Van Eijck: Duitse inruilpremie is desastreus

Steven van Eijck, voorzitter van de RAI-vereniging, vindt de inruilpremie in Duitsland van gemiddeld 6000 euro voor oude vervuilende diesels ‘desastreus voor het Nederlandse klimaat’. Dit heeft hij aan RTL Nieuws laten weten.

Steven van Eijck benoemd tot vice-voorzitter Mobiliteitsalliantie

Van Eijck vreest dat de inruildiesels niet worden afgevoerd naar demontagebedrijven maar dat ze worden geëxporteerd, onder meer naar Nederland. Het zou in totaal om 1,2 miljoen auto’s gaan. Vorig jaar al werden er volgens van Eijck 34.000 gebruikte dieselauto’s uit Duitsland geïmporteerd, net zoveel als de nieuwverkoop.

"De Duitse tweedehands diesel is dus populair. Ze zijn nu al 40 procent goedkoper dan de Nederlandse diesel. En met een extra aanbod van 1,2 miljoen auto’s kan je wel raden wat er met de prijs gebeurt. Die zal nog verder dalen," aldus Van Eijck tegen RTL Nieuws.

Om de markt in evenwicht te brengen pleit Van Eijck er nu voor om import vanuit Duitsland minder aantrekkelijk te maken en tegelijkertijd de BPM af te schaffen.

Reacties

Aan de ene kant is het jammer dat deze auto’s nu deze kant op komen, aan de andere kant moeten we ook niet altijd het netste jongetje van de klas willen wezen. Het financiele voordeel is enorm.

Geplaatst door: MrWheelson.nl Full service autoimport op

Terecht maakt Van Eijck zich zorgen omtrent de stroom van Duitse dieselauto’s. Maar de oproep om de BPM af te schaffen is eveneens import bevorderend en nog wel permanent, niet zo slimme suggestie van Van Eijck dus. Zonder BPM heffing worden immers de Duitse gebrauchtwagen nog voordeliger dan ze nu al zijn. Beter zou het zijn de BPM (deels) niet af te bouwen naarmate de auto ouder wordt, maar consequent aan de eerste registratie in NL te koppelen en zo voor gebuikt en nieuw dezelfde milieuheffing toe te passen (CO2 en NOx gerelateerd)

Geplaatst door: Roel Hindriks op
Van Eijck: Duitse inruilpremie is desastreus - Automobielmanagement.nl

Van Eijck: Duitse inruilpremie is desastreus

Steven van Eijck, voorzitter van de RAI-vereniging, vindt de inruilpremie in Duitsland van gemiddeld 6000 euro voor oude vervuilende diesels ‘desastreus voor het Nederlandse klimaat’. Dit heeft hij aan RTL Nieuws laten weten.

Steven van Eijck benoemd tot vice-voorzitter Mobiliteitsalliantie

Van Eijck vreest dat de inruildiesels niet worden afgevoerd naar demontagebedrijven maar dat ze worden geëxporteerd, onder meer naar Nederland. Het zou in totaal om 1,2 miljoen auto’s gaan. Vorig jaar al werden er volgens van Eijck 34.000 gebruikte dieselauto’s uit Duitsland geïmporteerd, net zoveel als de nieuwverkoop.

"De Duitse tweedehands diesel is dus populair. Ze zijn nu al 40 procent goedkoper dan de Nederlandse diesel. En met een extra aanbod van 1,2 miljoen auto’s kan je wel raden wat er met de prijs gebeurt. Die zal nog verder dalen," aldus Van Eijck tegen RTL Nieuws.

Om de markt in evenwicht te brengen pleit Van Eijck er nu voor om import vanuit Duitsland minder aantrekkelijk te maken en tegelijkertijd de BPM af te schaffen.

Reacties

Aan de ene kant is het jammer dat deze auto’s nu deze kant op komen, aan de andere kant moeten we ook niet altijd het netste jongetje van de klas willen wezen. Het financiele voordeel is enorm.

Geplaatst door: MrWheelson.nl Full service autoimport op

Terecht maakt Van Eijck zich zorgen omtrent de stroom van Duitse dieselauto’s. Maar de oproep om de BPM af te schaffen is eveneens import bevorderend en nog wel permanent, niet zo slimme suggestie van Van Eijck dus. Zonder BPM heffing worden immers de Duitse gebrauchtwagen nog voordeliger dan ze nu al zijn. Beter zou het zijn de BPM (deels) niet af te bouwen naarmate de auto ouder wordt, maar consequent aan de eerste registratie in NL te koppelen en zo voor gebuikt en nieuw dezelfde milieuheffing toe te passen (CO2 en NOx gerelateerd)

Geplaatst door: Roel Hindriks op