Laatste nieuws:

AMSTERDAM, 10 augustus 2018 11:46

Opinie: Seat wil het nieuwe Alfa Romeo worden

Seat wil in de toekomst ook meer sportiviteit en emotie toevoegen aan zijn modellen. Het doel is enerzijds om het merk hoger te positioneren en meer afstand tot de andere merken van de Volkswagen Groep te creëren. Anderzijds zullen 'sportiviteit en emotie' er voor zorgen dat de autoconsument bereid is om meer te betalen voor de modellen van Seat, met een grotere winstmarge tot gevolg.

Vandaag de dag heeft Seat een veel beter modelportfolio dan een paar jaar geleden. Dat is onder andere te danken aan de Ateca, voor SUV begrippen een erg sexy auto.'
Vandaag de dag heeft Seat een veel beter modelportfolio dan een paar jaar geleden. Dat is onder andere te danken aan de Ateca, voor SUV begrippen een erg sexy auto.
1/1

Het Spaanse merk lijdt weliswaar geen verlies meer, maar bungelt qua rendement in autoland dus nog steeds onderaan. Seat wil daarom hogerop. Het Spaanse merk hoopt dat de komende jaren te bereiken door zijn auto's aantrekkelijker en begeerlijker te maken. Zoals de iconische modellen van Alfa Romeo uit het verleden. Deze Italiaanse autofabrikant heeft nog altijd een grote groep liefhebbers (Alfisti) met een hartstochtelijk fanatisme. De modellen van Seat moeten net zo'n duidelijk profiel krijgen. Daarmee kunnen de Spanjaarden zich beter onderscheiden ten opzichte van het repertoire van de andere volumemerken van de Volkswagen Groep.

Dat klinkt boeiend, maar toch vallen 4 zaken op: ten eerste is het nog niet zo lang geleden dat Seat het woord 'emoçion' gebruikte in haar slogans. Dat werd op een gegeven moment taboe, maar nu kiest het Spaanse merk weer vol voor ‘emotie'. Afijn, de cirkel is rond zullen we maar zeggen.

Ten tweede valt op dat de uitspraken over de snode herpositioneringplannen niet van Luca de Meo komen, maar van Herbert Diess, de CEO van het overkoepelende Volkswagen concern. Het is natuurlijk noodzakelijk dat deze topman toezicht houdt op zijn dochtermerk, maar loopt hij met het wereldkundig maken van zijn visie De Meo niet te veel voor de voeten? Of is de merkchef al op weg naar de uitgang?
Hoe het ook zij, Diess zegt dat er al veel progressie is geboekt: "Vandaag de dag heeft Seat een veel beter modelportfolio dan een paar jaar geleden. Dat is onder andere te danken aan de Ateca, voor SUV begrippen een erg sexy auto, en aan de Leon Cupra. Bovendien heeft Seat de jongste klanten van al onze merken. Ik geloof dat deze dochter nog veel meer potentie heeft". Diess noemt Alfa Romeo als voorbeeld, dat zijn sterke imago te danken heeft aan sportieve modellen uit het verleden. Hij wil dat Seat net zo'n begerenswaardige status krijgt door een nieuwe generatie jonge consumenten aan te spreken: de liefhebbers van de toekomst.

De in de vorige alinea genoemde Leon Cupra is een mooi bruggetje naar het derde aspect wat opvalt bij de herpositionering van Seat. Het is nog maar amper 7 maanden geleden dat de Spanjaarden bekendmaakten dat Cupra verzelfstandigd zou worden. Dit naar het voorbeeld van DS, dat losgeweekt is van Citroën en de promotie van Polestar van tuner tot zustermerk van Volvo. Cupra zou zich als zelfstandig merk moeten gaan specialiseren in dure versies van Seat modellen, bijvoorbeeld een Ateca met extra Spaanse peper (306 pk). Die wordt bijna dubbel zo duur als de basisversie, namelijk circa 55 mille. Nu wil Seat dus zelf dergelijk prijzige modellen gaan verkopen. Betekent dit dat de door De Meo ontwikkelde verzelfstandigingplannen voor Cupra niet doorgaan? En zit hij nu mokkend in een hoek, terwijl Diess de regie overneemt?

Tot slot 'opvallendheid vier'. Waarom zou je een merk als inspiratie nemen dat zelf feitelijk nog aan het infuus ligt? Je kan zwijmelen over de mooie Alfa Romeo modellen uit het verleden, maar feit is dat de Giulia anno 2018 ondermaats verkoopt en dat zowel de MiTo als de Giulietta hun uiterste verkoopdatum gepasseerd zijn. De 4C had een imagobouwer moeten zijn, maar staat vooral symbool hoe je het publiek NIET enthousiast maakt over een sportwagen: het model is namelijk te fragiel en te duur. Dat is de Lotus Elise / Exige ook, maar die rijden dermate dynamisch dat alle kwaliteitszonden direct vergeven worden. Alfa Romeo zal zichzelf ernstig stevig bij de kladden moeten grijpen om niet totaal irrelevant te worden.

