In het ochtendprogramma dat onder leiding stond van Frénk van der Linden, trapte de burgemeester van Amsterdam, Job Cohen, af met een inleiding over hoe Amsterdam de introductie van de elektrische auto voor zich ziet. Zijn betoog werd gevolgd door een inleiding van Frits Hermans, voorzitter van het Platform Duurzame Mobiliteit. Algemeen voorzitter van RAI Verenging, Roelf de Boer, sloot af met een betoog dat vooral hamerde op realiteitszin ten aanzien van de introductie van de elektrische auto. Het middagprogramma bood verschillende verdiepingssessies waarvoor de deelnemers een individuele keuze mochten maken.

Algemeen voorzitter Roelf de Boer van RAI Vereniging in een eerste reactie: "De opkomst voor een dag als deze stemt mij erg positief. Het is duidelijk dat elektrische auto’s geen hype zijn maar een serieuze oplossing om snel iets te doen aan onder andere CO2 reductie. De proeftuinen (plekken om praktijktests te doen met elektrische voertuigen) en de daarmee samenhangende tien miljoen euro vanuit het Ministerie van Verkeer en Waterstaat zijn een goede eerste stap. Wat ons betreft moet daar wel meer geld voor worden vrijgemaakt want als ik de verhalen van de verschillende sprekers van vandaag goed beluisterde is die 10 miljoen euro zo op."

Directeur Peter Janssen van RAI Vereniging voegt hieraan toe dat RAI Vereniging er vanzelfsprekend ook is voor die fabrikanten van elektrische voertuigen die hun gezamenlijke krachten willen bundelen teneinde een sterker geluid te laten horen. "RAI Vereniging staat voor Rijwiel én Automobiel Industrie, daar horen vanzelfsprekend ook producenten van elektrische voertuigen bij. Wij zullen deze groep bedrijven een platform bieden om te zien wat we voor hen kunnen betekenen." Hiermee direct aanhakend op een vraag uit de zaal.

Het ligt in de bedoeling de formule van deze dag en het onderwerp terug te laten keren op verschillende door RAI Vereniging en Amsterdam RAI bv in de nabije toekomst te organiseren beurzen zoals TERTS 2011, Intertraffic, Urban Design en AutoRAI 2011.