Volgens ruim 300.000 tweets in de zogeheten BrandBowl2011-competitie heeft de commercial van Chrysler voor zijn nieuwe 200 met als hoofdrolspeler rapper Eminem de meeste impact van alle nieuwe commercials die tijdens de Super Bowl-footballfinale werden uitgezonden.

Er is ook een laatste plaats: voor Cars.com.

Terwijl de Green Bay Packers uit Wisconsin de Pittsburgh Steelers het nakijken gaven (31 – 25), werd na de wedstrijd meer over de Chrysler-commercial gepraat dan over de wedstrijd zelf. Chrysler is de talk of the town met een krachtige twee minuten durende film, compleet met gospelkoor en uiteraard stemmige beelden van de Chrysler Building in New York.

De resultaten werden via Twitter gemeten: niet alleen de hoeveelheid Tweets maar ook het positieve of negatieve sentiment ervan. BrandBowl2011 gebruikt allerlei slimme social media-meettrucjes om een ranking te maken.

"We zijn in een stadium waarin reclame, ook wat mensen ervan vinden, een sociaal evenement is geworden’, verklaart Edward Boches, chief innovation officer van reclamebureau Mullen in Boston, dat de Super Bowl/Twitter-competitie organiseerde met twee andere bureaus. "Consumenten praten graag met elkaar over de nieuwe commercials en marketeers realiseren zich dat de grootste waarde van hun investering in de blokken rond Super Bowl zit in die online-discussie eromheen.’

Dat blijkt ook tot in Nederland door te werken: in de afgelopen week zie je om de haverklap tweets rond de nieuwe spotjes voor de Super Bowl voorbij trekken.

Zo krijgt de ouderwetse tv-commercial een nieuw leven op social media, zelfs via een hefboomeffect aanzienlijk meer impact dan tv.

"Chrysler 200" was zondag na de wedstrijd de op een na meest ingetikte zoekterm op Google, nog voor de Black Eyed Peas, de groep die optrad in de rust van de football-wedstrijd. De online autozoeksite Edmunds.com registreerde 267% meer hits op het merk Chrysler en 1619% meer voor de Chrysler 200.

Dat is nogal wat voor een facelift van de Chrysler Sebring, een van Chrysler’s slechtst lopende en meest bekritiseerde modellen ooit.

Chrysler-baas Sergio Marchionne zei tegen Forbes magazine dat hij eerst wel twijfelde over Eminem als reclame-spokesman. ‘Het was geen gemakkelijke keuze.’ Eminem ligt uiteraard niet bij iedereen even goed.