Na twintig jaar in buitenlandse handen te zijn geweest, is de toekomst van Saab Automobile weer in Zweedse handen. Vrijdagochtend heeft de rechtbank van Vänersborg het verzoek van Saab Automobile ingewilligd voor een reorganisatie en herstructurering van het merk.
"Vandaag is het begin van een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Saab", zegt Jan Åke Jonsson, algemeen directeur van Saab Automobile. "We gaan Saab Automobile klaarstomen om opnieuw als onafhankelijk bedrijf verder te gaan. De weg er naar toe zal niet makkelijk zijn. Velen hebben te lijden als gevolg van de crisis in de automobielindustrie en we zullen offers moeten brengen, maar na een periode van moeilijke beslissingen zal een gezonde basis voor de toekomst zijn gelegd. "
"Saab is een sterk merk, zowel in Zweden als internationaal. Het merk produceert efficiënt en er zit een reeks van sterke modellen in de pijplijn. Daarom hebben wij voor deze weg gekozen. Het is geen eenvoudige weg, maar de toewijding en de wil die bestaat om de Zweedse auto-industrie te ondersteunen, zullen ons helpen bij de moeilijke taak die voor ons ligt."

Drie directieleden
Een groep van drie personen zal Saab Automobile naar zijn nieuwe leiden: advocaat Guy Lofalk, aangesteld door de rechtbank als financieel adviseur, algemeen directeur Jan Åke Jonsson, en de internationale reorganisatie deskundige, Stephen Taylor.
Het doel van de reorganisatie is om op korte-termijn stabiliteit te creëren zodat aan oplossingen voor de lange termijn kunnen worden gewerkt. De Zweedse bedrijfsreorganisatie-wet zegt dat een verzoek tot reorganisatie niet wordt ingewilligd, als er geen redelijke gronden zijn om aan te nemen dat het doel van de reorganisatie zal worden bereikt. In het besluit van vandaag heeft de locale rechtbank vastgesteld dat dergelijke gronden bestaan.
"Ik kan nu al zeggen dat ik onder de indruk ben van de deskundigheid binnen Saab", zegt Guy Lofalk, "en met drie sterke nieuwe modellen die binnen nu en anderhalf jaar worden geïntroduceerd, zou het zonde zijn om niet te kijken of er lange termijn oplossingen zijn voor het merk."