Bezitters van een oude personenauto krijgen 750 of 1000 euro (zie tabel) als zij hun voertuig  laten slopen en inruilen voor een nieuwe(re). Voor oude bestelauto’s geldt een premie van 1000 of 1750 euro. De regeling gaat zo snel mogelijk van start en eindigt als het budget op is.

De niet geheel onomstreden regeling, waarvan Bovag, ARN en RAI Vereniging grote voorstanders zijn, leek het in eerste instantie niet te gaan halen. De snel om zich heen grijpende malaise in met name dealerland heeft de minister ongetwijfeld tot enige actie gemaand. In haar commentaar beperkte ze zich echter tot de positieve milieueffecten.

Peter Janssen, directeur RAI Vereniging, is blij met de regeling en de snelheid waarmee ze  wordt ingevoerd. Mede namens Bovag en ARN: "Het is een goede regeling, waarvoor de beschikbare middelen weliswaar lager zijn dan door ons gevraagd, maar met de toezegging dat het bedrag bij succes zal worden verhoogd." Er wordt twintig miljoen euro bijgedragen uit het fonds van ARN. Daarnaast heeft de autobranche tien miljoen euro gereserveerd.

De verwachting is dat door de sloopregeling zo’n honderdduizend oude vervuilende auto’s en bestelauto’s worden ingeruild.

Tegenstanders van de maatregel, zoals Nederlands grootste onderdelenleverancier Sator, steken de vlag niet uit. "Een veroudering van het wagenpark is per definitie goed voor iedereen die zich met auto-onderhoud en reparatie bezighoudt" aldus Sator-CEO Adriaan Roggeveen. Hij heeft dan ook geen goed woord over voor alles wat te maken heeft met sloopregelingen en slooppremies.

Vanaf volgende week is voor de consument de website http://www.nationalesloopregeling.nl/in de lucht voor meer informatie.

 

Voorwaarden aan in te leveren auto

Premiehoogte

Voorwaarden aan terug te kopen auto

Benzine (personenauto en bestelauto)

Benzine personenauto of bestelauto met bouwjaar vanaf 1 jan. 2001,

 

of

 

Diesel personen- of bestelauto die is voorzien van een af-fabriek roetfilter

Bouwjaar vóór 1990

 

€ 750

Bouwjaar tussen 1 jan. 1990 en 1 jan. 1996

€ 1000

Diesel personenauto

Bouwjaar vóór 2000

 

€ 1000

Diesel bestelauto

 

Bouwjaar vóór 2000 en leeggewicht < 1800 kg

€ 1000

Bouwjaar vóór 2000 en leeggewicht ³ 1800 kg

€ 1750

 

 

Sator mordicus tegen sloopregeling

 

CEO Roggeveen van Sator voerde een aantal argumenten aan tegen de aangekondigde sloopregeling. Het invoeren van een sloopregeling in Nederland  is volgens hem een slechte beslissing omdat:

  • – Het alleen de buitenlandse autofabrikanten helpt en de werkgelegenheid in ons land niet of nauwelijks stimuleert.

Voor zover er bij deze groep overtollige voorraden worden weggewerkt, is er zelfs geen sprake van de stimulering van werkgelegenheid in Korea!

  • – Het is slecht voor het milieu. De milieubelasting die voortvloeit uit het voortijdig slopen van auto’s is vele malen groter dan de emissie van auto’s van tien jaar of ouder die gemiddeld niet meer dan vierduizend kilometer per jaar rijden. Het bevordert de door bewindslieden zo verguisde "wegwerp-maatschappij".
  • – Het is slecht voor de universele autobedrijven die dit soort auto’s onderhouden en APK- keuren. De werkgelegenheid daar wordt er door aangetast.
  • – Het is slecht voor de waarde van de vierhonderdduizend occasions, waarvan de waarde daalt als nieuwe auto’s goedkoper worden!
  • – Het is slecht voor de lease-sector , waar de restwaarde daarmee verder onder druk komt te staan.
  • – Het draagt niet of nauwelijks bij aan het rendement van dealerbedrijven. In deze stagnerende markt geven deze vrijwel hun volledige marge weg aan de auto-koper!
  • – Het is niet goed voor de belastingbetaler. Deze draait immers direct of indirect voor de totale kosten op. Een sigaar uit eigen doos dus!

Dat men in Duitsland en andere auto-producerende landen daar anders over denkt, is begrijpelijk. Daar zijn immers honderdduizenden medewerkers van autofabrikanten en hun toeleveranciers erbij gebaat!