Laatste nieuws:

AMSTERDAM, 10 augustus 2018 11:46

Opinie: Seat wil het nieuwe Alfa Romeo worden

Seat wil in de toekomst ook meer sportiviteit en emotie toevoegen aan zijn modellen. Het doel is enerzijds om het merk hoger te positioneren en meer afstand tot de andere merken van de Volkswagen Groep te creëren. Anderzijds zullen 'sportiviteit en emotie' er voor zorgen dat de autoconsument bereid is om meer te betalen voor de modellen van Seat, met een grotere winstmarge tot gevolg.

Vandaag de dag heeft Seat een veel beter modelportfolio dan een paar jaar geleden. Dat is onder andere te danken aan de Ateca, voor SUV begrippen een erg sexy auto.'
Vandaag de dag heeft Seat een veel beter modelportfolio dan een paar jaar geleden. Dat is onder andere te danken aan de Ateca, voor SUV begrippen een erg sexy auto.
1/1

Het Spaanse merk lijdt weliswaar geen verlies meer, maar bungelt qua rendement in autoland dus nog steeds onderaan. Seat wil daarom hogerop. Het Spaanse merk hoopt dat de komende jaren te bereiken door zijn auto's aantrekkelijker en begeerlijker te maken. Zoals de iconische modellen van Alfa Romeo uit het verleden. Deze Italiaanse autofabrikant heeft nog altijd een grote groep liefhebbers (Alfisti) met een hartstochtelijk fanatisme. De modellen van Seat moeten net zo'n duidelijk profiel krijgen. Daarmee kunnen de Spanjaarden zich beter onderscheiden ten opzichte van het repertoire van de andere volumemerken van de Volkswagen Groep.

Dat klinkt boeiend, maar toch vallen 4 zaken op: ten eerste is het nog niet zo lang geleden dat Seat het woord 'emoçion' gebruikte in haar slogans. Dat werd op een gegeven moment taboe, maar nu kiest het Spaanse merk weer vol voor ‘emotie'. Afijn, de cirkel is rond zullen we maar zeggen.

Ten tweede valt op dat de uitspraken over de snode herpositioneringplannen niet van Luca de Meo komen, maar van Herbert Diess, de CEO van het overkoepelende Volkswagen concern. Het is natuurlijk noodzakelijk dat deze topman toezicht houdt op zijn dochtermerk, maar loopt hij met het wereldkundig maken van zijn visie De Meo niet te veel voor de voeten? Of is de merkchef al op weg naar de uitgang?
Hoe het ook zij, Diess zegt dat er al veel progressie is geboekt: "Vandaag de dag heeft Seat een veel beter modelportfolio dan een paar jaar geleden. Dat is onder andere te danken aan de Ateca, voor SUV begrippen een erg sexy auto, en aan de Leon Cupra. Bovendien heeft Seat de jongste klanten van al onze merken. Ik geloof dat deze dochter nog veel meer potentie heeft". Diess noemt Alfa Romeo als voorbeeld, dat zijn sterke imago te danken heeft aan sportieve modellen uit het verleden. Hij wil dat Seat net zo'n begerenswaardige status krijgt door een nieuwe generatie jonge consumenten aan te spreken: de liefhebbers van de toekomst.

De in de vorige alinea genoemde Leon Cupra is een mooi bruggetje naar het derde aspect wat opvalt bij de herpositionering van Seat. Het is nog maar amper 7 maanden geleden dat de Spanjaarden bekendmaakten dat Cupra verzelfstandigd zou worden. Dit naar het voorbeeld van DS, dat losgeweekt is van Citroën en de promotie van Polestar van tuner tot zustermerk van Volvo. Cupra zou zich als zelfstandig merk moeten gaan specialiseren in dure versies van Seat modellen, bijvoorbeeld een Ateca met extra Spaanse peper (306 pk). Die wordt bijna dubbel zo duur als de basisversie, namelijk circa 55 mille. Nu wil Seat dus zelf dergelijk prijzige modellen gaan verkopen. Betekent dit dat de door De Meo ontwikkelde verzelfstandigingplannen voor Cupra niet doorgaan? En zit hij nu mokkend in een hoek, terwijl Diess de regie overneemt?

Tot slot 'opvallendheid vier'. Waarom zou je een merk als inspiratie nemen dat zelf feitelijk nog aan het infuus ligt? Je kan zwijmelen over de mooie Alfa Romeo modellen uit het verleden, maar feit is dat de Giulia anno 2018 ondermaats verkoopt en dat zowel de MiTo als de Giulietta hun uiterste verkoopdatum gepasseerd zijn. De 4C had een imagobouwer moeten zijn, maar staat vooral symbool hoe je het publiek NIET enthousiast maakt over een sportwagen: het model is namelijk te fragiel en te duur. Dat is de Lotus Elise / Exige ook, maar die rijden dermate dynamisch dat alle kwaliteitszonden direct vergeven worden. Alfa Romeo zal zichzelf ernstig stevig bij de kladden moeten grijpen om niet totaal irrelevant te worden.

