
Autoaccessoires & auto-onderdelen » RSS
Continental wil meer rubber van paardenbloemen (13-12-2018)
GroupAuto sluit partnerschap met Grossier.nu en Autotaal (10-12-2018)
Vierseizoenenband blijft populair (05-12-2018)
Eerste winterweer: Nederlanders massaal op zoek naar winterbanden (21-11-2018)
PartsPoint neemt Dabeko over (13-11-2018)
Autodealer nieuws » RSS
VKV Renault Culemborg 50 jaar Bovag-lid (12-12-2018)
Weer overname in Belgische dealerwereld (11-12-2018)
Van Mossel neemt dealergroepen GMAN en Bruyninx over (03-12-2018)
Wensink Automotive neemt Dijkstra Autogroep over (27-11-2018)
Van Mossel wint drie prijzen (21-11-2018)
Autonieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Waterstofauto Hyundai NEXO ‘Best in Class’ (13-12-2018)
Opel komt met elektrische Corsa, Mokka en Vivaro (10-12-2018)
Tesla maakt zich klaar voor Europese introductie Model 3 (10-12-2018)
Skoda zoekt het hogerop met de Scala (07-12-2018)
Hyundai lanceert nieuwe i20 (07-12-2018)
Autoschadeherstel » RSS
Focwa inspireert jongeren voor schadeherstelvak (26-11-2018)
Markt voor autoschadeherstel krimpt fors tot 2030 (20-11-2018)
Carrosseriewerk Van de Weijer breidt flink uit (10-10-2018)
Uitbreiding AHG in Zeeland (03-10-2018)
Tesla doet schadeherstel zelf (18-09-2018)
Bestelauto nieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Bestelautoverkopen november +15%, nieuwe merken stomen op (04-12-2018)
Goed bezochte Bestelauto Expo krijgt vervolg in 2019 (22-11-2018)
Bestelautoverkopen september +1%, maar minder leasing (03-10-2018)
Bestelauto van het Jaar 2019: Peugeot Expert (27-09-2018)
Crafter HyMotion, VW bus op waterstof (20-09-2018)
Carrière moves/switches » RSS
Johan van der Hoeven nieuwe voorzitter RAI Aftermarket (13-12-2018)
Hyundai benoemt Duitser in toppositie (13-12-2018)
Bram Schot nieuwe voorzitter RvB Audi (12-12-2018)
Nieuwe bestuursvoorzitter CarGarantie (12-12-2018)
Geordy Bloem nieuwe directeur B.V. NIMAG (05-12-2018)
Franchise formules automotive » RSS
Euro Repar Car Service breidt uit met 11 vestigingen (26-11-2018)
50 vestigingen van Autotaalglas sluiten zich aan bij Bovag (08-11-2018)
Vijf nieuwe leden voor garageformule CarProf (01-11-2018)
Autobedrijven willen meer invloed op beleid garageformules (11-10-2018)
Eerste Autovakmeesters een feit (26-09-2018)
Marktcijfers automotive » RSS
B2C-occasionverkoop nu al voorbij record van 2017 (05-12-2018)
WLTP-dip bijna achter de rug, november -7,4% (03-12-2018)
Maserati probeert ’t tij te keren (19-11-2018)
Dieselaandeel zakt verder in Europese autoverkopen (12-11-2018)
WLTP ook in Duitsland nog niet uitgewerkt (07-11-2018)
Occasions » RSS
Dit zijn de populairste occasionopties in Europa (06-12-2018)
Uitgestelde betaling bij AutoVeiling.nl (15-11-2018)
VWE: Export occasions naar hoogste niveau sinds 2012 (14-11-2018)
Bynco stelt platform open voor aanbod van derden (09-11-2018)
Occasionhandel in oktober over gehele linie positief (06-11-2018)
Overige » RSS
Gokje voor 10 dollar op Lamborghini van de paus (10-12-2018)
Wel of geen bijtelling in 2019? (06-12-2018)
DAF vindt oudste DAF truck in commercieel gebruik (04-12-2018)
Belgen schrappen de autospiegel (21-11-2018)
Duitse elektrische auto 'niet half zo sexy als een Tesla' (19-11-2018)
Training & Opleidingen automotive » RSS
Onderzoek ‘Werkplaats van de Toekomst’ gepresenteerd (13-12-2018)
Nieuw: EV Academy (20-08-2018)
Auto Prof – AMT Live maakt thema’s voor debuuteditie in Hardenberg bekend (12-07-2018)
Samenwerking Jaguar Land Rover en Innovam verlengd (11-04-2018)
Workshop: Word de IKEA van de autobranche (25-09-2017)
Werkplaatsinrichting » RSS
Hella versterkt positie in digitalisatie werkplaats (22-03-2018)
Auto Prof Hardenberg trekt ruim 8.000 bezoekers (30-10-2017)
Autec komt met nieuwe serie innovatieve schaarhefbruggen (08-09-2017)
ATH-online: Proefabonnement twee weken gratis! (21-06-2017)
Equipmentleverancier Maha Nederland overgenomen door Rupro (26-04-2017)

3 maanden gratis Automobiel Management

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1797)...

Eric Obers, ontwerper bij EV-fabrikant SF Motors, in Autovisie

Eric Obers, ontwerper bij EV-fabrikant SF Motors, in Autovisie

Poll

Tesla haalt het einde van 2018 niet

Geef je mening toon resultaten