Alfa Romeo was vorig jaar goed voor een verkoop van slechts 170.000 auto's. Het merk probeert door te groeien naar 400.000 verkopen per jaar, maar ja, het publiek shopt liever ergens anders. Hoezo begerenswaardig imago? Ondertussen verkocht Seat dankzij een verkoopstijging van 18 procent 289.900 auto's in de eerste 6 maanden van dit jaar. Het lijkt er dus sterk op dat Diess voor zijn Spaanse dochter het verkeerde voorbeeld neemt. Waarom laat hij zich niet inspireren door Tesla? Als er één autofabrikant tegenwoordig aantrekkelijke en begerenswaardige auto's bouwt, dan is dit merk het wel. Of beseft Diess dat het Volkswagen concern niet de knowhow in huis heeft om zich aan deze rivaal te kunnen spiegelen? (Toralt Deinum, Autointernationaal)

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Nieuws per rubriek

Auto & Economie Binnenland » RSS
Faillissementen autobranche in november 2018 (03-12-2018)
Akkoord over garage-cao, werken op zaterdag blijft vrijwillig (03-12-2018)
ALD analyse: omslagpunt diesel naar 47.000 km per jaar (29-11-2018)
DAF krijgt mega-order voor 1.500 trekkers (28-11-2018)
Nieuwe focus voor Van Aalderen TwenTyre (28-11-2018)
Auto & Economie Buitenland » RSS
Chinese merken willen Europa veroveren met EV's (07-12-2018)
FCA bouwt autofabriek in Detroit (07-12-2018)
Renault tast in het duister over gesjoemel Ghosn (07-12-2018)
Volkswagen gaat nog harder bezuinigen en afslanken (07-12-2018)
Toyota en PSA trekken banden verder aan (06-12-2018)
Auto & Lease » RSS
Leaseregistraties november +6%, Tesla in top-20 (06-12-2018)
Macadam wint Europese tender ALD Automotive (05-12-2018)
Groupe PSA lanceert Free2Move Lease in Nederland (04-12-2018)
Hyundai en Arval tekenen overeenkomst (03-12-2018)
Berijders met een elektrische auto verslikken zich in bijtelling (29-11-2018)
Auto & Lifestyle » RSS
Automobiel Management Gala; start van een traditie (07-12-2018)
Online veiling klassieke auto’s The Gallery (06-12-2018)
Aston Martin opent Heritage centrum (11-09-2018)
ALS Toerrit: In stijl de weg op voor het goede doel (07-09-2018)
Ferrari breekt recordprijs klassieke auto (27-08-2018)
Auto & Milieu » RSS
Renault stapt in deelautoproject Amsterdam (05-12-2018)
Toyota stopt met bijdragen aan Duitse milieubeweging (05-12-2018)
EV Nieuws: Los Angeles Auto Show 2018 (30-11-2018)
Opel is nog niet van de dieselproblemen af (26-11-2018)
Dieselverbod dreigt op Duitse A40 Autobahn (19-11-2018)
Auto & Politiek » RSS
Baas BMW wijst uitnodiging Trump af (04-12-2018)
Toegang tot voertuigdata steviger op Europese agenda (30-11-2018)
Mobiliteitstafel pleit voor invoering kilometerheffing (27-11-2018)
RAI: Kilometerprijs enige oplossing voor klimaatdoelstelling (15-11-2018)
Kritische Kamervragen over stijgende BPM (05-11-2018)
Auto & Reclame » RSS
‘Online auto kopen niet erg populair’ (07-12-2018)
Strooien met kortingen kost automerken veel geld (04-12-2018)
Toyota dominant in zoekopdrachten internet (26-11-2018)
Britse waakhond verbiedt autoreclames (25-10-2018)
Opinie: Seat wil het nieuwe Alfa Romeo worden (10-08-2018)
Auto & Techniek » RSS
Amerikanen hebben Hyundai/Kia in het vizier (26-11-2018)
Ford wil 'nieuwe auto-geur' wegsmelten (21-11-2018)
Toyota roept twee miljoen auto’s terug met airbag-problemen (01-11-2018)
Twee nieuwe trainingslocaties voor TECH360 (31-10-2018)
BMW roept 1,6 miljoen auto’s terug wegens brandgevaar (24-10-2018)
Auto & Technologie » RSS
EVBox wint CES innovation award (06-12-2018)
‘Verzelfstandiging GM Cruise staat op de kaart’ (06-12-2018)
Volkswagen zet rem op verbrandingsmotor (06-12-2018)
Geely denkt over snelle treinen en ruimtevaart (04-12-2018)
Mazda ziet niets in elektrische auto’s (03-12-2018)
Autoaccessoires & auto-onderdelen » RSS
Vierseizoenenband blijft populair (05-12-2018)
Eerste winterweer: Nederlanders massaal op zoek naar winterbanden (21-11-2018)
PartsPoint neemt Dabeko over (13-11-2018)
Vierseizoenenband wint aan populariteit (27-09-2018)