Alfa Romeo was vorig jaar goed voor een verkoop van slechts 170.000 auto's. Het merk probeert door te groeien naar 400.000 verkopen per jaar, maar ja, het publiek shopt liever ergens anders. Hoezo begerenswaardig imago? Ondertussen verkocht Seat dankzij een verkoopstijging van 18 procent 289.900 auto's in de eerste 6 maanden van dit jaar. Het lijkt er dus sterk op dat Diess voor zijn Spaanse dochter het verkeerde voorbeeld neemt. Waarom laat hij zich niet inspireren door Tesla? Als er één autofabrikant tegenwoordig aantrekkelijke en begerenswaardige auto's bouwt, dan is dit merk het wel. Of beseft Diess dat het Volkswagen concern niet de knowhow in huis heeft om zich aan deze rivaal te kunnen spiegelen? (Toralt Deinum, Autointernationaal)

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Nieuws per rubriek

Auto & Economie Binnenland » RSS
TomTom raakt weer grote klant kwijt (12:33)
Bovag: 'RAI doet aan stemmingmakerij' (15-10-2018)
Achtergrond: "Autodelen leunt teveel op peer-to-peer amateurisme" (15-10-2018)
Kleine bedrijven hebben moeite met nieuwe Arbowet (11-10-2018)
Lagere productiviteitsgroei midden- en kleinbedrijf (10-10-2018)
Auto & Economie Buitenland » RSS
Porsche denkt over gang naar de beurs (15:27)
Fransen woedend over sluiten fabriek Ford (15:16)
Tesla groeit door naar 45.000 werknemers (13:46)
JLR sluit Britse fabriek voor twee weken (13:03)
100.000 banen op de tocht bij VW door CO2-eisen (12:47)
Auto & Lease » RSS
Geen beursgang LeasePlan (11-10-2018)
ALD financiert duurzame vloot met uitgifte obligaties (10-10-2018)
Leaseregistraties september -22%, Tesla in Top-20 (05-10-2018)
LeasePlan gaat toch naar de beurs (04-10-2018)
Zakenauto van het Jaar 2019: BMW 5-Serie (27-09-2018)
Auto & Lifestyle » RSS
Aston Martin opent Heritage centrum (11-09-2018)
ALS Toerrit: In stijl de weg op voor het goede doel (07-09-2018)
Ferrari breekt recordprijs klassieke auto (27-08-2018)
Fans willen Formule 1 naar Nederland halen (22-08-2018)
Alpine bij Historic Grand Prix Zandvoort (17-08-2018)
Auto & Milieu » RSS
EV Nieuws: Van Tesla tot het Belgische Halle (15-10-2018)
Nederlandse automobilist bereid over te stappen op duurzame vervoersvormen (10-10-2018)
Twee-derde varianten Audi niet leverbaar (09-10-2018)
Zonne-energie voor Volvo fabriek in Gent (09-10-2018)
'CO2-doelen volledig onrealistisch' (08-10-2018)
Auto & Politiek » RSS
Vanaf 2030 CO2-uitstoot nieuwe auto’s met 35 procent omlaag (10-10-2018)
Van Eijck: Duitse inruilpremie is desastreus (05-10-2018)
‘Uitstoot CO2 door auto’s moet drastisch terug’ (04-10-2018)
Duitse minister laat autobedrijven dokken (25-09-2018)
Brussel onderzoekt kartel Duitse autobedrijven (19-09-2018)
Auto & Reclame » RSS
Opinie: Seat wil het nieuwe Alfa Romeo worden (10-08-2018)
Aston Martin topscorer in social media (23-07-2018)
Renault wordt sponsor in Frans voetbal (16-07-2018)
Uitverkiezing 'Goldenes Lenkrad' gaat niet door (28-06-2018)
Tesla en BMW vechten om gunst elektrische 'autozoeker' (12-06-2018)
Auto & Techniek » RSS
Range Rover blijkt niet erg betrouwbaar (07-09-2018)
Ford roept twee miljoen F-150’s terug (07-09-2018)
Toyota roept miljoen auto’s terug (06-09-2018)
Klassieke Alfa motor hersteld met 3D Printing (03-09-2018)
Weer massale terugroep Volkswagens (22-08-2018)
Auto & Technologie » RSS
Toyota haalt 2,4 miljoen hybride auto’s terug (05-10-2018)
Toyota en Softbank samen in ontwikkeling slimme EV (05-10-2018)
‘Geef auto’s met ADAS belastingvoordeel’ (04-10-2018)
Honda investeert in zelfrijtak GM (04-10-2018)
Volkswagen komt met Microsoft Cloud (02-10-2018)
Autoaccessoires & auto-onderdelen » RSS
Vierseizoenenband wint aan populariteit (27-09-2018)
VACO dringt aan op Europese APK-richtlijn (26-09-2018)
Kwaliteit winterbanden: vaak voldoende, soms goed (25-09-2018)
Volkswagen gaat onderdelen 3D printen (13-09-2018)
Continental doet het nog slechter (24-08-2018)
Autodealer nieuws » RSS
