Het wordt onder meer verboden de kilometertellerstand te veranderen, behalve door erkende bedrijven, bijvoorbeeld in geval van vervanging van een kapotte teller. De minister neemt tevens het advies van de Stichting Nationale Auto Pas (NAP) en de RDW over om registratie van de stand van kilometertellers van het private NAP over te dragen naar de publieke RDW. Eurlings heeft in de brief de Tweede Kamer hierover geïnformeerd.

Ook wordt het aantal momenten uitgebreid waarop kilometertellerstanden verplicht aan de RDW moeten worden doorgegeven. Alleen bij de APK was dat al het geval. Opname van voertuigen in de bedrijfsvoorraad, einde leasecontract, wijziging tenaamstelling en onderhoud en reparaties boven een nog vast te stellen bedrag komen daarbij. Hiermee kunnen onregelmatigheden in de kilometerstanden beter en eerder worden gesignaleerd.

Minister Eurlings verwacht "dat als gevolg van de aanpak een beperking met ten minste enige tientallen miljoenen euro’s per jaar wordt bereikt van maatschappelijke schade door manipulatie van kilometertellers.”

Ongeveer vijf procent van de auto’s in Nederland heeft een teruggedraaide kilometerteller. De economische schade voor consument, bedrijfsleven en overheid bedraagt hierdoor ongeveer 250 miljoen euro per jaar. De Stichting NAP vindt de beslissing van de minister dan ook positief. "Zowel voor de branche als voor de consument is dit een positieve beslissing, waarmee de bestrijding van tellerfraude in een nieuwe fase is beland”, aldus Ernst Uildriks, directeur van de Nationale Autopas. "De consument krijgt straks een betere bescherming bij de tenaamstelling van een gebruikte auto. Hij krijgt namelijk een signaal als de kilometerstand niet klopt. Nu behoeft pas bij de eerste APK-keuring de eerste stand te worden doorgegeven, terwijl dit in de toekomst bij veel meer handelingen zal gebeuren.”