Topman Ghosn van Renault-Nissan moet morgen voor deze kwestie bij president Nicolas Sarkozy in het Elysée op het matje komen. De president wil niet dat een bedrijf dat staatssteun krijgt zijn productie vervolgens naar elders verplaatst. Kroes ziet hierin een vorm van economisch nationalisme. In Frankrijk is de kwestie ineens een heet hangijzer, wellicht vanwege de regionale verkiezingen die eraan zitten te komen.  

 

Kroes heeft een brief geschreven en vraagt uitleg over de tegenstellingen tussen de uitleg afgelopen week van Christian Estrosi (minister van industrie) en diens voorganger Luc Chatel in februari vorig jaar, zo meldt Financial Times. Brussel maakte zich destijds zorgen over de staatsleningen van zes miljard euro van Frankrijk aan Renault en Peugeot. Die zouden zijn verstrekt op voorwaarde dat de autofabrikanten hun onderdelen zouden betrekken van bedrijven uit Frankrijk en om te voorkomen dat Franse autofabrieken zouden worden gesloten. Zulke voorwaarden zijn in strijd met de EU-regels. Maar Chatel haalde toen de kou uit de lucht door zijn schriftelijke bevestiging dat de Franse regering geen maatregelen zou nemen die in strijd zijn met EU-principes door de vrijheid van de fabrikanten te beperken of eisen te stellen over productiefaciliteiten.   

 

Maar Estrosi sloeg gisteravond dus nogal ferme taal uit toen hij zei dat de regering overweegt een groter aandeel in Renault te nemen om meer zeggenschap te krijgen. De regering zou zijn aandeel van vijftien procent kunnen verhogen naar twintig procent. "Misschien dat het verhogen naar zeventien, achttien of twintig procent een psychologische manier is Renault te laten begrijpen dat wij niet van plan zijn de strategie van de Franse autoindustrie gewoon zijn gang laten gaan zonder erop te reageren."

Estrosi heeft afgelopen woensdag tegen Patrick Pelata (coo van Renault en de rechterhand van Ghosn) gezegd dat de Franse regering niet wil dat de productie van de Clio vanaf 2013 naar Turkije wordt verplaatst. Dat is Renault uit bedrijfseconomische overwegingen wel van plan.