Van Mossel nu ook in Tilburg met Fiat, Alfa Romeo en Jeep (12:50)
Nieuwe marketing & communicatie manager VKV Groep (04-10-2018)
Duitse dealers dreigen BMW met boycot (27-09-2018)
Nederlander jaagt BMW-dealers de gordijnen in (25-09-2018)
Louwman bouwt ‘duurzaamste dealerbedrijf’ (24-09-2018)
Autonieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Opel: acht erbij maar ook drie weg (12:57)
Stel uw auto samen met de RDC AM Carconfigurator (11-10-2018)
BMW i3 niet meer leverbaar met range-extender (10-10-2018)
Nieuwe Defender staat er aan te komen (08-10-2018)
Eerste auto uit Vietnam gelanceerd (03-10-2018)
Autoschadeherstel » RSS
Carrosseriewerk Van de Weijer breidt flink uit (10-10-2018)
Uitbreiding AHG in Zeeland (03-10-2018)
Tesla doet schadeherstel zelf (18-09-2018)
Eerste ‘Glasurit Eco Balance’ certificaat uitgereikt (17-09-2018)
Eerste 'eSense' certificaat uitgereikt (31-08-2018)
Bestelauto nieuws; Nieuwe modellen en typen » RSS
Bestelautoverkopen september +1%, maar minder leasing (03-10-2018)
Bestelauto van het Jaar 2019: Peugeot Expert (27-09-2018)
Crafter HyMotion, VW bus op waterstof (20-09-2018)
PSA multimerkenbus Van of the Year 2019 (20-09-2018)
Ook Leaseplan stort zich op de last mile (20-09-2018)
Carrière moves/switches » RSS
Bram Schot wil topman van Audi blijven (13:16)
Johan Claassen is nieuwe algemeen directeur Ford Nederland (15-10-2018)
Mediaman Murdoch wordt topman bij Tesla (12-10-2018)
Finus Porsius nieuwe financieel directeur Stern Groep (05-10-2018)
Teus van Kooten operationeel manager Autohopper (02-10-2018)
Franchise formules automotive » RSS
Autobedrijven willen meer invloed op beleid garageformules (11-10-2018)
Eerste Autovakmeesters een feit (26-09-2018)
Garageformules op zoek naar nog meer leden (25-09-2018)
Garageformule Autovakmeester voor de 'down-to-earth' automobilist (25-06-2018)
PartsPoint blaast Autoservice Totaal nieuw leven in (27-03-2018)
Marktcijfers automotive » RSS
Meer dan 300.000 elektrische BMW’s op de weg (15-10-2018)
Meer campers verkocht dan ooit tevoren (09-10-2018)
Nissan verkoopt elke tien minuten een Leaf (09-10-2018)
Duitse automarkt krijgt klap van 30 procent (08-10-2018)
B2C-occasions plussen 7% in september (04-10-2018)
Occasions » RSS
Startup MrWheelson helpt bij aanschaf gebruikte auto uit buitenland (10-10-2018)
Advertentieprijzen tweedehands auto’s duidelijker (24-09-2018)
Occasionopmars houdt aan, B2C-augustusverkoop +13% (06-09-2018)
Elektrische occasion steeds populairder (06-09-2018)
België voert checklist voor occasions in (29-08-2018)
Overige » RSS
Automobiel Management overgenomen door ProMedia (10-10-2018)
Volg Automobiel Management via Linkedin, Twitter of Facebook (10-10-2018)
Webshop Automobiel Management met autotechnische informatie (09-10-2018)
Cao-onderhandelingen MvT vastgelopen (04-10-2018)
Stadler blijft nog even baas van Audi (01-10-2018)
Training & Opleidingen automotive » RSS
Nieuw: EV Academy (20-08-2018)
Auto Prof – AMT Live maakt thema’s voor debuuteditie in Hardenberg bekend (12-07-2018)
Samenwerking Jaguar Land Rover en Innovam verlengd (11-04-2018)
Workshop: Word de IKEA van de autobranche (25-09-2017)
J.D. Power: Nazorg klant voor garagebedrijf van groot belang (26-07-2017)
Werkplaatsinrichting » RSS
Hella versterkt positie in digitalisatie werkplaats (22-03-2018)
Auto Prof Hardenberg trekt ruim 8.000 bezoekers (30-10-2017)
Autec komt met nieuwe serie innovatieve schaarhefbruggen (08-09-2017)
ATH-online: Proefabonnement twee weken gratis! (21-06-2017)
Equipmentleverancier Maha Nederland overgenomen door Rupro (26-04-2017)

PRODUCT VAN DE MAAND

3 maanden gratis Automobiel Management

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1794)...

Frank van Meel, baas van BMW M-divisie in Carros magazine

Frank van Meel, baas van BMW M-divisie in Carros magazine

Poll

Tesla haalt het einde van de zomer niet

Geef je mening toon resultaten