VACO dringt aan op Europese APK-richtlijn (26-09-2018)
Autodealer nieuws » RSS
Van Mossel neemt dealergroepen GMAN en Bruyninx over (03-12-2018)
Wensink Automotive neemt Dijkstra Autogroep over (27-11-2018)
Van Mossel wint drie prijzen (21-11-2018)
Van Mossel neemt 50% belang in VKV Groep (14-11-2018)
Belgische VW-dealer moet collega’s opkopen (12-11-2018)
Autonieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Skoda zoekt het hogerop met de Scala (07-12-2018)
Hyundai lanceert nieuwe i20 (07-12-2018)
Elektrische MG naar Europa? (07-12-2018)
Nieuwe Defender komt mogelijk van …… Ford (05-11-2018)
Opel: acht erbij maar ook drie weg (16-10-2018)
Autoschadeherstel » RSS
Focwa inspireert jongeren voor schadeherstelvak (26-11-2018)
Markt voor autoschadeherstel krimpt fors tot 2030 (20-11-2018)
Carrosseriewerk Van de Weijer breidt flink uit (10-10-2018)
Uitbreiding AHG in Zeeland (03-10-2018)
Tesla doet schadeherstel zelf (18-09-2018)
Bestelauto nieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Bestelautoverkopen november +15%, nieuwe merken stomen op (04-12-2018)
Goed bezochte Bestelauto Expo krijgt vervolg in 2019 (22-11-2018)
Bestelautoverkopen september +1%, maar minder leasing (03-10-2018)
Bestelauto van het Jaar 2019: Peugeot Expert (27-09-2018)
Crafter HyMotion, VW bus op waterstof (20-09-2018)
Carrière moves/switches » RSS
Geordy Bloem nieuwe directeur B.V. NIMAG (05-12-2018)
Rick Verkuyl nieuwe eBay 'Head of Automotive Benelux' (04-12-2018)
Guillaume Dirrig is nieuwe marketing directeur Benelux bij Nissan (29-11-2018)
Miel Horsten is nieuwe regionaal directeur ALD Benelux (28-11-2018)
Bram Schot blijft CEO van Audi (27-11-2018)
Franchise formules automotive » RSS
Euro Repar Car Service breidt uit met 11 vestigingen (26-11-2018)
50 vestigingen van Autotaalglas sluiten zich aan bij Bovag (08-11-2018)
Vijf nieuwe leden voor garageformule CarProf (01-11-2018)
Autobedrijven willen meer invloed op beleid garageformules (11-10-2018)
Eerste Autovakmeesters een feit (26-09-2018)
Marktcijfers automotive » RSS
B2C-occasionverkoop nu al voorbij record van 2017 (05-12-2018)
WLTP-dip bijna achter de rug, november -7,4% (03-12-2018)
Maserati probeert ’t tij te keren (19-11-2018)
Dieselaandeel zakt verder in Europese autoverkopen (12-11-2018)
WLTP ook in Duitsland nog niet uitgewerkt (07-11-2018)
Occasions » RSS
Dit zijn de populairste occasionopties in Europa (06-12-2018)
Uitgestelde betaling bij AutoVeiling.nl (15-11-2018)
VWE: Export occasions naar hoogste niveau sinds 2012 (14-11-2018)
Bynco stelt platform open voor aanbod van derden (09-11-2018)
Occasionhandel in oktober over gehele linie positief (06-11-2018)
Overige » RSS
Wel of geen bijtelling in 2019? (06-12-2018)
DAF vindt oudste DAF truck in commercieel gebruik (04-12-2018)
Belgen schrappen de autospiegel (21-11-2018)
Duitse elektrische auto 'niet half zo sexy als een Tesla' (19-11-2018)
VDL Nedcar voert nul tolerantie-beleid rond drank (15-11-2018)
Training & Opleidingen automotive » RSS
Nieuw: EV Academy (20-08-2018)
Auto Prof – AMT Live maakt thema’s voor debuuteditie in Hardenberg bekend (12-07-2018)
Samenwerking Jaguar Land Rover en Innovam verlengd (11-04-2018)
Workshop: Word de IKEA van de autobranche (25-09-2017)
J.D. Power: Nazorg klant voor garagebedrijf van groot belang (26-07-2017)
Werkplaatsinrichting » RSS
Hella versterkt positie in digitalisatie werkplaats (22-03-2018)
Auto Prof Hardenberg trekt ruim 8.000 bezoekers (30-10-2017)
Autec komt met nieuwe serie innovatieve schaarhefbruggen (08-09-2017)
ATH-online: Proefabonnement twee weken gratis! (21-06-2017)
Equipmentleverancier Maha Nederland overgenomen door Rupro (26-04-2017)

3 maanden gratis Automobiel Management

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1796)...

Bas Jansen, eigenaar Carrosseriebouw Jansen te Wesepe in Carros magazine

Bas Jansen, eigenaar Carrosseriebouw Jansen te Wesepe in Carros magazine

Poll

Tesla haalt het einde van 2018 niet

Geef je mening toon resultaten