De meeste voorstellen zijn eenvoudig tot zeer eenvoudig in te voeren. Ze variëren van het vrijgeven van spaarloon tot het afschaffen van de dieselboete in de BPM. Voor een wat ingewikkelder maatregel, zoals de slooppremie, heeft Bovag samen met de RAI Vereniging, Stiba en ARN, een aanpak uitgewerkt waarover deze week overleg is met betrokken ministeries.

Het initiatief van Bovag is bedoeld als oproep aan de politiek – en met name het kabinet – om snel werk te maken van een aanvalsplan voor de economische crisis. Volgens Koos Burgman, algemeen directeur Bovag, is bij het opstellen van het tienpuntenplan nadrukkelijk gekeken naar tijdelijke maatregelen die snel effect hebben. "Met andere maatregelen sluiten we aan bij wat andere organisaties en bewindspersonen zelf bepleiten. Denk aan het naar voren halen van nieuwe infrastructuur en de deeltijd WW."

Volgens Bovag komen de economische neergang en de geringe koopbereidheid bij de consument hard aan in de mobiliteitssector. Inmiddels is dit jaar al voor enkele tientallen bedrijven in de autobranche faillissement aangevraagd en zijn er honderden ontslagen gevallen. Voor heel 2009 houdt Bovag rekening met enkele duizenden ontslagen.

Overigens doet de branche er alles aan om ontslagen werknemers te behouden. Via de branche-servicedesk Blijfmobiel.nu bij Innovam worden ontslagen werknemers zo veel mogelijk van werk naar werk begeleid. Dat kan omdat er momenteel nog honderden vacatures zijn in de sector.