Vorig jaar augustus vond Muller geen koper op de veiling van Bonhams & Butterfields in Carmel. Op de veiling in Londen werden ondanks het economische klimaat verschillende records gebroken en was veel internationale interesse. Spyker sloot in mei met RM Auctions een partnerschap waarbij klanten van RM kennis kunnen maken met Spyker’s en klanten van Spyker ontvangen worden tijdens de Amerikaanse veilingen van RM. RM werkte in Londen samen met Sotheby’s.
De 17EX is elk opzicht een indrukwekkende auto. Rolls-Royce besloot naar aanleiding van het succes van Bentley op Le Mans om het doel te stellen op een topsnelheid van honderd mijl per uur. De eerste experimentele auto had chassisnummer 10EX en – nadat die auto de topsnelheid niet haalde – besloot Rolls-Royce verder te experimenteren met 15EX, 16EX en 17EX. Elke auto kreeg een andere lichtgewicht carrosserie van respectievelijk Hooper, Barker en Jarvis.
17EX werd na de experimenten door Maharadja Bahadurin gekocht en bleef bijna een halve eeuw in India. Een paar jaar geleden kocht Victor Muller de auto van een Italiaan en liet de auto in Italië restaureren. De auto was in 2004 net op tijd in Pebble Beach om het honderdjarig bestaan van Rolls-Royce te vieren maar was nog niet klaar voor het concours. In 2006 won 17EX op het concours van Villa d’Este in Italië de ‘Trofeo Rolls-Royce’ voor de meest elegante Rolls-Royce.
15EX bestaat niet meer, 16EX bevindt zich in een Amerikaanse collectie en tot de veiling van afgelopen woensdag bevonden 10EX en 17EX zich beide in Nederland. Volgens kenners is 10EX de belangrijkste en meest kostbare van de vier. Het is sinds 2008 een onderdeel van de collectie van Galleria Style & Auto van Jan Bruijn in Joure.
Zie http://www.style-e-auto.com/.